En dan is het zover. Na lang wikken en wegen is het besluit dan eindelijk gevallen: er gaat een andere gebruikte auto komen. Of je laat de lang gekoesterde wens voor een hobbyauto eindelijk in vervulling gaan. Dan begin je met een zoektocht op internet. Maar, welke gaat het worden? Want wordt er niet vaak gezegd: met een tweedehands auto koop je de ellende van een ander? Je stort je op sites als Marktplaats, ViaBovag en Autoscout24. Na het ingeven van de zoekcriteria krijg je een waslijst aan auto’s die voldoen aan al je wensen. Maar hoe selecteer je nu de beste opties? Hoe voorkom je nu dat je een kat in de zak koopt? Door voor je gaat kijken je huiswerk goed te doen op basis van de kentekenplaat. In dit artikel gaan wij in op enkele websites die je daar heel goed bij kunnen helpen.

Sinds 26 april 1898 zijn de auto’s in Nederland voorzien van een kentekenplaat. Het eerste kenteken had het cijfer 1. Vanaf 1951 is er een landelijk systeem voor kentekenplaten, en worden deze uitgegeven door de Rijksdienst voor het Wegverkeer, afgekort RDW. Het kenteken is gekoppeld aan het chassisnummer van de auto. Het kenteken kun je vergelijken met het BSN van personen. Heb je iemand zijn BSN in handen dan heb je via het web toegang tot allerlei bestanden en kun je (veel te) veel te weten komen over die persoon. Hetzelfde geldt voor kentekens. Heb je een specifieke auto op het oog en weet je het kenteken, dan kun je er via internet al veel over terugvinden. Zo kun je je vooraf goed ‘inlezen’ over de auto die je gaat bekijken en sta je sterker in je onderhandelingen.

RDW OVI

Laten we beginnen met de site ovi.rdw.nl. Zoals de naam al aangeeft is deze site van het RDW en daarmee een betrouwbare bron. Veel vergelijkbare sites halen hun basisgegevens binnen via deze site. Verdeeld over een aantal tabbladen kun je snel een aantal belangrijke punten van een auto checken.

Aantal eigenaren privé / zakelijk

Hier is terug te vinden hoeveel eigenaren een auto heeft gehad. Dit kan een privé eigenaar zijn, dus een particulier, maar ook een zakelijke eigenaar. Bij zakelijke eigenaren moet je denken aan een leasemaatschappij of een verhuurbedrijf. Het aantal eigenaren zegt iets over de auto. Een auto van 10 jaar oud met 1 eigenaar is een signaal dat de auto bij die eerste eigenaar goed bevallen is. Heeft de auto in zijn 10 jaar al 7 eigenaren gehad, dan is dat een signaal om voorzichtig te zijn. De zeven eigenaren voor je hebben gemiddeld na 1,5 besloten om de auto weer te verkopen, geen goed teken! Overigens, staat de auto in de handelsvoorraad van een bedrijf dan wordt dit niet meegeteld in het aantal eigenaren.

Vervaldata en historie

Deze data zeggen iets over de herkomst van de auto. Datum eerste toelating is de datum waarop de auto voor het eerst werd geregistreerd, waar ook ter wereld. Datum eerste toelating in Nederland is dat datum dat hij voor het eerst in Nederland werd geregistreerd. Zijn deze data gelijk, dan weet je dat het een origineel in Nederland geleverde auto is. Is de eerste inschrijving in Nederland later dan de eerste toelating, dan heb je te maken met een import auto.

De datum tenaamstelling is de datum wanneer de auto voor het laatst is overschreven op een nieuwe eigenaar. Is dat nog maar kort geleden (en wil iemand dus weer snel van de auto af) dan vraagt dat om nader onderzoek. Vervaldatum APK geeft aan tot wanneer de geldende APK loopt. Is de APK al jaren verlopen, dan duidt dat dus op een langere periode van stilstand. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar houdt rekening met extra kosten om de auto weer gangbaar te maken.

Gewichten

De massa ledig voertuig staat hier vermeld. Dit kun je gebruiken om te bepalen wat je voor de auto aan wegenbelasting kwijt bent. De hoogte van de wegenbelasting bepaal je namelijk op basis van een aantal factoren: soort voertuig, de gebruikte brandstof, het ledig gewicht van de auto en de provincie waar je woont. Daarnaast vindt je onder aanhangwagen, geremd en ongeremd, terug wat het maximale trekgewicht van de auto is. Kun je dus gelijk zien of je toekomstige auto je caravan kan trekken!

Tellerstanden

Op het tabblad tellerstanden vindt je terug het jaar van de laatste registratie. Steeds als een auto onderhoud krijgt, wordt de kilometerstand genoteerd. Is de laatste registratie al enkele jaren geleden dan kan dat twee dingen betekenen: de auto heeft geen onderhoud gehad, bijvoorbeeld door stilstand, of het onderhoud is volledig in eigen beheer gedaan. In elk geval iets om alert op te zijn.

Daarnaast staat er een oordeel. Dit oordeel kan logisch, onlogisch of geen oordeel zijn. De auto krijgt het oordeel logisch als de tellerstand van de auto steeds oploopt ten opzichte van de eerder opgegeven tellerstand. Het oordeel onlogisch krijgt hij als er een tellerstand wordt of eerder is ingegeven die lager is dan de daarvoor geregistreerde tellerstand. Het kan dan zijn dat de teller is teruggedraaid. Geen oordeel geeft de RDW indien: het voertuig is geïmporteerd, het voertuig in het verleden een onlogisch oordeel heeft gehad van NAP, de teller niet telt tot 999.999 of de teller vervangen of gerepareerd is.

Status voertuig / Terugroepacties

Onder status voertuig is terug te vinden of het voertuig geregistreerd staat als gestolen of geëxporteerd, of er een verbod geldt om met de auto op de openbare weg te rijden en of hij op dat moment verzekerd is. Tevens kun je zien of er op de auto nog openstaande terugroepacties zijn. Mocht een fabrikant ontdekken dat een bepaald type auto een productiefout heeft, dan wordt dit via een terugroepactie vaak kosteloos hersteld. Alle auto’s die het betreft krijgen bij de RDW een aantekening, deze vervalt op het moment dat het gebrek is hersteld.

Kentekencheck

Ovi.rdw.nl is een overzichtelijke site waar je heel snel een check over de historie van de auto kunt doen. Wil je wat meer weten, kijk dan eens op kentekencheck.nl. Veel gegevens komen overeen met die van het RDW. Maar hier zie je bijvoorbeeld de ook APK-historie van de laatste vijf jaren terug. Wanneer vonden de keuringen plaats en welke gebreken werden er vastgesteld en dus hersteld voor goedkeuring. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om voor een gering bedrag een volledige schadehistorie van de auto op te vragen. Geeft een verkoper aan dat de auto schade heeft gehad, dan kun je daar checken hoe ernstig de situatie was.

Voertuig-zoeker biedt iets extra’s

Een derde site die interessant is, is voertuig-zoeker.nl. Deze site is vergelijkbaar met bovenstaande, maar biedt daarnaast nog een leuke andere mogelijkheid. Stel je bent in het bezit van een hele bijzondere droomauto, laten we zeggen een Lancia Thema 8.32. Je weet wel, de Lancia welke aangedreven wordt door een 2.9 liter Ferrari V8 motor. Je bent benieuwd hoeveel ‘andere bezitters’ er in Nederland nog zijn. Voertuig-zoeker.nl geeft dan de mogelijkheid om te zoeken op merk, model en uitvoering.

Hobbyclub

Zoek je op deze specifieke Lancia? Dan vindt je terug dat er op dit moment nog 66 van dergelijke auto’s met actief kenteken in Nederland aanwezig zijn. Alle 66 kentekens krijg je te zien. Per kenteken kun je dan nagaan of de auto nog een geldige APK heeft, en dus nog op de Nederlandse wegen rond zal rijden. Of dat hij met een verlopen APK in een schuur staat te wachten op betere tijden. Via de RDW is het vervolgens mogelijk om een verzoek weg te leggen om met de eigenaar van het kenteken in contact te komen. Ik zie zo maar ineens mogelijkheden om een club van Thema 8.32 liefhebbers op te richten….

Google

Laatste tip is om het kenteken in te geven op google om te kijken welke resultaten dit oplevert. Heb je een oldtimer van een echte liefhebber op het oog, dan is de kans groot dat je bij afbeeldingen foto’s terugvindt van shows waarop de auto heeft staan pronken. Maar het zou zo maar kunnen dat je foto’s vindt van de auto, betrokken bij een ongeval, of eerdere handelaren waar hij te koop heeft gestaan.

Zo zie je dat een kentekenplaat van een auto veel meer is dan enkel een combinatie van cijfers en letters. Het is de ingang om via internet een stuk historie over de auto op te halen. Hierdoor wordt de keuze om wel of niet voor een bepaalde auto te gaan net iets makkelijker.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *