
Met de komst van steeds hippere batterij-technologieën is het voor de hand liggend dat de (deels) batterij aangedreven voertuigen steeds beter gaan presteren. Het is niet anders bij de Opel Astra. Een nieuwe PHEV aandrijflijn maakt het een zuinigere en snellere auto. Wie wil dat nou niet?



De Opel Astra en Astra Sports Tourer (de lange) zijn vernieuwd en hebben meer PK dan ooit. De Plug-in Hybrid-uitvoeringen krijgen een forse upgrade: een systeemvermogen van 196 pk (144 kW) (voorheen was de krachtigste 180pk) en een grotere batterij van 17,2 kWh (hiervoor 12,4 kWh). Hiermee komt de elektrische actieradius nu uit op 83 kilometer (WLTP) (eerst 67 kilometer). Opel heeft ervoor gekozen om de prijzen onaangetast te laten: de vijfdeurs begint bij € 37.999, de Sports Tourer bij € 38.999. Wat een schatten zijn het toch ook.
De krachtbron is een feilloze samenwerking tussen een 1.6 turbobenzinemotor (150 pk) met een elektromotor van 125 pk. Samen leveren ze niet alleen meer vermogen, maar ook een stevig koppel van 360 Nm. Dat vertaalt zich in knappe prestaties: 0-100 km/u in 7,6 seconden voor de hatchback, 7,7 seconden voor de Sports Tourer (exclusief labradoodle). De topsnelheid ligt op 225 km/u. Daarbij is het verbruik flink gedrukt: 12,7-13,1 kWh stroom en 2,2-2,4 liter benzine per 100 km. Op papier en met volle accu, natuurlijk.
Ook de transmissie is onder handen genomen. De nieuwe 7-traps automaat met dubbele koppeling is speciaal afgestemd op deze aandrijflijn en biedt een extra versnelling ten opzichte van de mild-hybrid. Resultaat: soepeler schakelen en meer rijcomfort. Qua aandrijfopties is de Astra lekker verschillend leverbaar: van volledig elektrisch tot mild-hybrid en nu dus ook deze vernieuwde plug-in hybride. Goed nieuws: dezelfde aandrijflijn wordt ook leverbaar in de Opel Grandland! Hebben onze SUV-minnaars even geluk.

