De Renault Master is sinds 1980 met meer dan drie miljoen verkochte eenheden wereldwijd een vaste waarde in het segment van bedrijfsvoertuigen. De Master houdt het al meer dan veertig jaar lang vol, veel bedrijven rijden tegenwoordig nog steeds met het Franse ruimtewonder. De nieuwe (vierde) generatie van de Renault Master bouwt voort op hetzelfde concept en introduceert een scala aan functies die zijn ontworpen om productiviteit en betrouwbaarheid te verbeteren.

Interieur

De nieuwe Renault Master heeft een volledig nieuw interieur dat lijkt op dat van een personenauto. Volgens Renault staan daarbij comfort en functionaliteit centraal. Zijn S-vormige dashboard geeft ruimte voor je spullen en je passagiers, daarnaast huist het een standaard 10-inch display. Het stuurwiel, geleend uit het personenwagenaanbod van Renault, is uiteraard verstelbaar. Dat is altijd fijn, de stoelen in bestelbussen hebben namelijk niet altijd de gewenste aanpassingsmogelijkheden. Ook biedt de Master 135 liter opbergruimte in het dashboard, een toename van 25%.

Het interieur van de Master kan worden omgevormd tot een mobiel kantoor, met een neerklapbare achterbank die dienst doet als werkblad. Je kan je apparaten makkelijk opladen met voldoende USB-C poorten terwijl je gerust je koffie kan omgooien over de TEP-bekleding. De bekleding is namelijk gemaakt voor intensief dagelijks gebruik. Het voertuig biedt een scala aan zitopties, waaronder geveerde stoelen voorin en de keuze tussen individuele stoelen en verschillende soorten banken.

Exterieurontwerp en aerodynamica

Vanbuiten is de Renault Master een robuuste en zelfverzekerde bus met een prominente grille, horizontale LED-koplampen en stevige bumpers. De kenmerkende U-vormige afwerking van de koplampen die we tegenwoordig vaak tegenkomen op Renaults is ook aanwezig. Renault stelt dat het aerodynamische profiel van de Master zorgvuldig is verfijnd om de luchtweerstand te verminderen waardoor je minder brandstof zal gebruiken. Wij zien vooral een rechthoek met ronde hoeken, maar iets is beter dan niets.

Multi-Energieplatform

De nieuwe Renault Master biedt een multi-energieplatform dat is ontworpen om te voldoen aan diverse eisen. Met een laadvermogen tot 2 ton biedt de Master verschillende aandrijfopties om te voldoen aan verschillende voorkeuren, regels en wetten. Grappig is dat alle versies op dezelfde productielijn in Frankrijk worden geassembleerd, dat is niet altijd zo bij verschillende aandrijflijnen.

Diesel Blue dCi

De nieuwe Master is verkrijgbaar met vier Diesel Blue dCi-motoren met vermogens variërend van 130 tot 170 pk. Deze motoren zouden een stuk schoner moeten zijn ten opzichte van de uitgaande modellen. Interessant is dat Nederland vanaf 2025 steeds meer steden naar een verbod op diesel bestelbussen overgaan. We gaan zien hoe dat invloed heeft op de verkopen. De dieselblokjes zijn trouwens allemaal te bestellen met een handgeschakelde versnellingsbak of een nieuw ontwikkelde 9-traps automaat.

Elektrische aandrijving

Voor klanten die wel graag nog de stad in willen volgend jaar biedt de Renault Master twee elektrische varianten uitgerust met respectievelijk een 40 kWh of een 87 kWh batterij. Die eerste komt met 130pk ongeveer 180km (WLTP) ver volgends de huidige schattingen van Renault. De tweede heeft 143pk en een range van meer dan 410km (WLTP). De implementatie van bidirectionele laadtechnologie maakt Vehicle-to-Load (V2L) en Vehicle-to-Grid (V2G) mogelijk. Dit is gaaf, handig en vrij nieuw. Dus wij zijn enthousiast.

Waterstof

De Renault Master wordt eerst nog niet geleverd met waterstofaandrijving. Renault zegt wel dat de nieuwe Master “toekomstbestendig is voor potentiële toepassingen van waterstof-brandstofcellen”. Oftewel: we zien het wel.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *