Al decennia lang rijden we met zijspiegels rond. Dit zorgt voor voldoende zicht rondom de auto bij het afslaan of wisselen van rijstrook. Esthetisch en aerodynamisch zijn deze uitsteeksels echter niet. Dit is voor sommige fabrikanten de trigger geweest om de ouderwetse zijspiegel in te ruilen voor een camera en een beeldscherm in het interieur. Maar is dat wel zo prettig?
Camera spiegels
Een zijspiegel is natuurlijk extra oppervlakte voor een auto, dus vangt het ook meer wind. En dat is uiteraard meer weerstand en dus energieverbruik. Daarom zijn fabrikanten op zoek gegaan naar een aerodynamische oplossing. Eigenlijk komen alle designs op hetzelfde neer. Een lelijk, uitstekend aanhangsel met een camera aan de zijkant van het voertuig. Aan de binnenkant is een schermpje gemonteerd waarop je eigenlijk hetzelfde ziet als bij een normale zijspiegel. Helaas zit dit schermpje vaak iets te laag en op een andere plaats dan gebruikelijk. In het begin ga je automatisch naar buiten kijken en mist dan opeens een spiegel. Als je de focus op het schermpje hebt gericht, dan zie je minder diepte dan in een spiegel zelf. Althans, dat is onze ervaring.

Voor- en nadelen
Mocht je een keer schade rijden of slachtoffer zijn van vandalisme (de zogenoemde spiegeltrappers), dan zijn de kosten bij een traditionele spiegel nog wel te overzien. Bij camera spiegels daarentegen lopen de kosten natuurlijk veel sneller op. Je vindt dit soort technische hoogstandjes nog niet op de gemiddelde autosloop en het vervangen is een stuk complexer. Er zitten uiteraard ook een aantal voordelen aan camera’s als zijspiegel. Zo wordt de dodehoek een stuk kleiner, aangezien er meerdere camera’s op de zijspiegel kunnen zitten. Je kunt daarnaast ook dichterbij een parkeerautomaat komen als je een kaartje trek bij de slagbomen van een parkeergarage. Het vastvriezen van het inklapmechanisme van traditionele spiegels is hiermee ook verleden tijd. Het energieverbruik gaat volgens Honda en Volvo ook daadwerkelijk omlaag. Honda claimt een efficiëntieverbetering van 3,8% bij de Honda e. Bij vrachtwagens van Volvo zou het een verbetering van 1,5% zijn.


Wetgeving
Er zijn een aantal redenen waarom fabrikanten toch terug gekomen zijn van deze ‘vooruitgang’. De kosten voor een schermpje en een goede, heldere camera zijn vaak hoger dan die van een normale buitenspiegel. Maar ook wet- en regelgeving gooit roet in het eten. In Amerika moeten zijspiegels voorzien zijn van daadwerkelijk fysieke spiegels. Dit staat in wet nummer 111 van de Federal Motor Vehicle Safety Standard (FMVSS). Daarin staat ook dat het verplicht is om een zijspiegel aan de bestuurderskant en een binnenspiegel te hebben. De zijspiegel aan de passagierskant is alleen verplicht als de binnenspiegel niet afdoende is voor het zicht. In Nederland zijn camera spiegels wel legaal, maar zijn er wel eisen aan de spiegels. Zo geldt de eerdergenoemde wet voor zij- en binnenspiegels in Amerika ook voor auto’s in Nederland met een productiedatum voor 2010. Na 2010 is het verplicht om aan beide zijkanten een spiegel te monteren.
Hyundai heeft zelfs een concept om de zijspiegels te laten verdwijnen als de auto stilstaat. Dit betekent dus dat je eigenlijk geen spiegels meer hebt als je geparkeerd staat. Een heel mooi concept, maar als deze technische hoogstandjes het begeven, dan kun je geen kant meer uit. Eigenlijk is die ouderwetse zijspiegel helemaal zo gek nog niet.
