Ford Fusion Hybrid autonoom LiDAR 2016

Vandaag maakte Ford bekend een belangrijke test succesvol te hebben uitgevoerd, als het gaat om autonoom rijden. Ford slaagde erin om met de zelfrijdende Fusion Hybrid zonder verlichting over een verlaten woestijnweg te rijden.

LiDAR-technologie

Volgens Ford is de geslaagde test een belangrijke vooruitgang in de ontwikkeling van de zelfrijdende auto voor de consument. Uit de proef is gebleken, dat de LiDAR-technologie van het merk zonder de van licht afhankelijke camera’s voldoende functioneert om een auto, met behulp van de virtuele besturingssoftware, probleemloos over bochtige wegen te sturen. Hoewel het beter is om alle drie de sensorfuncties te gebruiken (radar, camera’s en LiDAR), werkt LiDAR ook onafhankelijk op wegen zonder verkeerslichten.

Ingenieurs dragen nachtkijkers

Tijdens de test in de woestijn droegen de ingenieurs van Ford nachtkijkers, om de Fusion Hybrid in en buiten de auto in de gaten te houden. Met de nachtkijkers konden ze de LiDAR volgen, door middel van een raster van infrarode laserstralen dat rond de voorbijrijdende auto werd geprojecteerd. De LiDAR-sensoren geven per seconde 2,8 miljoen laserpulsen af om de omgeving nauwkeurig te kunnen scannen.

3D-kaarten voor navigeren in het donker

Om in het donker te kunnen navigeren, gebruiken de zelfrijdende auto’s van Ford hoge-resolutie 3D-kaarten, compleet met informatie over de weg, wegmarkeringen, geografische en topografische elementen en oriëntatiepunten, zoals verkeersborden, gebouwen en bomen. De auto gebruikt LiDAR-pulsen om continu de positie op de kaart te bepalen.

Categorieën