Mercedes GLB: met z’n allen op avontuur

Mercedes GLB

Met de nieuwe GLB heeft Mercedes-Benz een compacte SUV gemaakt. Hij is echter niet alleen geschikt om de kinderen van school te halen, maar hij staat ook off-road zijn mannetje. En dan kun je ook nog een hoop mensen inladen…

Compacte zevenzitter

De nieuwe Mercedes-Benz GLB valt tussen de GLA en de GLC. Met een wielbasis van 2.829mm, slechts 10 cm langer dan de B-klasse, is dit een compacte SUV. Maar wel eentje met zeven zitplaatsen! Dat is zeker indrukwekkend.

De GLB is leverbaar met twee stoelen op de derde zitrij, compleet met gordels, verstelbare hoofdsteuren, airbags bij de ramen, bekerhouder en ISO-fix bevestigingspunten. Als je ze niet nodig hebt, dan kun je de stoelen eenvoudig in de bagageruimte wegklappen: hiermee ontstaat een ruime bagageruimte (560 liter) die vergelijkbaar is met een stationwagon. Met neergeklapte achterstoelen is er zelfs 1.755 liter beschikbaar.

De tweede rij stoelen kan worden verschoven en de achterleuning is verstelbaar. Ook hier hebben twee zitplaatsen een ISOfix-bevestigingspunt, waardoor je in totaal in de GLB vier kinderstoeltjes kwijt kan. Dit maakt de GLC een heel interessante gezinsauto voor mensen met grote gezinnen.

Off-road roots

De eerste letter van de GLB verwijst naar de legendarische Geländewagen van Mercedes-Benz: de immer populaire G-klasse. Het is daarom vanzelfsprekend dat de GLB zich ook buiten de gebaande paden kan redden. Zo staan de wielen ver naar de hoeken van de auto om de overhang te beperken. Voor en achter zijn de beschermplaten zichtbaar onder de bumpers en zwarte plastic beschermt de wielkasten en de dorpels.

Met zijn rechtopstaande front, grote koplampunits en lange, horizontale motorkap staat hier duidelijk een stoere auto die niet bang is voor een stootje. Maar dit is geen uiterlijk vertoon: met name in 4MATIC-uitvoering staat hier een echte offroader. Op de normale weg worden vooral de voorwielen aangedreven, maar in de offroad-modus werkt de 4×4-koppeling als sperdifferentieel en worden voor- en achterwielen gelijk aangedreven.

Ook is de Mercedes-Benz GLB optioneel voorzien van enkele handige snufjes voor offroad-rijden. Zo is er speciale offroad-verlichting in de koplampunits die tot 50km/u een speciaal lichtbeeld geven, zodat obstakels voor de auto extra goed zichtbaar zijn. Er is een downhill assistent die de snelheid beperkt bij het bergaf rijden en de display kan allerlei informatie tonen over de rij-omstandigheden.

Mercedes Wellness

Ook binnenin ziet de GLB er stoer uit. Stoere stukken aluminium prijken onder het dashboard, dat net zoals bij een ouderwetse terreinwagen uit één stuk is gemaakt. Minder ouderwets is dan weer het grote touchscreen, dat van achter het stuur doorloopt tot de middenconsole. Hierop draait Mercedes’ eigen MBUX-systeem.

De Mercedes GLB kan zichzelf zelfs helemaal afstemmen naar je stemming of stressniveau: door de smartwatch te koppelen aan de auto kiest de auto de juiste kleur verlichting in het interieur en de juiste muziek. Ook kan de stoel je een massage geven die helemaal op jouw gemoedstoestand is afgestemd.

De eenvoudigste benzinemotor voor de GLB is de 1.3-liter viercilinder die 163pk levert. Deze motor kan cilinders uitschakelen als ze niet nodig zijn, om zo het verbruik te drukken. Wil je meer vermogen, dan is er de 2.0-liter viercilindermotor die 224pk levert. Voor dieselrijders zijn er viercilinder dieselmotoren beschikbaar van 150 en 190pk. Alle motoren zijn gekoppeld aan een 8-traps automaat, behalve de kleinste benzinemotor die het met een versnelling minder moet doen.

Mercedes-Benz heeft met de GLB dus een indrukwekkende auto neergezet: een compacte, goed uitziende SUV, die ruimte biedt aan zeven inzittenden, uitermate luxueus is en ook nog eens beschikt over goede off-road capaciteiten. Het is alleen nog even wachten tot er een AMG-variant op de markt komt.