Volkswagen heeft zijn succesnummer in een nieuw jasje gestoken: de T-Roc. Sinds 2017 zijn er wereldwijd ruim twee miljoen exemplaren verkocht en nu is het tijd voor de tweede generatie. In Wolfsburg noemen ze hem “innovatief” en “hoogwaardig”. Wij zien een crossover op basis van de Golf die nog geen €1500 meer kost. Voor dat bedrag koop je tegenwoordig niet eens meer een fatsoenlijke e-bike.

Productie en prijzen

De T-Roc blijft in Portugal gebouwd worden, in Palmela om precies te zijn. In Duitsland start de voorverkoop op 28 augustus, met een (Duitse) vanafprijs van €30.845 voor de 1.5 eTSI met 116 pk. Marktintroductie volgt in november. Een Nederlandse of Belgische prijs is op het moment van schrijven nog niet bekendgemaakt.

Even over die prijs: dat is ongeveer €1500 duurder dan een vergelijkbare Volkswagen Golf, de auto waarop de T-Roc is gebaseerd. Niet schokkend veel meer, al voelt het toch alsof je betaalt voor een paar centimeter extra blik en een hogere stoel. Maar goed, de klant wil een crossover en krijgt die dus ook. Meer overzicht, een hogere instap en iets meer ruimte binnenin. Dat laatste moet je wel met een loep zoeken, maar hé, marketing verkoopt geen hatchbacks meer.

Groter en strakker

Op het eerste gezicht herken je de T-Roc meteen: coupé-achtige achterkant, scherpe lijnen, maar nu wel met wat meer spiermassa. De nieuwe generatie krijgt 12 cm extra lengte. Vooral passagiers achterin hebben nu meer beenruimte. Volkswagen claimt dat twee mensen van 1,85 m achter elkaar in comfort moeten kunnen zitten. Ook de kofferbak groeit een beetje mee, naar 475 liter. Niet verkeerd voor wie regelmatig een kratje Spa of een paar vouwfietsen meesleept.

De nieuwe look is herkenbare Volkswagen-designtaal. Een beetje een mix tussen de elektrische ID.-modellen en hun strakke SUV’s. De hexagonale grille is bekend en ook de achterkant zal een Volkswagen-liefhebber niet voor het eerst gezien hebben. Wij vinden hem geslaagd: lekker strak, zonder al te veel poespas.

Binnenin belooft Volkswagen “premiumkwaliteit”: zachtere materialen, sfeerverlichting en een infotainmentscherm tot 13 inch (33 centimeter). Voor wie dat nog niet lounge genoeg is, zijn er ergoActive-stoelen met massagefunctie. Mocht je tijdens een file dus in slaap dreigen te vallen: de stoel kneedt je wel weer wakker. Om nog even door te gaan over die stoelen: voor het eerst zijn ze (ook optioneel) elektrisch verstelbaar.

Techniek uit de hogere klasse

De nieuwe T-Roc leent gretig bij zijn grotere broers Tiguan en Tayron. Zo krijgt hij de nieuwste generatie Travel Assist, die niet alleen helpt bij sturen en gas geven, maar zelfs automatisch van rijstrook kan wisselen. Optioneel kan parkeren ook volledig automatisch, inclusief geheugenfunctie, zodat de auto je eigen oprit beter kent dan jijzelf. Een feature waarmee we al eens kennismaakten in de Cupra Terramar. Moet gezegd worden: dat werkt erg prettig.

In Europa komt de T-Roc standaard als mild-hybrid (48V) 1.5 eTSI, met 116 of 150 pk. Later volgen volwaardige hybrides. Ook hier geldt: ga ervan uit dat de aandrijflijn bekend is, met een groot elektrisch bereik en prima vermogen. Later volgt er nog een 2.0 TSI-motor. Alle genoemde aandrijvingen krijgen voorwielaandrijving. Uiteindelijk komt er zelfs een T-Roc R voor wie haast heeft, zo laat Volkswagen weten. Voor die krachtigste R-versie is er ook het bekende 4Motion-vierwielaandrijvingssysteem. Handgeschakelde versnellingsbakken zijn verleden tijd: alles gaat via een 7-traps DSG.

minder keuzestress

Volkswagen wil het configureren simpeler maken. Er zijn dit keer maar vier uitvoeringen waar de klant uit kan kiezen:

Trend: basis, maar functioneel. De goedkoopste versie, met standaard de minste opties.

Life: comfort en gebruiksgemak. Meer standaard, maar nog altijd bereikbaar voor de klant.

Style: design en technologie. De meest luxe versie. Minder opties omdat er al veel standaard is, maar dit keer uit te breiden met nóg luxueuzere dingen.

R-Line: sportiviteit. Voor mensen die niet willen leven met de volbloed R, maar wel sportieve looks in hun T-Roc willen zien.

De optielijst is door midden gehakt. Volgens Volkswagen komt dat de klant ten goede. Nu hoeft die iets minder te puzzelen over wat er wel of niet op zijn of haar nieuwe T-Roc moet komen. Ongetwijfeld komt het Volkswagen zelf ook ten goede: een makkelijkere configuratie betekent immers een snellere bouwtijd. Gevalletje massa is kassa.

Een van de belangrijkste keuzes die je maakt tijdens het samenstellen van je nieuwe auto is de kleur. Wij vinden auto’s met een kleur altijd vele malen leuker en Volkswagen heeft hier niet op bezuinigd. De namen van de leukste kleuren zijn als volgt: Canary Yellow Solid, Flamed Red Metallic en Celestial Blue Metallic.

De Volkswagen T-Roc

De T-Roc was al een publiekslieveling en Volkswagen lijkt de formule verder te hebben aangescherpt: meer ruimte, meer gadgets en meer kleur. Of de tweede generatie opnieuw miljoenen klanten weet te verleiden, moet nog blijken. Maar met een prijs die nauwelijks hoger ligt dan een Golf en een looks die veilig in de smaak vallen, lijkt Wolfsburg opnieuw goud of in dit geval geel in handen te hebben.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *