Mercedes zet de volgende stap in de elektrificatie van zijn compacte modellen. De nieuwe elektrische CLA Shooting Brake is vanaf vandaag te bestellen in Nederland. De marktintroductie volgt in heel Europa en de fabrikant noteert nu al stevige belangstelling. Niet verrassend, want de reguliere elektrische CLA krijgt lovende recensies. Rijcomfort, actieradius en laadprestaties vallen in de smaak. De user interface krijgt eveneens complimenten en dat is voor een moderne Mercedes bijna even belangrijk als het onderstel.

Twee varianten, veel bereik
Bij de start zijn twee uitvoeringen verkrijgbaar. De CLA 250 plus Shooting Brake Business Solution kost vanaf 54.986 euro. Hij levert 200 kW en haalt volgens WLTP een actieradius tot 768 kilometer. De CLA 350 4MATIC Shooting Brake Business Solution begint bij 66.602 euro. Die heeft 260 kW, een koppel van 515 Nm en standaard vierwielaandrijving. Dit is de versie voor wie graag vlot optrekt en niet graag wacht. Of voor wie een caravan in de planning heeft.
Beide varianten delen een lithium ion accu met een bruikbare capaciteit van 85 kWh. Snelladen gebeurt via een 800V architectuur. In tien minuten kan tot 315 kilometer worden bijgeladen. Het maximale snellaadvermogen bedraagt 320 kW bij geschikte laders. AC laden kan tot 22 kW als optie.

Ruimte voor spullen, voor mensen, en hondjes
Mercedes benadrukt dat de Shooting Brake meer is dan een gestrekt daklijn. De auto biedt een flexibel interieur met een achterbank die in drie delen neerklapt. De bagageruimte groeit tot 1.290 liter. Er is een frunk met 101 liter extra ruimte. Een elektrische achterklep is standaard. De dakreling kan surfplanken en skiboxen torsen. De 4MATIC uitvoering mag tot 1.800 kilo trekken, waardoor ook serieuzere aanhangers mogen meedoen.
Design en details
De CLA Shooting Brake draagt de sportieve proporties van de CLA over naar het elektrische tijdperk. Het vaste glazen dak loopt door tot ver achter. De dakspoiler heeft een slim kleurcontrast waardoor het lijkt alsof het glas doorloopt in de achterruit. Kleine details die vooral opvallen wanneer je er naar zoekt, maar wel bijdragen aan de uitstraling.
Dat panoramadak is tevens elektrochromisch. Dat wil zeggen dat het in zeven segmenten kan schakelen tussen transparant en mat. Optioneel zijn 158 verlichte sterren in het dak. Denk Rolls Royce starlight, alleen zit er hier ook een ster in je grill. En het is opnieuw een detail dat je niet per se nodig hebt, maar waar Mercedes wel plezier in heeft.

Stuurwiel en bediening terug naar logisch
Op verzoek van klanten zijn de rol en tuimelschakelaars terug. Het nieuwe multifunctionele stuurwiel heeft een betere ergonomie en tastbare richtpunten. De vingerbediening voor het bestuurdersdisplay is groter en daardoor bruikbaarder. Mercedes snoeit in de functies op het paneel om het geheel overzichtelijk te houden. Een verademing voor wie de recente stuurwielen als te druk ervoer.
MB.OS en MBUX geven een flinke technologische sprong
De nieuwe Shooting Brake draait op MB.OS, het eigen besturingssysteem dat zwaar leunt op cloudtechnologie. De auto ontvangt draadloze updates die verder gaan dan infotainment. De user interface is opnieuw ontworpen en draait op een krachtige 3D engine. De virtuele assistent combineert AI technieken van Microsoft en Google en kan context vasthouden tijdens gesprekken. Mercedes belooft dat het voelt alsof je met een bekende praat. Dat klinkt ambitieus, maar in dit segment hoort ambitie er inmiddels bij.

Rijassistentie en navigatie krijgen meer intelligentie
MB.DRIVE bundelt de comfortassistenten. De CLA Shooting Brake heeft standaard een uitgebreide veiligheidsuitrusting en afstandsregeling. Optioneel is een Level 2 systeem dat sturen en afstand houden combineert. Nieuw is de rijstrookwisselassistent die met een klik de rijstrookwissel overneemt.
De navigatie werkt samen met Google Maps. Routes worden voorzien van slimme laadplanning, inclusief preconditioning van de accu. De optionele surround navigatie toont een realtime 3D weergave van de omgeving op het bestuurdersdisplay.


Business Solutions en extra pakketten
De Business Solutions zijn rijk uitgerust. Denk aan led koplampen, stoelverwarming, een panoramadak, een alarmsysteem, een verlichte grille en een sportstuur. Ook een selfie en videocamera met gezichtsherkenning zit standaard in het pakket. Ideaal voor Teams meetings in de parkeergarage. Het aanbod wordt verder uitgebreid met AMG Line, AMG Line plus en het nightpakket. Extra’s variëren van sportstoelen tot hoogglanzend zwarte details en tot 19 inch wielen.
Conclusie
De elektrische CLA Shooting Brake vult een niche die tot nu toe leeg was. Hij combineert een forse actieradius met praktische bruikbaarheid en een flinke portie technologie. Mercedes ziet hem als een gamechanger. Dat is een groot woord, en zullen we in de praktijk moeten ondervinden. Dat gezegd hebbende heeft de auto genoeg in huis om de concurrentie zenuwachtig te maken. Vooral de combinatie van bereik, laadtempo en ruimte in dit segment is opvallend sterk.
Wil je even alle info overzichtelijk bekijken? Dan hebben we onderstaande tabel voor je gemaakt. Daarin staat alle, op dit moment, beschikbare info over de Mercedes CLA Shooting brake. Een Belgische prijs is op het moment van schrijven helaas nog niet bekend.
| Specificatie | CLA 250 plus Shooting Brake | CLA 350 4MATIC Shooting Brake |
| Nederlandse vanafprijs | € 54.986 | € 66.602 |
| Belgische vanafprijs | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
| Vermogen | 200 kW/271 pk | 260 kW/ 354 pk |
| Koppel | n.b. | 515 Nm |
| Aandrijving | Voorwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
| Aantal motoren | 1 | 2 |
| WLTP-actieradius | Tot 768 km | Korter door AWD en extra vermogen, maar niet gespecificeerd |
| Accu (bruikbaar) | 85 kWh | 85 kWh |
| DC-laadvermogen | Tot 320 kW | Tot 320 kW |
| Bijladen in 10 min | Maximaal 315 km | Maximaal 315 km |
| AC-laadvermogen | 11 kW, 22 kW optioneel | 11 kW, 22 kW optioneel |
| Trekgewicht | n.b. | Tot 1800 kg |
