
Vóór de officiële onthulling op 27 mei laat Alpine weten dat hun nieuwste auto vijftien procent nieuw is. Dat is natuurlijk vergeleken met het concept, waarvan we een aantal maanden geleden de eerste foto’s zagen.
Wat weten we?
Vergeleken met een conceptmodel veranderen fabrikanten over het algemeen erg veel. Soms goed, vaak teleurstellend. Neem als voorbeeld het concept van de Alfa Romeo Brera en de productievariant. Die lijken alleen op elkaar als je je ogen samen knijpt, of een hele goede fantasie hebt.
De Alpine A390 is, zoals bekend, de tweede deelnemer in de elektrische “Dream Garage” van het Franse merk. Daar zijn ze trots op. Ze laten weten dat het nieuwste model ontworpen is en gebouwd gaat worden in Frankrijk. Verder is het merk trots op het feit dat er slechts 15% aangepast moest worden om het concept in productie te krijgen.
Tijdens het 70-jarige verjaardagsfeestje van het merk op de 27ste van deze maand zien we de nieuwe auto in al zijn glorie. Die wordt gepresenteerd in de stad Dieppe – u raadt het al, dat is in Frankrijk. Geïnteresseerde klanten hebben de optie zich in te schrijven voor de Première Pass. Dan kan men twee weken voordat de orderboeken openen de auto al bestellen. Als je dat doet, krijg je een gelimiteerde editie van Devialet x Alpine-oordopjes.
Wat zit erop
Die samenwerking met Devialet beperkt zich niet alleen tot oordopjes. De (uiteraard) Franse audiofabrikant voorziet de auto van een systeem met dertien speakers. Verder krijgt de elektrische gezinsauto een “sportief interieur”. Daarmee doelt Alpine op de materialen die ze gaan gebruiken, namelijk koolstofvezel, aluminium en leder.
Vermogen trekt de A390 uit drie elektromotoren; daarmee trek jij waarschijnlijk de klinkers uit de straat. Maar dat kunnen we niet zeker weten, want er is geen vermogen geciteerd. Wat we ook nog niet weten, is het gewicht – historisch gezien een van de belangrijkste cijfers van een Alpine.
Tijdens je rit kun je gebruikmaken van vijf verschillende rijmodi. Ook een nieuwe versie van het Alpine Telemetrics-systeem is aanwezig. Eenzelfde systeem zit op de hot hatchback van de Dream Garage, de A290. Daarin zitten leuke trainingsprogramma’s voor de bestuurder verwerkt. Leuk zou zijn om dat terug te zien.
De gedeelde nieuwe details maken enthousiast. Het silhouet ziet er gelikt uit, de op de Alpenglow geïnspireerde koplampen zijn uniek. In theorie kan dit zomaar een uitmuntende dagelijkse auto zijn voor mensen die graag autorijden. Of dat echt zo is, gaan we leren na de 27ste.

