5 redenen waarom Mitsubishi als merk niet verloren mag gaan

Mitsubishi concept

Mitsubishi bevindt zich op dit moment net zoals een hoop andere merken in een moeilijke periode. Steeds meer bedrijven zien geen andere optie dan om samen te werken en de rollen onderling te verdelen. Het nieuws dat Mitsubishi het introduceren van nieuwe modellen op een stop heeft gezet in Europa, lijkt dit beeld nogmaals te bevestigen. Mitsubishi gaat zich proberen te herstructureren met het “Small but Beautiful” programma. Waarmee het merk zich meer gaat concentreren op de Aziatische markt. Dit betekend hoogstwaarschijnlijk dat Mitsubishi geen nieuwe modellen meer naar Europa gaat brengen. Wij geven jullie daarom 5 redenen waarom Mitsubishi niet verloren mag gaan als automerk.

1. Historie

In de jaren 70 introduceert Mitsubishi zichzelf voor in Europa met de Colt modellen. Enkele modellen die hieruit zouden komen zijn; de Galant, de Lancer en natuurlijk de Colt. De jaren 70 blijken cruciaal om voor Mitsubishi de voet tussen de deur te krijgen binnen Europa. Als het begin van de jaren tachtig begint, durft het merk zich echter meer te profileren met zijn eigen imago. Enkele bijzondere modellen worden geïntroduceerd zoals de Starion, een sportauto waar Mitsubishi wilde deelnemen aan Group B rally. De Lancer die zijn eerste voorzichtige stappen zetten naarmate het decennia vorderde, om een rally kanon te worden. En de Pajero, de sublieme SUV waarmee het in 1985 voor het eerst een serieuze wedstrijd wint.

Mitsubishi Starion
De Mitsubishi Starion

2. Parijs-Dakar

Ondanks dat Pajero in het Spaans hetzelfde betekend, als Engelse die euhm, hun riem om doen… Weet de Pajero/Shogun zich in 1985 los te rukken van de Group B Audi Quattro en de debuterende Porsche 959 om het evenement te winnen. Het blijkt het begin van een romantisch avontuur, waarbij Mitsubishi maar liefst 12 maal het evenement weet te winnen. Van 2001 tot en met 2007 lijkt Mitsubishi met diverse evoluties van de Pajero onverslaanbaar. Maar liefst 7 maal wordt de Dakar achter elkaar gewonnen, een record dat op de dag van vandaag nog steeds staat.

Pajero, koning(in) van Parijs-Dakar

3. De Nederlandse connectie

Het hoofdkantoor van Mitsubishi Europa ligt in het Limburgse Born. In 1991 sloot Mitsubishi aan bij Volvo en de Nederlandse staat om Nedcar te creëren. Modellen als de Space Star en de Carisma zouden in de jaren negentig hier geproduceerd worden. Ook de productie van de zeer populaire Outlander is in 2008 overgegaan naar de fabriek in Born. Er mag dus gerust gezegd worden dat Mitsubishi op deze manier een speciale verbinding heeft met ons kleine kikkerlandje.

Zeer populair in Nederland

4. Het laatste rally kanon

Laten we eerlijk zijn, Mitsubishi is vooral bekend geworden bij de autoliefhebber om de Lancer Evo. Dit rally kanon begint vanaf de Evo 3, furore te maken in het wereldkampioenschap rally. Hiermee zou de minstens even legendarische Tommi Mäkinnen, van 1996 tot en met 1999 het kampioenschap 4 maal achter elkaar winnen. Een kampioensauto is echter speciaal, omdat de concurrentie de legende weet te vergroten, en ze worden niet veel groter dan Colin Mcrae in de Subaru Impreza. Het is moeilijk om goed te verwoorden hoe groot de rivaliteit tussen Mäkinnen en Mcrae, Lancer en Impreza wel niet was.

Broertje Alister Mcrae in de Lancer

Er was eigenlijk maar 1 kant waar je kon staan, een middenweg was er gewoonweg niet. Maar naarmate de modellen vorderde, en de Escort Cosworth niet meer geproduceerd werdt. Bleven de Imprezza en de Lancer over, totdat zelfs Subaru besloot om hun WRX STI niet meer in Nederland te leveren. De Lancer Evo X was de laatst overgebleven rally dinosaurus, totdat het doek uiteindelijk viel in 2015.

5. Innovatie

Dat Mitsubishi zich comfortabel voelt op het onverhard is inmiddels wel duidelijk. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat ze in 1936 de eerste vierwielaangedreven productie auto in Japan produceren. In 1974 ontwikkelen ze tevens de ‘Silent Shaft’ motor, speciaal ontwikkeld om vibratie in grote viercilinder motoren te beperken. Dit wordt opgevolgd door de eerste Turbo-diesel aangedreven passagiersauto uit Japan in 1980, de Galant. Als we iets minder ver terug kijken, komen we uit bij de Outlander PHEV. Een model dat vooral in Nederland erg in trek was vanwege de fiscale voordelen van een Plug in Electric. Ook hier was Mitsubishi flink zijn tijd voor gezien de huidige staat aan elektrische SUV’s.

Wij hopen dan ook dat Mitsubishi met het “Small but beautiful” programma zijn roots terug weet te vinden, en met een frisse start de Europese markt kan herintreden met een succesvol gamma aan modellen