Met een elektrische auto op vakantie?

Tesla Model S 100D 2017

Nog steeds zit het elektrisch rijden in de lift en werden na een stijging in elektrische personenauto’s in 2016, ook in 2017 weer meer elektrische auto’s op de weg gesignaleerd. Maar om de doelstelling in het regeerakkoord te behalen en ervoor te zorgen dat in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s worden verkocht, moet er nog heel wat gebeuren. Uiteraard spelen de infrastructuur en maatregelen vanuit de overheid hierin een rol, maar ook de autobranche introduceert aan de lopende band elektrische auto’s die zich steeds beter kunnen meten met ‘gewone’ brandstofauto’s. Het lijkt nu zelfs mogelijk met de elektrische auto op vakantie te gaan. Maar hoe ziet dit er in de praktijk nu precies uit en waar moet rekening mee gehouden worden?

Is de actieradius voldoende voor een roadtrip over de grens?

Het gemiddeld aantal kilometers dat een elektrische auto op één batterij kan rijden voordat de auto moet worden opgeladen is 250 km. Over het algemeen is het in Nederland dus redelijk eenvoudig om op de plaats van bestemming te komen, zonder de auto tussentijds aan de laadpaal te hoeven hangen, maar op vakantie is dit een ander verhaal. De infrastructuur aan oplaadpalen in het land waar de reis naartoe – en doorheen – gaat, is dan ook erg belangrijk. Noorwegen biedt in Europa de beste voorzieningen voor elektrische rijders, maar ook Duitsland en Schotland bieden voldoende oplaadpalen om zonder problemen op de plaats van bestemming te komen. Om zeker te weten dat de reis in een elektrische auto gesmeerd verloopt, biedt Pharos Reizen autorondreizen door deze drie landen aan die speciaal zijn toegespitst op de behoeften van de elektrische autorijder.

Een caravan achter een elektrische auto

Een reden voor velen om nog niet over te stappen op elektrisch rijden, is vaak het gebrek aan de mogelijkheid om een trekhaak te bevestigen. Dit betekent namelijk dat de caravan thuis zou moeten blijven. De reden dat een trekhaak in veel gevallen niet bevestigd kan worden, heeft te maken met de locatie van de batterij in de auto. Een van de risico’s is dat de batterij beschadigd kan raken bij een ongeval; deze zou als het ware gespiesd kunnen worden door de trekhaak, waardoor ontploffingsgevaar kan ontstaan. Al worden hier steeds meer oplossingen voor bedacht en is het bij bijvoorbeeld de Tesla Model X en de Audi e-tron, die dit jaar uitkomt, mogelijk een trekhaak te bevestigen. Ook voor fietsendragers is het bij sommige elektrische modellen mogelijk de auto van een trekhaak te voorzien. Kijk bijvoorbeeld op rameder.nl welke trekhaak hiervoor geschikt is. Daarnaast had tot voor kort een caravan een behoorlijke impact op de actieradius van de auto, maar dit is met de nieuwere elektrische auto’s steeds minder een probleem.