BYD zet zijn Europese expansie vrolijk voort. Na de Seal U DM-i komt de Chinese autofabrikant nu met een nieuw model dat het compacte SUV-segment opnieuw wil uitvinden: de BYD Atto 2 DM-i. Volgens het merk combineert deze ‘Super Hybrid’ de beleving van een elektrische auto met het rijbereik van een volbloed kilometervreter: tot 1.020 kilometer op één acculading én een volle tank benzine.

Elektrisch rijden, zonder stekkerstress

De Atto 2 DM-i is uitgerust met BYD’s zogeheten Dual Mode-intelligent (DM-i)-aandrijflijn. In mensentaal: het is een plug-inhybride die het grootste deel van de tijd elektrisch rijdt, maar slim kan overschakelen op benzine als dat efficiënter is. Op puur stroom haalt de compacte SUV tot 90 kilometer, wat in veel gevallen genoeg is voor het dagelijkse woon-werkverkeer. Zonder dat je hoeft te zweten bij het zien van een bezette laadpaal.

Is de concurrentie overtroffen?

Met een volle batterij en een volle tank haalt de Atto 2 DM-i meer dan 1000 kilometer, 1020 kilometer om precies te zijn. Daarmee overklast hij niet alleen andere hybrides en mild-hybrides, maar zelfs veel traditionele benzine-SUV’s. BYD wil daarmee vooral duidelijk maken dat “bereik” bij hun modellen niet langer een onderwerp van discussie is.

De Volkswagen Groep heeft modellen in de vloot die elektrisch verder komen, en ook Lynk & Co (en dus Geely) beschikt over dergelijke technologie. Bij Volkswagen weten we echter dat de benzinetank vaak wat klein is, wat een degelijk rijbereik voorlopig onmogelijk maakt. Tegenwoordig is een rijbereik van 1.000 kilometer echter een belangrijk verkooppunt geworden. BYD is wellicht niet de eerste die het haalt, maar zeker ook niet de laatste. Het blijft immers een mijlpaal die het nastreven waard is. Mits de benzine in de tank niet over datum raakt natuurlijk.

Bron: BYD.

Een eigen accent

De Atto 2 DM-i krijgt enkele subtiele uiterlijke aanpassingen ten opzichte van de volledig elektrische Atto 2. Denk aan een grotere grille, een iets andere bumper en herontworpen badges op de achterklep. Ook introduceert BYD een nieuwe kleur, ‘Midnight Blue’, exclusief voor deze hybridevariant.

Wanneer te koop?

De Europese première van de BYD Atto 2 DM-i vindt deze week plaats tijdens de Fleet Europe Days in Luxemburg. Daarna volgt een introductie voor de media in november, en in het eerste kwartaal van 2026 moeten de eerste exemplaren hun weg vinden naar klanten. Als die klanten willen weten wat de BYD Atto 2 DM-i gaat kosten, dan zullen ze op een later moment terug moeten komen. Dat is op het moment van schrijven nog niet bekend.

BYD’s boodschap is duidelijk: elektrisch rijden kan ook zonder laadstress, zolang je maar wat benzine achter de hand houdt. En als dat in een compacte SUV met 1.020 kilometer bereik kan, wordt de term range anxiety misschien eindelijk iets uit het verleden.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *