Mercedes-Benz breidt haar EQ-modellengamma uit met de EQB; de volledig elektrische equivalent van de Mercedes GLB. Mercedes-Benz zet de EQB in de markt als een familiegerichte, compacte SUV. Hij biedt ruimte aan zeven inzittenden, mits de personen op de twee achterste stoelen niet langer dan 1,65 m zijn. De Mercedes EQB is te zien op de Shanghai Auto Show en verschijnt vervolgens eerst op de Chinese markt. Eind 2021 kun je hem bij de Nederlandse dealers verwachten.

Het uiterlijk van de nieuwe EQB vertoont veel overeenkomsten met de Mercedes-Benz GLB. De dichtgemaakte grille, die Mercedes zelf ‘Black Panel Front’ noemt, geeft de EQB een kenmerkende GLB-neus. Die GLB-kenmerken vind je terug in het hele ontwerp; de wielbasis is met 2.829 mm zelfs identiek. Zoals gebruikelijk bij EQ-modellen, heeft ook de EQB voor en achter verlichting die over de hele breedte doorloopt. Verder is hij herkenbaar aan blauwe details. Optioneel krijg je 22″ velgen onder je EQB, die ook nog eens in twee of drie kleuren uitgevoerd kunnen zijn. Rosegoudkleurige en blauwe accenten zijn hierbij geen uitzondering. De ‘Black Panel Front’, vlakke bodemplaat en andere aerodynamica-verbeterende onderdelen staan garant voor een Cw-waarde van 0,28.

Ook de binnenzijde is overgoten met rosegoudkleurige en blauwe details, zoals in de ventilatieroosters. De bagageruimte bedraagt 465 liter bij de zevenzitter en 495 liter bij de vijfpersoonsvariant. Klap je de bank (en stoelen) in, dan komt er maximaal 1.620 of 1.710 liter lucht vrij. De uitbreiding naar zeven zitplaatsen is overigens overal optioneel, behalve in Chinese EQB’s: die krijgen de achterste twee stoelen standaard.

Slimme navigatie

Zoals bijna alle nieuwe Benzen, is ook de EQB voorzien van een uitgebreid MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsysteem. De navigatie met Electric Intelligence past routes aan op het rijgedrag van de bestuurder. Daarnaast houdt het systeem rekening met wijzigende verkeerssituaties of weersomstandigheden. En, iets waar veel andere EV-bouwers nog wat van kunnen leren: hij houdt de accucapaciteit in de gaten en plant laadstops in waar nodig en zorgt daarbij dat de accu op tijd voorverwarmd is.

Laadcijfers Mercedes EQB

Waar de kenmerken van het uiterlijk veel delen met de GLB, vertoont de techniek onderhuids overeenkomsten met een ander model, namelijk de EQA. De accucapaciteit en laadmogelijkheden zijn namelijk vergelijkbaar. AC-laden gaat met maximaal 11 kW, DC-snelladen gaat tot 100 kW. Onder de juiste omstandigheden kost het iets meer dan een halfuur om de 66,5 kWh accu van 10-80% op te laden. Een volle accu is in de Europese EQB 350 4Matic goed voor 419 kilometer (WLTP) rijbereik. Mercedes-Benz belooft dat er ook nog een versie komt met een uitzonderlijk grote actieradius. Qua elektromotoren en aandrijving zijn er verschillende mogelijkheden. Je kunt kiezen uit voor- of vierwielaandrijving en er zijn verschillende motorvermogens te krijgen. De heftigste daarvan is goed voor 200 kW/272 pk. China krijgt de net iets krachtigere AMG Line: die heeft met 292 pk precies twintig extra paardenkrachten.

Mercedes zet in op elektro-SUV’s

Tot nu toe baseert Mercedes-Benz bijna alle EQ-modellen op bestaande SUV-modellen van het merk. Afgezien van de recent onthulde EQS en de nog te onthullen EQE, zijn de EQA, EQB en EQC gebaseerd op de GL-variant van de betreffende klasse-letter. Mercedes hintte eerder ook al naar SUV-varianten van de eerdergenoemde EQS en EQE. Waarom zet het merk met de ster zo fanatiek in op elektrische SUV’s? Enerzijds natuurlijk omdat grote, hoge auto’s nog steeds zeer populair zijn (jouw nieuwe auto moet groter zijn dan die van de buurman). Maar een andere voor de hand liggende reden is: het vormt een goede basis voor een elektrische auto. Een SUV leent zich er immers beter voor om een groot accupakket in de bodem weg te werken.

De Mercedes-Benz EQB debuteert op de Shanhai Auto Show in China. Vervolgens verschijnt de EQB ook als eerste op de markt in China, meteen met de dikste AMG Line uitvoering. Met een landelijk gemiddelde lengte van 1,66 m voor Chinese mannen, kunnen er uiteraard ook gewoon volwassen op de standaard meegeleverde achterstoelen zitten. De Europese versie van de EQB wordt in Kecskemét, Hongarije in elkaar gezet. Later in 2021 kunnen hem bij de Nederlandse dealers verwachten. De Amerikanen moeten nog een jaartje langer wachten, de introductie van de EQB in de VS staat gepland voor 2022.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *