Audi R8 RWS: allereerste R8 met achterwielaandrijving

Audi R8 V10 RWS 2017

De nieuwe Audi R8 V10 RWS is officieel de allereerste R8 met achterwielaandrijving. Hij is met de hand gebouwd en gelimiteerd op 999 stuks. Prijzen starten bij € 212.090,- voor de Coupé. De Spyder is er vanaf € 227.550,-. Een order plaatsen kan vanaf komend najaar.

R8 V10 RWS voor puur rijplezier

Nu vraag je je vast en zeker af waar de afkorting RWS voor staat. RWS staat voor Rear Wheel Series, oftewel: een achterwielaangedreven sportauto. Volgens Audi is deze R8 V10 RWS bedoelt voor klanten die maar één ding willen, en dat is puur rijplezier.

V10-krachtbron met 540 paarden

Rijplezier is te garanderen, want Audi brengt in deze gelimiteerde R8 een centraal geplaatste V10-krachtbron. Het vermogen ligt op 540 pk, terwijl hij een koppel heeft van exact 540 Nm. De Coupé sprint vanuit stilstand naar 100 km/h in 3,7 seconden (Spyder: 3,8 seconden). Zijn topsnelheid bedraagt 320 km/h, terwijl de Spyder het bij 318 km/h voor gezien houdt. Gemiddeld verbruikt de Spyder 12,6 liter/100 km met het dak open. Bij een gesloten kap ligt het verbruik op 12,4 liter/100 km.

Rode striping van R8 LMS

Je herkent de Audi R8 RWS aan de matzwarte grille en luchtinlaten. De bovenzijde van de sideblade van de Coupé is uitgevoerd in hoogglans zwart, terwijl de onderzijde zich kenmerkt door de carrosseriekleur. De welbekende rode striping, die we kennen van de R8 LMS, is ook voor deze R8 leverbaar. Af-fabriek staat hij op 19 inch lichtmetalen zwarte vijfspaaksvelgen.

Als laatste kunnen we je melden, dat je in deze R8 sportstoelen aantreft die zijn uitgevoerd met leder en Alcantara. Optioneel zijn er kuipstoelen te bestellen. Om de exclusiviteit te garanderen, prijkt er op het dashboard een ‘1 of 999’-logo.

Minder gewicht voor R8 RWS

Driften met dit V10-monster gaat eenvoudiger dan ooit, want hij legt 50 kilo minder in de weegschaal (nu 1.509 kg) dan de versie met de quattro-aandrijving. De Spyder moet het stellen met een gewicht van 1.680 kg. Beide modellen hebben een gewichtsverdeling van 40/60. Wanneer men via Audi Drive Select de Dynamic-modus activeert en daarbij de Sport-modus inschakelt, is het mogelijk om gecontroleerd te driften, zo zegt Audi zelf.