Naast een tekort aan computerchips, dreigt er nu ook een tekort te ontstaan aan magnesium. Door dit tekort aan magnesium ontstaat het risico dat de gehele auto industrie stil komt te staan. China heeft te maken met een ernstig energie tekort. Zij zijn de grootste producent van magnesium en produceren op dit moment nog maar mondjesmaat voor de export. Verschillende instanties luiden de noodklok, omdat er nog maar voldoende magnesium is om het hooguit twee maanden vol te houden.

Aluminium wordt gebruikt in panelen

Gebruik magnesium

Magnesium wordt binnen de auto industrie voornamelijk toegepast voor de productie van aluminium. Met name voor onderdelen die een laag gewicht, maar toch een stevige constructie moeten hebben, is aluminium ideaal. Hierbij gaat het niet enkel om plaatwerk, bumpers en deuren. Zelfs voor de productie van motorblokken worden delen uit aluminium gemaakt, maar ook aandrijfassen, benzinetanks en wielen worden van dit metaal vervaardigd. In essentie is het zo dat er zonder aluminium geen enkele auto van de band rolt.

Hoe is het probleem ontstaan?

China is op dit moment de grootste producent van magnesium in de wereld. Meer dan 85% van de wereldproductie is in handen van deze economische grootmacht. Bijna de helft van de Chinese productie is dan weer bestemd voor de Europese markt, die bijna alle geleverde magnesium gebruiken voor het maken van aluminium. China zou China niet zijn als het deze monopoly positie niet volledig zou benutten. Op de wereldmarkt is het door hen geproduceerde magnesium voor dumpprijzen verhandelt. De prijzen lagen zo laag, dat de enig overgebleven magnesium fabriek in Europa de deuren moest sluiten.

Productie van Opel


China zit op dit moment echter met een ernstig energie tekort. Hierdoor moeten in de stad Yulin, verantwoordelijk voor het grootste deel van de magnesium productie, 35 van de 50 fabrieken dicht blijven. De overige 15 fabrieken is opgedragen om de productie met de helft te verminderen! Waardoor China op dit moment nog maar net aan kan voldoen aan de behoefte binnen de eigen grenzen.

Hoe groot is het probleem?

Binnen de Amerikaanse automarkt is de situatie gelukkig iets beter. Amerika is zelf namelijk ook een producent van magnesium, waardoor zij minder last ondervinden van het tekort.
Met name Europese autobouwers zullen last ondervinden van het tekort aan magnesium. European Aluminium, een belangen organisatie binnen de metaal industrie, roept de Europese regeringen op dit moment op om snel beleid te maken. Dit beleid moet zich richten op het opschalen van de magnesiumproductie binnen de Europese grenzen. Op deze manier is er minder afhankelijkheid van Chinese producenten. European Aluminium geeft aan dat als er niet snel maatregelen volgen, er binnen twee maanden een ernstig tekort zal ontstaan aan aluminium. Waardoor verschillende industrieën, waaronder de automotive industrie, de productie ernstig zal moeten verminderen en in het ergste geval zelfs stilleggen.

Ook BMW krijgt het misschien lastig


De vraag is nu wat de Europese regeringen op korte termijn kunnen doen, om ervoor te zorgen dat de automotive industrie niet volledig stil komt te vallen. Groots inslaan van wat er op dit moment nog leverbaar, lijkt in ieder geval geen optie. Magnesium op zichzelf is namelijk een grondstof die zeer gevoelig is voor oxidatie.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *