McMurtry Automotive Spéirling

Record zijn er om gebroken te worden. De tijd van 41,6 seconden dat Nick Heidfeld in 1999 neerzet in de McLaren MP4-13 formule 1 wagen was voor 20 jaar een record. Toen in 2019 wist Volkswagen met de Volkswagen ID.R voor het eerst 20 jaar oude record te verbeteren naar een tijd van 39,9 seconden. Als aanwezige op Goodwood dat jaar, kon ik mij niet voorstellen dat dit record snel verbeterd zou worden. De Britten dachten daar anders over en wisten dit jaar met de eerste serieuze kanshebber te komen, de McMurtry Automotive Speirling.

Brits tot op het bot

Of de irritatie van het ontbreken van een Mc-auto bovenaan de recordlijst de hoofdreden is geweest voor de recordpoging van McMurtry is onbekend. Dat het een volledige Britse onderneming moest worden, dat wist Sir David McMurtry wel. In 2016 begon het project als een idee om een concept te ontwikkelen op klein formaat. Slechts vijf jaar later in 2021 wist het team de Mcmurtry Automotive Spéirling te debuteren op de heilige grond van Goodwood. Toen, nog zonder achterspoiler. Deze is er later bijgekomen toen testcoureur Max Chilton – voormalig formule 1 coureur – dit als toevoeging voorstelde voor de snelle bochten op Silverstone.

Straatlegale McMurtry Automotive Spéirling
McMurtry Automotive Spéirling 2022

Het concept bestaat uit enkele fundamentele regels waaruit de Spéirling uit is ontstaan. Zo is de eenzitter slechts 3,5 meter lang en 1,7 meter breed, vergelijkbare dimensies met een Formule 1 auto uit de jaren 60. De EV aandrijving zorgt voor een pk-gewichtsverhouding van 1000 pk per 1000 kg, 1 op 1 dus. Het belangrijkste aspect waarmee de McMurtry Automotive Spéirling opvalt is de toevoeging van een ventilator. De bekende Brabham BT46 ‘fancar’ wist in zijn enige race de concurrentie weg te blazen, vrij letterlijk als je het sommige coureurs vroeg. Deze retro techniek in combinatie met zijn lage gewicht en compacte afmetingen maken van de McMurtry Automotive Spéirling een absolute kogel.

McMurtry Automotive Spéirling recordhouder Goodwood Festival of Speed.

Goodwood Festival of Speed 2022

Ondanks al deze indrukwekkende cijfers moest het kunstje nog wel gedaan worden. Regen en enige problemen met het voertuig zorgde ervoor dat de eerste poging niet op volle snelheid was. Op de zaterdag schoten de tijden al flink naar beneden, waarbij een tijd rond de 40 seconden slechts enkele tiende boven het record van Romain Dumas lag. Vandaag was het echter de dag dat het moest gebeuren, enkele snelle tijden waren al gezet door onder andere Nick Heidfeld en Romain Dumas. Vooral de tijd van Dumas in de Ford Supervan 4 van 46,58 was erg indrukwekkend.

Ford Supervan 4
Ford Supervan 4

Max Chilton die zaterdag nog naar een bruiloft moest had dus nog maar één poging om het te doen. Als laatste auto rolde de McMurtry naar de startlijn, de ventilator ging aan en zuigt de auto met 2000 kg downforce naar beneden, en toen knal! De Spéirling schoot weg als een kogel uit een pistool richting de eerste bocht. Het vuil van de baan vloog achter de alsmaar versnellende auto aan. De tussentijden zagen er goed uit, maar was het genoeg? Ja! De McMurtry Automotive Spéirling wist het 1.86 kilometer lange parcours in 39,081 seconden af te leggen. Bijna een volledige seconden sneller dan de Volkswagen ID.R. Een zeer indrukwekkende prestatie van het kleine team, en een perfect visitekaartje voor de aankomende straatlegale personenauto’s.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.