De Nissan Micra is terug! Deze keer volledig elektrisch. Geen knorrige driecilinder meer, maar stil zoemend over het asfalt. Vanaf € 29.590 staat hij bij de dealer, of je rijdt ’m voor € 379 per maand via private lease. Primeur: Nederland mag als eerste land kennismaken met deze compacte EV.

Nissan Micra vs. Renault 5


Voordat iemand roept: “Hé, dat lijkt op de Renault 5!” klopt, we hebben nieuws voor je. Hij lijkt ook op de Alpine A290. al die modellen staan op hetzelfde alliantieplatform. Renault koos voor een retro-revival met disco-outfit, Alpine voor typische hot-hatch vibes. Nissan positioneert de Micra als de serieuzere, nettere broer. Vergelijk het met een houseparty: de Renault 5 draait oude platen en knalt met neon, de Micra komt binnen met nette schoenen en zegt: “Zullen we ook even de stroomrekening bespreken?”

Blinct de Micra ergens in uit? Jazeker: meer actieradius voor minder geld. Waar de Renault 5 het vooral van zijn looks en heritage moet hebben, legt de Micra de nadruk op praktische waarde, complete standaarduitrusting en strakke prijzen. De Engage-uitvoering heeft al meteen 317 km WLTP-range en vrij veel luxe, terwijl de Advance met 52 kWh-batterij tot 416 km haalt. Dat is simpelweg meer dan de Renault 5 voorlopig in de aanbieding heeft.

Welke wil je?

Engage: de naam zegt het al een beetje. Dit is de instapper. Je krijgt een 90 kW-motor, 40 kWh-batterij en 317 km range. Standaard rijk uitgerust, inclusief 18”-velgen, infotainmentscherm, achteruitrijcamera en warmtepomp.

Advance: “Mag het een onsje meer zijn?” Dan kom je als klant al snel uit bij de Advance. Nu mag je kiezen uit een 40 of 52 kWh-batterij, tot 416 km actieradius (WLTP), een 110 kW-motor, Google Maps in je dashboard en verwarmde stoelen en stuur. Nieuwtje: One-Pedal Stop, exclusief voor de Micra.

Evolve: de topversie. Hier mag je geen keuze meer maken over de grootte van je accupakket: dat is altijd 52 kWh. Daarbij krijg je uiteraard alle luxe van de vorige modellen. Voor je extra geld krijg je bovendien premium Harman Kardon-audio en wat chroom voor de blits.

Ongeacht de versie die je kiest, je hebt altijd een 11 kW AC-lader. De auto’s met een 40 kWh-accu krijgen DC-laadcapaciteit tot 80 kW. Niet baanbrekend, maar genoeg om de accu van 15% naar 80% op te laden in een half uur. Die laadtijd verandert overigens niet wanneer je voor het grotere accupakket kiest. Ondanks dat je dan 100 kW-laadcapaciteit hebt, doet de accu er dezelfde tijd over.

Een Herkenbaar interieur voor hen die in een Renault dealer geweest zijn.

Londen of Parijs


De Renault 5 scoort punten met zijn retrocharme. De Micra daarentegen is ontworpen in Londen en kiest voor strakke lijnen, verzonken deurgrepen en een volwassen uitstraling. Geen knipoog naar het verleden, maar een stap vooruit.

Met 5 jaar/100.000 km fabrieksgarantie is de Micra net zo zorgeloos als zijn Franse broer, maar tegen een iets vriendelijker prijs.

Je Micra als kantooraccessoire? Kan gewoon.

Nederland krijgt de primeur


Waarom eerst Nederland? Simpel: Ons land barst van de laadpalen en hatchbacks zijn hier nog altijd populairder dan SUV’s. Nissan geeft ons dus de kans om vóór de Fransen en Duitsers te ontdekken of de Micra de Renault 5 naar de kroon steekt — of dat het feestje uiteindelijk toch in Parijs eindigt.

Voor alle prijzen in een net overzicht moet je hieronder even kijken. Daar staat alles klaar voor je.

modeluitvoeringvermogenAccupakket en rangesnelladenPrijs NederlandPrijs België
Nissan MicraEngage122 PK, 225 Nm40 kWh – 319km WLTP11 kW AC-laden 80 kW DC-laden€ 29.590€29.250
Nissan MicraAdvance122 PK, 225 Nm40 kWh – 319km WLTP11 kW AC-laden 80 kW DC-laden€ 31.590€31.450
Nissan MicraAdvance149 PK, 245 Nm52 Kwh – 419 km WLTP11 kW AC-laden 100 kW DC-laden€ 34.590€34.450
Nissan MicraEvolve149 PK, 245 Nm52 Kwh – 419 km WLTP11 kW AC-laden 100 kW DC-laden€ 36.490€36.650

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *