De Tomaso is bij veel autoliefhebbers in het hart gesloten door de Pantera, de ideale mix tussen Italiaans ontwerp en Amerikaanse kracht. Sinds het overlijden van oprichter, coureur en visionair Alejandro de Tomaso in 2003 is het echter stil geweest rond het merk. Tot nu.
Inspiratie uit de jaren ‘60
Sinds de overname van het merk in 2014 is gewerkt aan een nieuwe De Tomaso. Het doel was niet zomaar een nieuwe versie van het populairste model, de Pantera. In plaats daarvan moest er, geheel in de geest van Alejandro, een exclusieve sportwagen komen in de lijn van De Tomaso’s meest iconische tijd: de Le Mans racers uit de jaren ’60.
Het resultaat is de De Tomaso P72. De naam zelf is een verwijzing naar de P70, een spectaculaire supercar uit begin jaren ’60 die De Tomaso ontwikkelde met Caroll Shelby. Zoals het een Le Mans prototype betaamd is het een brede auto met een lage voorkant, voorzien van grote koplampen. De druppelvormige cockpit steekt net boven de enorme wielkasten uit. De hele auto ademt snelheid en schoonheid. De Tomaso heeft duidelijk een toekomstige klassieker willen maken.
Koper
De binnenkant is waar mogelijk nog opzienbarender dan de buitenkant: je zou het bijna barok kunnen noemen. Grote analoge tellers van gepolijst koper steken uit het dashboard omhoog. Onder de versnellingspook toont de mechaniek zich als in een oud uurwerk. Ouderwetse schakelaars en stoelen voorzien van leer met diamantstiksels maken het interieur af.
Ook aan de buitenkant komen koperen accenten terug. Niet alleen staat de typenaam in sierlijke, koperen letters achterop, maar de spiegels, tankdop en velgen schitteren van de koper, en in koplampen en de uitlaat zijn koperen accenten te vinden. Ook de onderkant van de motorkap is ruim voorzien van het kostbare materiaal. De Tomaso P72 is niets minder dan een museumstuk.
De Tomaso P72 is niets minder dan een museumstuk.
Zowel het chassis als de carrosserie, inclusief de cockpit, zijn geheel van koolstofvezel. Helaas heeft De Tomaso nog niks bekend over de motor die in de P72 ligt. Het zal ons benieuwen of dit weer een Ford-motor is, zoals bij veel van de oude De Tomaso’s. Wel is bekend dat de auto alleen een handmatige versnellingsbak krijgt.
Krijg je na het zien van de foto’s het idee van ‘goh, die wil ik er ook wel eentje’? Dan moet je opschieten, want De Tomaso bouwt er maar 72 exemplaren van. De prijs voor belastingen bedraagt ongeveer 750.000 Euro maar dan heb je wel een auto die waarschijnlijk alleen maar in waarde gaat stijgen. In Europa wordt de verkoop geregeld door Louwman Exclusive.