Is een gebruikte elektrische auto interessant?

Gebruikte elektrische auto

Voor jou als particulier zijn er verschillende stimulansen die jou moeten overtuigen om elektrisch te gaan rijden. Denk bijvoorbeeld aan de overheidssubsidie (€2000,- tot €4000,-), vrijstelling van BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) en tot 2025 geen wegenbelasting. Wanneer je geen nieuwe elektrische auto wil of kan betalen, kun je ook een occasion aanschaffen. Hieronder vertel ik je meer over de aanschaf, wat je kunt verwachten qua onderhoud en reparaties, en waar je op moet letten.

De 100% elektrische Smart Fortwo

Aanschaf van een tweedehands elektrische auto

Wanneer je kiest voor een 100% elektrische occasion via de vakhandel, kun je sinds 4 juni als particulier gebruik maken van de overheidssubsidie van €2000,-. Een van de meest kostbare onderdelen van een elektrische auto is de tractiebatterij, die de gehele aandrijving van stroom voorziet.

Uit onderzoek van het Canadese bedrijf Geotab, blijkt dat het capaciteitsverlies van een elektrische auto gemiddeld op 2,3% per jaar zit. Je kan bij aanschaf altijd vragen om een uitdraai van de huidige capaciteit van een elektrische auto, zodat je zeker weet dat de accu nog in goede staat is. Is dit niet het geval, zoek dan samen met de verkoper naar een oplossing of zorg ervoor dat de batterij eerst gerepareerd wordt. BOVAG komt binnenkort met de verplichte batterijcheck, zodat jij als koper weet in welke staat de tractiebatterij is.  

De Nissan Leaf aan de lader

Elektrische auto, het onderhoud & reparatie

Met de opkomst van de elektrische auto verdwijnt het jaarlijks terugkeren naar de garage voor onderhoud of reparaties. Waar een conventionele brandstofmotor bestaat uit ongeveer 1400 onderdelen, doet een elektromotor het met maximaal 200 onderdelen. Er kan dus veel minder stuk gaan, wat resulteert in aanzienlijk lagere onderhoudskosten wat weer goed is voor uw portemonnee. Veel automerken bieden tegenwoordig standaard ook langere garantietermijnen aan van bijvoorbeeld 8 jaar of 160.000km op de tractiebatterij en bijbehorende componenten.

Omdat de meeste elektrische auto’s voorzien zijn van een regeneratief remsysteem, worden ook de remmen minder belast. Zorg er wel altijd voor dat de auto altijd is voorzien van de meest recente software. Het bijhouden van de software zorgt ervoor dat u altijd optimaal gebruik kan maken van de elektrische auto, en de capaciteit van de tractiebatterij. Ook kan het geen kwaad om de auto jaarlijks te laten checken op bandenslijtage. Omdat elektrische auto’s een stuk zwaarder zijn, is het wel belangrijk dat de banden in goede staat zijn.

Zo’n garage is helaas verleden tijd met de opkomst van duurzame mobiliteit

Wat is verstandig?

Financieel kan het dus zeker interessant zijn om te kiezen voor een occasion. Hoewel de techniek flinke sprongen maakt is actieradius voor vele een reden om niet elektrisch te gaan rijden. Misschien wist je het nog niet, maar de gemiddelde Nederlander rijdt 13.000km per jaar, ofwel gemiddeld 35km per dag. Voor vele is de beperkte actieradius van een gebruikte elektrische auto dus meer dan voldoende voor dagelijks gebruik. Daarbij bespaar je ook nog eens op onderhoud en brandstof!