Hybride rijden is goed voor het milieu. Tegelijkertijd neemt de uitstoot van auto’s in Europa nog steeds toe, omdat steeds meer mensen een grote SUV gaan rijden. Als je hybride technologie toepast in een grote SUV, is die auto dan goed voor het milieu? Dit is iets wat je je zeker kunt afvragen bij de Audi Q7 plug-in hybrid.

Krachtige benzinemotor

Het milieuvriendelijke idee van een hybride auto is dat een elektromotor de auto aandrijft en dat er een benzinemotor is om te assisteren als er niet genoeg elektriciteit in de accu’s zit. Maar wat blijft er over van dit idee als de ‘assisterende benzinemotor’ een enorme 3-liter turbo V6 TFSI is? Je kunt dan moeilijk volhouden dat je hybride rijdt voor het milieu, zeker als die grote motor verpakt zit in een enorme SUV die Q7 heet.

Dat idee moet je dus maar loslaten. Waarom de hybride Q7? Vanwege fiscale voordelen, vanwege de kilometers die je gratis op stroom aflegt, maar vooral: vanwege de kracht van elektrisch rijden. Profiteren van de acceleratie van een elektromotor zonder die krachtige benzinemotor te verliezen. Die V6 is al geen kleine jongen, maar als die nog eens gekoppeld is aan een elektromotor van 128pk (94kW) dan weet je dat je goed vooruit gaat komen, hoe groot en zwaar je SUV ook is. En daar gaat het uiteindelijk om: lekker vlot kunnen rijden.

Twee uitvoeringen

De Audi Q7 plug-in hybrid is er in twee uitvoeringen: de 55 TFSI e quattro en de 60 TFSI e quattro. De eerste levert 381pk tegen een koppel van 600nM, waarmee je in 5,9 seconden naar de 100km/u accelereert. Is dat niet vlot genoeg, dan levert de sportievere uitvoering maar liefst 456pk tegen 600nM. Hier ben je dan een schamele 0,2 seconden sneller op de 100km/u. Beide uitvoeringen zijn begrensd op 240km/u.

Uiteraard wint de Audi Q7 plug-in hybrid zelf energie terug bij het remmen en uitrollen, maar eenmaal thuis leg je hem eenvoudig aan de oplader. Met een volle accu kun je volgens Audi tot 43 kilometer volledig elektrisch rijden (WLTP), voldoende dus om de meeste ritjes puur elektrisch af te leggen. Je moet dan echter je rechtervoet wel in bedwang kunnen houden: niet te snel willen acceleren en niet harder rijden dan 135km/u, anders springt die enorme V6 bij.

Beide uitvoeringen van de Audi Q7 plug-in hybrid zijn vanaf 19 december te bestellen bij de dealer; levering volgt in februari volgend jaar. De 55 TFSI e quattro is verkrijgbaar vanaf 85.000 Euro. De sportievere 60 TFSI e quattro is een stukje duurder en begint bij 107.790 Euro.

Categorieën