
De nieuwe Audi Q3 maakt een indrukwekkende comeback. Met zijn gespierde SUV-uitstraling en standaard plug-in hybride technologie speelt hij in op zowel stijl als duurzaamheid. De elektrische actieradius van maximaal 120 km (WLTP) is ruim voldoende voor veel dagelijkse ritten. Tegelijkertijd blijft het brandstofverbruik laag, wat zeker in Nederland een belangrijk pluspunt is.

Evolutie in plaats van revolutie bij de nieuwe Audi Q3
Audi presenteert de derde generatie als een grote sprong voorwaarts, maar het design oogt eerder als een evolutie dan als een revolutie. De herkenbare grille en scherpe lijnen zijn stijlvol, maar missen écht verrassende elementen. Gelukkig bieden de nieuwe digitale Matrix LED-koplampen, inclusief innovatieve micro-LED-technologie, wél een duidelijk onderscheidend karakter.


Audi Q3: Comfort en Technologie in Balans?
Binnenin valt direct het vernieuwde dashboard op, met een breed display en een digitale cockpit. Volgens Audi moet de nieuwe bediening intuïtief zijn en zou het vernieuwde stuurontwerp meer ruimte creëren. Toch kan de integratie van zoveel schermen overweldigend zijn voor wie minder digitaal onderlegd is. Ook het akoestisch comfort zou sterk verbeterd moeten zijn, mede dankzij het gebruik van geluidswerend glas.
De bagageruimte is praktisch in te delen en de verstelbare achterbank is een fijne toevoeging. Met 488 tot 1.386 liter ruimte is de Q3 geschikt voor zowel gezinnen als zakelijke rijders.



De standaard plug-in hybride aandrijving is krachtig: 272 pk en een indrukwekkend systeemkoppel van 400 Nm. Snelladen tot 50 kW is mogelijk, maar dat is in 2025 niet uitzonderlijk meer. Andere merken bieden vergelijkbare of betere laadsnelheden.
Wat betreft assistentiesystemen zet Audi grote stappen. De adaptieve rijassistent, rijstrookwisselassistent en ‘trained parking’ functie maken het rijden veiliger én eenvoudiger.


Audi Q3: Succes met ruimte voor verbetering
De Audi Q3 is sinds zijn introductie in 2011 een succes in Nederland. De eerste generatie viel op door zijn compacte formaat en premium uitstraling, en werd populair bij particuliere rijders. Met de tweede generatie in 2018 groeide het model in ruimte en technologie, en kreeg het een moderner interieur met digitale displays. Deze generatie was zowel nieuw als tweedehands geliefd, mede dankzij de komst van mild-hybride varianten. Inmiddels zijn wereldwijd ruim twee miljoen Q3’s verkocht, waarmee het model ook in Nederland een sterke positie inneemt.
De nieuwe Audi Q3 is een doordachte, efficiënte SUV met veel technologie, maar vraagt ook gewenning. Of de derde generatie zich daarmee voldoende weet te onderscheiden in het drukke SUV-segment, zal de praktijk uitwijzen






