
Snellader zelf zijn géén bron van luchtvervuiling. Recent verschenen er berichten dat snellaadstations voor elektrische auto’s “hotspots” van fijnstof zijn. Dat leidde tot verwarring. Hoe kan een laadpaal luchtvervuiling veroorzaken? Het antwoord is eenvoudig: de lader produceert geen nieuw fijnstof. Wat onderzoekers meten, is stof dat door de koelventilatoren van de laadkast wordt opgewerveld.
Wat onderzoeken laten zien
Onderzoekers van de Universiteit van Californië analyseerden de luchtkwaliteit rond vijftig snellaadstations in Los Angeles. De concentraties fijnstof (PM2,5) bleken daar vaak hoger dan de stedelijke achtergrond, soms zelfs boven de WHO-advieswaarde. Bij drukke wegen ligt de waarde gemiddeld rond 10–11 microgram per kubieke meter, bij benzinepompen rond 12 µg/m³. Bij de snelladers lag het gemiddelde rond 15 µg/m³, met pieken tot 200 µg/m³ vlak naast de laadpaal zelf.
Waar komt het stof vandaan?
De ventilatoren in de laadkasten zorgen voor koeling tijdens het laden. Daarbij blazen ze bestaand vuil zoals slijtage van banden, remmen en asfalt kortstondig de lucht in. Vergelijk het met een windvlaag die stof doet opwaaien: de sensor meet ineens een piek, terwijl de wind zelf geen vervuiling uitstoot. Het effect is bovendien heel lokaal: direct naast de lader is de concentratie het hoogst, enkele meters verderop zakt het alweer.
Misverstanden en oplossingen
Omdat fijnstofmetingen alleen de hoeveelheid deeltjes registreren, kan een laadstation onterecht als vervuiler worden aangemerkt. Het gaat namelijk om herverdeling van bestaand stof, niet om nieuwe uitstoot. Toch leidde dit tot voorstellen om laders niet bij scholen of ziekenhuizen te plaatsen. Voorzichtigheid is prima, maar het idee dat snelladers “vieze lucht” produceren klopt niet.
De meest voor de hand liggende oplossing ligt in filtersystemen. Sommige moderne snelladers zijn al uitgerust met fijnstoffilters, waardoor de uitgeblazen lucht zelfs schoner is dan de aangezogen lucht. Daarmee kunnen laders functioneren als mini-luchtreinigers. Ook praktisch advies helpt: blijf tijdens het laden een paar meter van de kast vandaan of wacht in de auto met de ventilatie op recirculatie.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl