
Washingtons spierballenpolitiek lijkt wel een sloophamer
Noem het pragmatisme of populisme: met de One Big Beautiful Bill Act drukt Donald Trump in één handeling een half biljoen dollar aan klimaatinvesteringen de shredder in. Het prestigieuze $7.500-krediet voor nieuwe elektrische auto’s verdwijnt, net als het $4.000-voordeel op gebruikte exemplaren en de aftrekposten voor laadpalen thuis. Terwijl de champagnekurken knalden op Capitol Hill, vroegen analisten zich af of er reden was tot feest als de rekenmodellen spreken van een fors klimaatdrama.
Klimaatkloof: miljoenen tonnen extra CO₂
Vier onafhankelijke bureaus – Rhodium Group, Princeton REPEAT, Energy Innovation en Greenline – legden de wet langs hun projecties. De uitkomst: tussen 500 en 730 miljoen ton extra CO₂ in 2035 vergeleken met de route die de Inflation Reduction Act uitzette. Zelfs in het meest optimistische scenario strandt de VS mijlenver onder de eigen Parijs-belofte. Politici noemen dat “een pas op de plaats”; klimatologen zien het vooral als een flinke stap achteruit.
Prijsschok op de showroomvloer
De beleidswijziging is geen abstracte materie; hij ondermijnt straks elk verkoopcontract. Een Tesla Model 3 wordt bijvoorbeeld ruim $7.500 duurder, waarmee de psychologische grens van $40.000 definitief sneuvelt. Dealers vrezen een stortvloed aan annuleringen zodra de deadline voorbij is en wijzen op de circa 140.000 onverkochte EV’s die nu al in de showrooms staan te verstoffen.
Natuurlijk, eerst zal er nog een run komen – niemand laat gratis geld liggen – maar daarna volgt onvermijdelijk de dip, met export van jonge EV’s richting EU en Noorwegen als uitlaatklep.
Banen en accu’s: de harde cijfers
Euforie is een zeldzaam woord in de “battery belt” van Kentucky tot Michigan. Energy Innovation becijferde dat de nieuwe wet 230.000 banen in de maakindustrie kost, vooral in accuproductie en zonnestroom. Fabrieken in aanbouw worden on hold gezet, investeerders verschuiven kapitaal richting fossiele projecten én Aziatische accucellen. De timing is wrang: juist nu Chinese spelers als CATL en BYD hun natriumion-accu’s productierijp maken, verliest de VS schaal en kennis.
Techniek die we nú nodig hebben
Innovaties die de energietransitie vooruitstuwen – 800-volt-architecturen, hoogefficiënte warmtepompen, nieuwe accutechnologiën – vragen om massaproductie om betaalbaar voor de consument te worden. Door de prikkel weg te halen, verhuist dit naar markten met stabieler beleid. Europa glimlacht kortstondig: onze start-ups krijgen lucht in de ijverige jacht op subsidies. Maar hogere prijzen voor accucellen door het wegvallen van Amerikaanse volumes kunnen de winst gauw opsouperen.
Zoals we in Europa weten, is subsidie geen luxe cadeautje
Ook in Den Haag klinkt de roep om “normale marktwerking”. Misschien wel als excuus om de subsidies en andere stimuleringsmaatregelen voor een beter klimaat weg te bezuinigen. Maar de Amerikanen hebben al ervaring met wat er gebeurt als je de subsidie te vroeg stopt: kopers kiezen minder schone voertuigen, de fabrikanten spelen daar weer op in, en de uitstoot kruipt omhoog.
Voor Nederland betekent het Amerikaanse wetsbesluit vooral gemiste exportkansen voor producenten van laadpalen, al hakten de ongefundeerde importheffingen van Trump er natuurlijk ook al flink in.
Vol op de rem bij 130 km/u
Beleid is geen accu die je tijdens de rit kunt wisselen. Wie op topsnelheid plotseling de subsidie weghaalt, verliest tractie én tijd. De One Big Beautiful Bill levert Washington symbolisch spierballenvertoon op, maar het klimaat en de Amerikaanse maakindustrie zijn er de dupe van. De rest van de wereld zal dat weer moeten compenseren.
Al is het maar de vraag of dat ons lukt. Hoe krom is het trouwens dat wij goed moeten maken wat ze daar in Washington weten te verpesten. Gelukkig duurt de ambtsperiode van Trump niet oneindig. Tenzij hij ook daarmee weer zijn zin weet door te drijven.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl