
De Nederlandse occasionmarkt lijkt zich te stabiliseren, maar onder de oppervlakte broeit een reeks structurele spanningen. Tijdens een webinar van Indicata, dat op 13 mei plaats zal vinden, zal men onder anderen spreken over het feit dat vooral elektrische voertuigen met een overaanbod kampen. Dit in tegenstelling tot de jonge benzinemodellen, die juist schaarser en waardevaster worden.
In transitie
De prijzen op de Europese occasionmarkt vlakken enigszins uit, maar de onderliggende dynamiek verschilt sterk per aandrijflijn. In het eerste kwartaal van dit jaar was de prijsdaling bij EV’s circa 1 procentpunt, waar benzineauto’s en hybrides hun waarde wisten vast te houden. De Nederlandse markt valt op met een relatief sterke prijsdruk bij elektrische auto’s, maar ook met opvallend krappe voorraden van jonge benzinemodellen.
Overaanbod drukt EV-prijzen verder omlaag
In heel Europa blijft de verhouding tussen aanbod en vraag bij EV’s uit balans. Per verkochte elektrische auto stonden er afgelopen april gemiddeld drie op voorraad. In het jonggebruikte segment (tot twee jaar oud) was dat soms zelfs vier op één. Die mismatch zorgt voor blijvende prijsdruk, ondanks toenemende interesse van kopers. In Nederland speelt dit effect extra sterk, mede doordat veel auto’s hier hun eerste leven beginnen als leasewagen.
Tesla Model 3: export als noodrem op afwaardering
Een uitgesproken voorbeeld is de Tesla Model 3, die sinds begin 2024 maar liefst 26 procent aan restwaarde verloor. De Standard Range-variant moest het meest prijsgeven. Toch weet Tesla met gerichte maatregelen – zoals tweede leasecycli, latere remarketing en vooral export – de markt enigszins te reguleren. Een derde van de Nederlandse Model 3’s wordt geëxporteerd.
Jonge benzinemodellen zijn schaars en gewild
Tegenover het EV-overschot staat een structureel tekort aan jonge benzineauto’s. Sinds de coronapandemie is het aanbod met bijna de helft gedaald, wat zich vertaalt in hogere waardevastheid en lagere MDS-scores – de indicatie van marktpotentie in dagen voorraad. Benzineauto’s blijven daardoor aantrekkelijk, ook vanwege de blijvende onzekerheid rondom EV-subsidies en laadinfrastructuur.
PHEV’s winnen terrein als compromis
Plug-in hybrides lijken steeds vaker de gulden middenweg te zijn voor occasionkopers. In het jonge segment (tot vier jaar oud) is inmiddels één op de vier verkopen een PHEV. De nieuwe generatie modellen met een elektrische actieradius boven de 150 kilometer maakt deze voertuigen interessant voor wie nog twijfelt over volledig elektrisch rijden, of wie ‘het beste van twee werelden’ wil. De MDS-scores zijn laag, wat wijst op sterke doorverkoopbaarheid. Wel waarschuwt Indicata voor toekomstige risico’s zoals snellere technologische veroudering.
Segmentatie is sleutel tot succes
De grote gemene deler uit het webinar? Segmentatie. De occasionmarkt vraagt om fijnmazige, realtime sturing. Waar overschotten bij EV’s om tactisch voorraadbeheer vragen, bieden schaarse benzinemodellen kansen op marge. En PHEV’s? Die verdienen strategische aandacht als tijdelijk alternatief in een markt in transitie.
“Optimaliseer remarketing en voorraadbeheer met realtime marktinzichten,” luidt de boodschap van Indicata. De uitdaging is duidelijk: wie niet differentieert, verliest grip op de markt.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl