Mercedes-Benz bereidt de nieuwe generatie van de GLB voor op zijn werelddebuut op 8 december 2025. De compacte SUV moet niet alleen luxueus zijn, maar ook bestand tegen zowat elk denkbaar klimaat. In het Mercedes Technology Center in Sindelfingen wordt het model momenteel tot het uiterste getest; van poolkou tot woestijnhitte.

Hightech sneeuwstormen en Siberische kou

In de zogenoemde koudetunnel wordt de GLB blootgesteld aan temperaturen tot -40 °C en sneeuwstormen die tot 200 km/h kunnen bereiken. Daar test Mercedes de ruitenwissers, de verwarmingssystemen en de luchtinlaten onder omstandigheden die je normaal gesproken liever aan een sneeuwschuiver overlaat. Volgens het merk ontdooit de voorruit bij -15 °C binnen vijftien minuten volledig automatisch, een nette prestatie. Nu hebben Nederlanders daar niet direct veel profijt van. Bekijk het zo; je kan horloges kopen die tot 500 meter waterdicht zijn. Dat ga je hoogstwaarschijnlijk ook nooit doen. Het feit dat het kan betekent wél dat het een kwalitatief product zou moeten zijn.

Bovendien zou de nieuwe warmtepomp in de GLB, afkomstig uit het VISION EQXX-programma, twee keer zo snel moeten verwarmen als voorheen. Terwijl het de 50% minder energie verbruikt.

Van vriespunt naar woestijnhitte

Mercedes test de GLB niet alleen in de kou. In de warmtekamer stijgt de temperatuur tot 60 graden, compleet met kunstmatige zonnestraling en een ‘Hot Road’-vloer die constant boven de 50 graden blijft. De omstandigheden moeten hittebestendigheid, airco-efficiëntie en materiaalkwaliteit in kaart brengen. Daarmee probeert het merk de stap te verkleinen tussen laboratoriumomstandigheden en de echte wereld.

Bekend recept, moderner gepresenteerd

Binnenin krijgt de GLB een grondige herziening. Het nieuwe interieur is meer volwassen en moderner dan voorheen, met het breed uitlopende MBUX Superscreen als blikvanger. De ergonomie is verbeterd en Mercedes heeft, na kritiek van klanten, zelfs weer fysieke bedieningselementen toegevoegd voor functies als de snelheidslimiter. Dat lijkt klein, maar het is tekenend voor een bredere trend: zelfs de Duitsers beseffen dat niet alles beter wordt van een touchscreen.

De SUV blijft leverbaar als vijf- of zevenzitter, met meer hoofdruimte, meer verstelopties en een panoramadak dat zich desgewenst laat dimmen. Ook dat dak kan verlicht worden. Een fraai effect, maar weinig meer dan een decoratieve gimmick. Toch worden we er enthousiast van. Gimmicks zijn de dingen die moderne auto’s juist leuker maken.

Digitale ambities

De GLB draait op het nieuwe MB.OS, een eigen besturingssysteem dat de nieuwste versie van MBUX koppelt aan Google Maps, spraakherkenning en over-the-air updates. Mercedes belooft een intuïtiever systeem dat zich voortdurend blijft ontwikkelen. In theorie klinkt dat veelbelovend. Het Mercedes systeem was al erg goed, als dat nog eens verbeterd word kunnen we er alleen maar zin in hebben.

Nog even geduld

De vernieuwde GLB lijkt zich te ontwikkelen tot een doordachte evolutie: comfortabeler, digitaler en energiezuiniger. Toch is het vooral de praktijk die straks moet bewijzen of al die tests in klimaatkamers ook werkelijk leiden tot een beter product. Op 8 december zal Mercedes laten zien hoeveel van die belofte overeind blijft als de GLB eindelijk buiten de windtunnel mag rijden.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *