
De snelste productie-Corvette, moeten we er dan natuurlijk wel even bij vertellen. Er is vast ergens een hot-rodder die meer dan 1250 pk uit zijn Vrijheid-V8 heeft weten te peuteren. Afijn, de nieuwste Corvette is het geesteskind van een ingenieur uit Brussel: Zora Arkus-Duntov.
Volkssportwagen betreedt hypercarterritoria
Chevrolet heeft het doek getrokken van haar nieuwste project – een waarvan Corvette-fans allang wisten dat het eraan zat te komen. Het wordt dan ook wel het slechts bewaarde automobiele geheim van de afgelopen tijd genoemd. Iets wat alleen maar goed is voor Chevy: meer publiciteit voor hun nieuwe paradepaardje.
Tegen de verwachting in gaat de new-boy de wereld in als de Corvette ZR1X. En die laat het regenen met cijfers – regen past natuurlijk bij België. Gecombineerd krijg je 1250 pk en ga je van 0 naar 100 in minder dan twee seconden! De kwartmijl (400 meter sprint) zou geklaard moeten worden in minder dan 9 seconden. Die prestaties komen natuurlijk niet uit de lucht vallen. Daarom heeft de auto twee gigantische 76 mm turbo’s én de elektromotor van de Corvette E-Ray op de vooras. Technisch gezien is het dus een hybride. In feite zijn de V8 en de elektromotor in een constante wapenstilstand. Ze werken nooit écht samen; hun taak is ervoor te zorgen dat jij zo snel mogelijk kunt accelereren.
Op het moment van schrijven is er nog geen prijs bekendgemaakt. We kunnen je gelukkig wel vertellen dat als je de prijs van de ‘normale’ ZR1, die ook al 1064 pk heeft, omrekent, je op ongeveer €155.000 uitkomt. Zelfs als daar een ton bij komt, heb je nog steeds een koopje. Want het is gewoon een volbloed concurrent van de McLaren W1 en Ferrari F80. En die kosten beiden vele malen meer dan een miljoen euro per stuk.
Wie is Zora
Zora Arkus-Duntov werd op 25 december 1909 in Brussel geboren. In de nasleep van de Russische Revolutie groeide hij deels op in Sint-Petersburg, daarna in Berlijn, waar hij in 1934 afstudeerde aan de Technische Hochschule Charlottenburg. Kort daarna verhuisde hij naar de VS en richtte er met zijn broer Yura de Ardun Mechanical Corporation op. Hun meest innovatieve product, de Ardun-cilinderkop voor de Ford Flathead V8, leverde hogere compressie en betrouwbare koeling – een doorbraak in de vroege hotroddersscene.
Toen Chevrolet in 1953 de Corvette introduceerde, was het vooral een fraai showmodel. Naar verluidt landde er een brief op de mat: Zora Arkus-Duntov – ingenieur, coureur en visionair – had geschreven dat de nieuwe Corvette potentie had, maar prestaties miste. Waarvan akte.
In 1953 werd Arkus-Duntov door Chevrolet aangetrokken om de Corvette raceklaar te maken. Zijn belangrijkste bijdragen: de invoering van de small-block V8 in 1955, mechanische brandstofinjectie, de ontwikkeling van een onafhankelijke achterwielophanging en de oprichting van het officiële Corvette Racing-programma. Deze ingrepen – en meer – maakten van de Corvette een serieuze concurrent voor Europese sportwagens.
De middenmotor
Er was echter iets dat de beste man dolgraag wilde doorvoeren, maar nooit voor elkaar kreeg: een Corvette met middenmotor. Brullen noch krijsen maakte verschil. Waarschijnlijk omdat dat idee – volgens het conservatieve bestuur van Chevrolet – voelde als een paard achter de wagen spannen. Zelfs tijdens zijn GM-carrière, waar hij uiteindelijk werd benoemd tot hoofdingenieur, bleef Arkus-Duntov actief in de racerij. Hij startte onder meer in de 24 Uur van Le Mans met de Allard J2, waarmee hij meerdere klasseoverwinningen behaalde. Die praktijkervaring voedde zijn technische keuzes voor de straat-Corvette.
Pas geruime tijd na het overlijden van Zora in 1996 gaf de Amerikaanse gigant toe: de Corvette C8 is de eerste generatie met een motor in het midden. Dat is dan ook de reden waarom vele fans vermoedden dat de nieuwste, krachtigste Corvette ooit ‘Zora’ zou gaan heten. In feite staat de ‘Z’ in ZR1 al voor prestatie. Iedere Corvette die puur is ontworpen voor prestaties en rijplezier draagt een ‘Z’: de Z06, de ZR1 en nu de meest extreme variant, de ZR1X. En dat is precies waar de Belgische ingenieur zijn hele leven voor geleefd heeft. Iets waar wij hem altijd dankbaar voor kunnen zijn.