Voor het eerst rijden er in Nederland meer dan een miljoen stekkerauto’s rond. Dat betekent dat ruim één op de tien auto’s inmiddels volledig elektrisch of plug-in hybride is. In totaal gaat het om 594.000 volledig elektrische personenauto’s en 410.000 plug-in hybrides. Samen vormen ze de groep stekkerauto’s: auto’s die je aan de oplaadpaal hangt, al is de ene volledig elektrisch en de andere deels nog afhankelijk van brandstof.

Groei houdt aan

Waar het in 2019 nog om zo’n 139.000 stekkerauto’s ging, liep dat aantal in de jaren erna snel op. Begin 2023 reden er ruim een half miljoen van rond, begin 2025 is dat aantal verdubbeld. Alleen al in 2024 groeide het totaal met ruim 33 procent. Ook hybride auto’s zonder stekker werden populairder, met een groei van 24 procent. Tegelijkertijd neemt het aantal auto’s met verbrandingsmotor langzaam af. Het aantal benzineauto’s daalde iets, terwijl het dieselaandeel flink terugliep.

Toch is benzine nog altijd dominant: drie op de vier auto’s rijdt er nog op. In totaal telt Nederland nu zo’n 9,3 miljoen personenauto’s. Daarbinnen vormen elektrische auto’s dus nog een bescheiden, maar steeds sneller groeiend aandeel.

Particulieren nemen het stokje over

Voor het eerst zijn stekkerauto’s vaker in particulier dan in zakelijk bezit. Inmiddels zijn er 503.000 elektrische of plug-in hybride auto’s van particulieren, tegenover 442.000 van zakelijke rijders. Wel blijven er verschillen. Onder zakelijke rijders zijn volledig elektrische auto’s veel populairder dan hybrides. Bij particulieren ligt het aandeel bijna gelijk: net iets meer plug-in hybrides dan volledig elektrische modellen.

Ook opvallend: bijna de helft van de huishoudens met een stekkerauto combineert die met een tweede auto op benzine of diesel. De andere helft rijdt uitsluitend elektrisch, waarvan het merendeel één auto bezit. Een kleine groep huishoudens heeft zelfs meerdere stekkerauto’s in bezit.

Grote verschillen tussen gemeenten

Het percentage stekkerauto’s verschilt sterk per gemeente. Rozendaal spant de kroon, met 15,7 procent van de particuliere auto’s die elektrisch of plug-in hybride is. Ook Blaricum en Laren scoren hoog met respectievelijk 14,2 en 13,8 procent. Aan de andere kant van het spectrum staat Staphorst, waar slechts 3,3 procent van de particuliere auto’s een stekker heeft.

Deze cijfers zeggen alleen iets over auto’s in privébezit. Zakelijke auto’s worden vaak geregistreerd op naam van leasemaatschappijen of bedrijven, waardoor die niet worden meegerekend in de gemeentelijke cijfers.

15 procent kilometers afgelegd met stekkerauto

In 2024 reden stekkerauto’s samen ruim 17,7 miljard kilometer. Zakelijke rijders waren goed voor het grootste deel: 10 miljard kilometer.

Bijna 15 procent van alle kilometers die Nederlandse personenauto’s vorig jaar maakten, werd gereden met een stekkerauto. Ter vergelijking: vijf jaar geleden was dat nog maar 3 procent.

Bron: CBS

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *