
Lyten, een Amerikaanse specialist in lithium-zwaveltechnologie, neemt de belangrijkste fabrieken en het intellectuele eigendom van het failliete Northvolt over. Daarmee krijgt een relatief onbekende speler plots toegang tot miljarden aan productiefaciliteiten in Zweden en Duitsland, inclusief Europa’s grootste onderzoekscentrum voor accu’s. Wat ooit hét uithangbord van Europese onafhankelijkheid zou moeten worden, komt zo grotendeels in Amerikaanse handen.
Maar wie is Lyten eigenlijk, en wie is Dan Cook, de man die dit alles aanstuurt? Een profiel van het bedrijf, de technologie en de ambities van de CEO, die lithium-zwavelaccu’s ziet als de volgende stap richting schonere en geopolitiek minder kwetsbare energieopslag.
Lyten in een notendop
Lyten werd in 2015 opgericht in Silicon Valley en bouwde sindsdien een naam op met een eigen materiaalplatform, Lyten 3D Graphene. Daaruit ontwikkelt het bedrijf lithium-zwavelaccu’s, een technologie die lichter en goedkoper kan zijn dan conventionele lithium-ionvarianten. Belangrijk voordeel: er is geen gebruik van schaarse metalen zoals nikkel en kobalt.
Het bedrijf beschikt inmiddels over ruim 540 patenten en haalde meer dan 600 miljoen dollar aan investeringen op. In de Verenigde Staten levert Lyten accu’s voor drones, defensietoepassingen en binnenkort zelfs de ruimtevaart: de eerste lithium-zwavelcellen worden later dit jaar getest aan boord van het internationale ruimtestation. Met het hoofdkantoor in San Jose en een Europese basis in Luxemburg positioneert Lyten zich steeds nadrukkelijker als speler op de wereldmarkt.
De deal met Northvolt
De overname omvat drie kernfaciliteiten:
- Northvolt Ett en de uitbreiding in het Zweedse Skellefteå, goed voor 16 GWh operationele capaciteit.
- Northvolt Labs in Västerås, ook in Zweden, Europa’s grootste onderzoekscentrum voor accu’s.
- Northvolt Drei in Heide, Duitsland, een fabriek in aanbouw met een geplande capaciteit van 15 GWh.
Samen vertegenwoordigen deze locaties een waarde van circa 5 miljard dollar. Belangrijk detail: Lyten neemt ook alle intellectuele eigendom van Northvolt over. Daarmee krijgt het bedrijf niet alleen productielijnen, maar ook een schat aan kennis en technologie. Volgens CEO Dan Cook kan Lyten hiermee “jaren aan tijd winnen” in de opschaling naar gigaproductie.
De visie van CEO Dan Cook
De drijvende kracht achter Lyten is medeoprichter en topman Dan Cook. Hij wordt omschreven als een eigenzinnige ondernemer met een achtergrond in technologiebedrijven en investeringen. In Amerikaanse media staat hij bekend om zijn pragmatische, maar ook gedurfde aanpak.
Zijn missie is helder: accu’s lokaal produceren en zo minder afhankelijk worden van Chinese toeleveranciers. Cook ziet lithium-zwavel als sleuteltechnologie om dat mogelijk te maken. In interviews benadrukt hij dat de energietransitie niet alleen een milieuvraagstuk is, maar ook een geopolitieke en zelfs veiligheidskwestie. Het feit dat Lyten nu over productielocaties in Europa beschikt, past in dat plaatje.
Politieke steun en Europese belangen
De Zweedse vicepremier Ebba Busch noemde de deal “een win voor Zweden, voor de voormalige Northvolt-medewerkers en voor Europa’s energie-onafhankelijkheid.” Ook de Duitse overheid is nauw betrokken bij de plannen rond Northvolt Drei. Voor beide landen is behoud van banen en industriële infrastructuur een belangrijk argument om Lyten te steunen.
Toch schuurt er iets: de strategische Europese ambitie om een eigen accu-industrie op te bouwen, wordt nu deels ingevuld door een Amerikaanse eigenaar. Daarmee verschuift de afhankelijkheid, maar verdwijnt ze niet.
Subsidies en politieke steun
Lyten lijkt nadrukkelijk op overheidssteun uit te zijn om de Europese plannen te versnellen. Volgens Duitse en Zweedse media bereidt het bedrijf zich voor om subsidieaanvragen in Brussel en Berlijn in te dienen. Met name de geplande fabriek in Heide, die eerder al Duitse en deelstaatsteun toegezegd kreeg, zou in aanmerking komen voor extra middelen. CEO Dan Cook benadrukt daarbij dat de Europese Unie “er alle belang bij heeft om accuproductie op het continent te behouden en uit te bouwen.”
Technologische belofte en uitdagingen
Lithium-zwavelaccu’s beloven een hogere energiedichtheid, een lager gewicht en lagere kosten. Bovendien zijn ze minder belastend voor het milieu doordat er geen zeldzame metalen in zitten. Tegelijkertijd is de technologie nog nauwelijks beproefd op gigafactory-schaal.
Lyten moet de voormalige Northvolt-fabrieken aanpassen en opschalen om de productie van deze accu’s mogelijk te maken. Dat brengt risico’s met zich mee: mislukt deze transitie, dan dreigt opnieuw een fabriek leeg te staan.
Wat betekent dit voor de EV-markt?
Voor autofabrikanten kan Lyten een aantrekkelijk alternatief worden: lichtere accu’s, lagere kosten en een minder geopolitiek gevoelige toeleveringsketen. Voor de markt voor energieopslag (BESS) biedt het bedrijf al concrete producten, die in meer dan twintig landen in opmars zijn.
Voor Europa staat er nog meer op het spel: de werkgelegenheid in Skellefteå en Västerås kan behouden blijven, en de opgebouwde kennis gaat niet verloren. Maar de vraag of Europa hiermee werkelijk onafhankelijker wordt, blijft voorlopig open.
Al met al koopt Lyten met de overname van Northvolt’s kernfaciliteiten niet alleen machines en gebouwen, maar ook geloofwaardigheid en een Europese positie. Of het bedrijf die troef kan uitspelen en de beloftes van lithium-zwavel waarmaakt, zal de komende jaren moeten blijken.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl