covid-19-boete-politie

Iedereen kent het gevaar van te weinig geld in het parkeerautomaat gooien. Of toch geflitst of gepakt worden vanwege die halve seconde te laat door rood… maar krijgen we ooit nog lagere verkeersboetes in Nederland? Zijn wij het enige land met zulke hoge boetes? En waar gaat het geld eigenlijk naar toe en wordt de verkeersveiligheid daadwerkelijk verbeterd met dit geld?

Verkeersboetes worden alleen maar hoger, niet lager
Binnen de bebouwde kom
15 km/h: € 137. 20 km/h: € 194. 25 km/h: € 263. 30 km/h: € 340

Hoe komt de hoogte van de verkeersboetes tot stand?

Ten eerste worden de tarieven voor de verkeersboetes vastgesteld na overleg met de Commissie Feiten en Tarieven (CFT). Hierbij houden ze rekening met de jaarlijkse inflatiecorrectie.

tot standkoming verkeersboetes

Daarnaast wordt er ook rekening gehouden met de maatschappelijke achtergrond. Dit heeft te maken met het zogenaamde ‘huftergedrag’ (asociaal gedrag). Neem als voorbeeld het parkeren op een gehandicapten parkeerplek, bumperkleven, spookrijden, etc. Als dit soort acties steeds vaker voorkomen, is het van belang om de boetes te verhogen ten behoeve van de verkeersveiligheid.

Toch steeds duurder?

Als je het gevoel hebt dat de boetes steeds duurder worden; dan heb je goed. De boete voor parkeren op een gehandicaptenplek, was in 2015 nog 200 euro. Dit is inmiddels verdubbeld. In 2015 zijn de administratiekosten verhoogd van 7 naar 9 euro. Met deze stijging van 28% was dat meer dan alleen de inflatiecorrectie. Dit alles met het doel het verbeteren van de verkeersveiligheid, toch? Of zit er iets anders achter?

240 euro boete voor bellen tijdens het rijden
Bellen tijdens het rijden? 240 euro.

Waar gaat het geld naar toe?

Volgens de minister van Veiligheid en Justitie is al het boetegeld origineel bedoeld voor het verbeteren van de verkeersveiligheid. Maar, volgens de begroting gaat veel geld niet naar verkeersveiligheid. Vooralsnog wordt gezegd dat het geld naar verkeersveiligheid gaat, maar hoe lang ze dit vol gaan houden is nog maar de vraag.

Door rood rijden in Nederland kost je ook 240 euro.

Om een beeld te vormen, werden er in Nederland in 2019 zo’n 9 miljoen boetes uitgedeeld. Hierdoor kreeg de overheid rond de 800 miljoen euro binnen. De overheid wil de komende 10 jaar 50 miljoen euro investeren in verkeersveiligheid. Dit is een 500 miljoen euro in 10 jaar.

10x zo duur in Nederland dan in Duitsland

Maar is het alleen bij ons zo duur? Want in Duitsland betaal je voor een parkeerboete minimaal 10 euro. In Nederland daarentegen bijna het 10-voudige, namelijk 95 euro. In Frankrijk betaalt men 35 euro voor een parkeerboete. Dat is wederom een stuk minder dan in Nederland.

De vraag is of de boetes in Nederland zo hoog liggen om de verkeersveiligheid te verbeteren, of dat de overheid de boetes simpelweg zo hoog maakt om de staatskas te spekken?

Zullen de verkeersboetes ooit dalen?

Om de vraag: “krijgen we ooit nog lagere boetes?” te beantwoorden; De inflatiecorrectie zal altijd plaatsvinden. Echter stijgen de boetes soms zo hard, dat het meer is dan alleen inflatiecorrectie. In dat geval stijgen ze om asociaal gedrag tegen te gaan. Kortom, de boetes zullen niet dalen, tenzij het asociale gedrag zal minderen waardoor de verkeersveiligheid toeneemt.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Verkeersboete.nl. Lees ook onze andere artikelen over verkeersboetes.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *