In het juninummer van Automotive Magazine las ik een interview van Sylvain Filippi (teambaas van Envision Racing) over Flash charging: het ultrasnelle opladen tijdens Formula E-races. Coureurs moeten verplicht minimaal 34 seconden stoppen waarvan ze 30 seconden aan de lader moeten staan. In die halve minuut stroomt met liefst 600 kW vermogen bijna 4 kWh energie de accu in. Om een idee te geven: gewone elektrische auto’s halen op dit moment amper een kwart van die laadsnelheid.

Hoewel sportief best lastig om naar te kijken is het Flash charging zelf vooral bedoeld om de races strategischer te maken. De bijvangst is dat autobouwers meekijken. Want technieken uit de racerij belanden vaak een paar jaar later ook in onze eigen auto’s.  

Net zo snel als benzine tanken

BYD introduceerde bijvoorbeeld een lader van maar liefst 1.000 kW. Daarmee laad je in vijf minuten tot 400 kilometer extra bereik in je accu. Volgens BYD komt deze techniek ook naar Europa. Je kunt met Flash charging net zo snel laden als benzine tanken.

Keerzijde

Veel EV-rijders zijn bang dat hun accu hierdoor sneller slijt, en dat is een terechte zorg. Bij extreem hoge laadvermogens neemt de temperatuur in de accu snel toe en dat leidt tot chemische stress, wat uiteindelijk de levensduur verkort. Uit onderzoek blijkt dat accu’s die regelmatig zeer snel worden geladen inderdaad sneller slijten. Chinese taxichauffeurs merkten bijvoorbeeld dat hun accu’s binnen twee jaar tot 15 procent aan capaciteit verloren door voortdurend flitsladen. Gelukkig staan autofabrikanten niet stil. Nieuwe auto’s krijgen steeds betere koeling en slimmere software die het laadproces automatisch afremt als dat nodig is. 

Problemen voor het elektriciteitsnet

Ook de stroomvoorziening krijgt het potentieel zwaar te verduren door ultrasnelle laders. Als iedereen straks met 600 kW of meer wil laden, levert dat flinke problemen voor het elektriciteitsnet op. Om die piekbelasting op te vangen, worden stationaire accu’s ingezet. 

Binnen een paar minuten je accu volgooien, vergelijkbaar met tanken aan de pomp, maakt elektrische auto’s nog aantrekkelijker voor twijfelaars. Natuurlijk moeten we nog stappen zetten: accu’s moeten bestand zijn tegen die hoge vermogens en het stroomnet moet voorbereid zijn op zulke pieken. Maar dat zijn uitdagingen waar volop aan gewerkt wordt.

Foto’s Maserati Formula E en BYD

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *