Duurzaamheid is een woord om onderhand moe van te worden. Iedereen heeft zijn of haar eigen mening over wat wel en niet duurzaam is. Verschillende energiedragers, zoals waterstof en een batterij worden met elkaar vergeleken binnen de auto-industrie. In China zijn de laatste jaren onderzoekers en ingenieurs bezig geweest om de meest efficiënte dieselmotor ter wereld te maken, en met succes! De dieselmotor is aan het uitsterven, is deze ontwikkeling dan niet veel te laat?

Dieselmotor

We weten dat dieselmotoren inefficiënt zijn en dat er veel energie verloren gaat aan warmte, de efficiëntie is slechts 30 tot 40%. Sinds de uitvinding van de dieselmotor in 1893 (door wie anders dan Rudolf Diesel), is men bezig om dit te verbeteren. De inefficiëntie is natuurlijk één van de redenen dat de dieselmotor allang op zijn retour is. Andere industrieën daarentegen zijn nog te afhankelijk van deze verbrandingsmotor. Denk hierbij aan de landbouwvoertuigen, generatoren en schepen. Verbeteringen in deze sectoren zouden dus ook al bijdrage aan de klimaatdoelen.

Dikke diesels zoals deze V8 van Mercedes ga je niet veel meer zien.

Weichai Power

Het Chinese bedrijf Weichai Power heeft lang onderzoek gedaan en een dieselmotor ontwikkeld met een efficiëntie van ruim 53%! Om de voordelen te onderbouwen hebben zij een berekening gemaakt. Als de efficiëntie 8% toeneemt, kunnen zij het brandstofverbruik met zo’n 14% reduceren. Dit betekent bij een tractor een besparing van 12.000 liter diesel op jaarbasis (gebaseerd op 250.000 kilometer per jaar). Dat is een behoorlijke bijdrage aan zowel het milieu, als de portemonnee van de ondernemer. Deze resultaten zijn door de Duitse TÜV bevestigd en dus erkend.

De dieselmotor met wereldwijd de hoogste efficiëntie.

Auto-industrie

In China is meer dan de helft van de nieuwe auto’s elektrisch. Ter vergelijking, in Nederland gaat het om zo’n 30% van de nieuw verkochte auto’s in 2023. De combinatie van een nieuwe denkwijze en richting van herbruikbare energie en het optimaliseren van bestaande technieken zijn beiden cruciaal. In de auto-industrie is het relatief makkelijk om een koerswijziging door te zetten. Natuurlijk zijn er altijd fabrikanten die tegen de stroom in bewegen. Skoda heeft onlangs namelijk aangekondigd ook na 2035 nog verbrandingsmotoren te leveren als de klant daarom vraagt. Het einde van de verbrandingsmotor is inmiddels in zicht, maar nog niet overal.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *