Omoda kennen we in Nederland natuurlijk vooral als kledingwinkel voor degelijke huisvrouwen. Toch komt de naam Omoda ook terug in andere branches, waaronder dus de autobranche. Eerder bracht het Chinese merk al de Omoda E5 naar Nederland. Nu volgt er echter een volledig nieuwe PHEV in de vorm van de Omoda 09. Omoda Nederland heeft vandaag dan ook het doek weggetrokken van hun nieuwste topmodel. De onthulling gebeurde letterlijk in de Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam, waar voorbijgangers voor het eerst konden kennismaken met deze krachtige plug-in hybride SUV.

Drie nieuwe modellen voor de Nederlandse markt

De O9 is een van drie modellen waarmee het Chinese merk eind september Nederland gaat veroveren. Naast de O9 brengt Omoda ook de volledig elektrische E5 EV en de J7 SHS PHEV naar onze markt. De O9 is daarbij het paradepaardje van het nieuwe gamma.

Futuristisch design 09

Deze 4,77 meter lange SUV valt meteen op door z’n opvallende uiterlijk, dat gebaseerd is op het ‘Σ’ designconcept. Vooral de verlichting is echt tof: maar liefst 134 ledjes zorgen samen voor de dagrijverlichting. En binnenin? Daar danst de sfeerverlichting mee op de maat van je muziek.
Die muziek komt trouwens uit een Sony-audiosysteem, inclusief speakers die ze in de hoofdsteunen hebben verstopt. De stoelen zijn bekleed met nappa leder en kunnen je verwennen met verwarming, ventilatie en zelfs een massagefunctie.

Flinke actieradius Omoda 09

Onder de motorkap vinden we het zogenaamde Super Hybrid System (SHS), hetzelfde systeem dat ook in de JAECOO J7 wordt gebruikt. Het hart wordt gevormd door een 1,5-liter turbobenzinemotor die 143 pk levert. Deze werkt samen met drie elektromotoren: twee op de vooras en één op de achteras.
Deze opzet zorgt voor permanente vierwielaandrijving en een indrukwekkend systeemvermogen van meer dan 535 pk. Met een koppel van 650 Nm sprint de O9 in slechts 4,9 seconden van stilstand naar 100 km/u. De CATL-batterij heeft een capaciteit van 34,46 kWh en levert volgens de WLTP-meetcyclus een elektrische actieradius van 145 kilometer. Opladen kan met een vermogen tot 70 kW. Samen met de 70-liter benzinetank ontstaat een totaal bereik van ruim 1.100 kilometer.

Is Nederland er klaar voor?

Qua praktische bruikbaarheid scoort de O9 ook goed. De kofferbak biedt standaard 660 liter laadruimte. Klap je de achterbank neer, dan groeit dit volume uit tot maar liefst 1.783 liter.
Met de komst van deze drie modellen waagt Omoda zich aan een pittige uitdaging op de Nederlandse automarkt, met sterke concurrentie. Of Nederlandse consumenten zitten te wachten op weer een nieuw Chinees automerk, met weer de zoveelste SUV, zal de komende maanden blijken. De consumentenprijs zal in september rond de 50.000 euro komen te liggen, met een garantietermijn van zeven jaar.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *