
Licht herstel en enige verschuiving
De Europese automarkt heeft in juli 2025 een duidelijke opleving laten zien. Volgens brancheorganisatie ACEA werden er ruim 1,09 miljoen nieuwe auto’s geregistreerd, een plus van bijna 6 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Daarmee staat het jaartotaal nog licht in de min (-0,7%), maar het herstel zet in. Vooral Duitsland, Spanje, België en Nederland lieten stevige groei zien.
Tegelijkertijd verschuiven de verhoudingen op de markt voor elektrische auto’s. Het Chinese merk BYD verdrievoudigde zijn registraties en ging in juli voor het eerst Tesla voorbij in de Europese verkoopstatistieken.
Volledig elektrisch groeit, maar hybrides domineren
ACEA benadrukt in zijn rapport dat “elektrische voertuigen” in juli goed waren voor bijna 60 procent van alle nieuwe registraties. Die formulering is naar onze begrippen misleidend, want men bedoelt hiermee alle geëlektrificeerde aandrijflijnen tesamen, dus volledig elektrische auto’s (BEV’s), plug-in hybrides (PHEV’s) én conventionele hybrides (HEV’s).
De werkelijke verdeling tot en met juli 2025 is:
- BEV’s (volledig elektrisch): 15,6% marktaandeel, goed voor ruim 1 miljoen registraties
- Hybrides (HEV): 34,7%
- Plug-in hybrides (PHEV): 8,6%
- Benzine en diesel samen: 37,7%, dalend ten opzichte van 47,9% vorig jaar
Het zijn dus vooral hybrides die de consument aanspreken, maar BEV’s blijven gestaag groeien. Duitsland zag een spectaculaire plus van 38,4% in de verkoop van volledig elektrische auto’s, België noteerde +17,6% en Nederland +6,5%. Frankrijk bungelt achter met een daling van 4,3% in de eerste zeven maanden, maar liet in juli wel een maandstijging van bijna 15% zien.
Land |
BEV-groei YTD vs 2024 (%) |
Opmerking |
Duitsland |
+38,4 |
Sterke plus, grootste EV-markt in EU |
Nederland |
+6,5 |
Gestage groei, solide infrastructuur |
België |
+17,6 |
Opvallend sterke groei |
Frankrijk |
-4,3 |
YTD daling, maar juli zelf +14,8% |

BYD: doorbraak in juli
Het Chinese merk BYD kende een uitzonderlijk sterke maand. In juli verdrievoudigde de verkoop, met een plus van 225 procent. Dat komt neer op zo’n 13.500 nieuwe registraties en een Europees marktaandeel van 1,2 procent. BYD stootte daarmee Tesla voor het eerst van de tweede plek onder de volledig elektrische merken.
De opmars van BYD heeft meerdere oorzaken. Het merk combineert scherpe prijzen met een bijzonder breed aanbod: van compacte stadsauto’s tot ruime SUV’s. Ook speelt het in op de vraag naar praktische modellen met korte levertijden. Daarnaast werkt BYD aan productie in Europa, wat kan helpen om importheffingen te ontwijken en levertijden te verkorten.
Tesla verliest snel terrein
Waar BYD groeit, zakt Tesla verder weg. In juli daalde de verkoop met 40 tot 60 procent in grote markten. In Duitsland ging meer dan de helft van de verkopen verloren, in het Verenigd Koninkrijk zelfs bijna 60 procent. Frankrijk noteerde een daling van circa 27 procent. Het Europese marktaandeel van Tesla dook daarmee onder de 1 procent.
Belangrijke mogelijke oorzaken zijn:
- Modellenaanbod. De Model 3 en Model Y zijn nog altijd de bestsellers, maar krijgen steeds stevigere concurrentie van Europese en Chinese merken. Omdat deze modellen inmiddels ook een behoorlijk vertrouwd gezicht zijn, lijken ze ondanks recente updates voor veel mensen nogal verouderd.
- Imago. Het publieke beeld van CEO Elon Musk heeft misschien wel de grootste negatieve invloed op de aankoopbeslissing. EV-kopers zijn vaak progressief en de politieke uitspraken van Musk, waaronder zijn steunbetuigingen aan Donald Trump, kunnen voor een afstotend effect zorgen.
Europese merken pakken de draad weer op
Naast de verschuiving tussen Tesla en BYD is er ook beweging bij de traditionele Europese fabrikanten. Volkswagen en Renault zagen hun verkopen aantrekken, vooral dankzij een breder aanbod van betaalbare volledig elektrische modellen. Stellantis, dat in zijn geheel een kleine min noteerde, profiteerde vooral van zijn sterke positie in het hybride segment, waar het concern marktaandeel won.
De Europese merken in op de grote middengroep van consumenten die nog niet volledig elektrisch willen of kunnen rijden, en die dan vooral hybrides kiezen. Deze combineren lagere uitstoot met vertrouwde techniek, en vragen geen inspanningen om de auto op te laden. Voor volledig elektrische auto’s zijn prijs en laadinfrastructuur nog altijd drempels, al neemt die barrière langzaam af.
Tijdelijke opleving of structureel herstel?
De komende maanden zal duidelijk worden of het herstel structureel is. ACEA ziet een positieve trend, maar wijst er tegelijk op dat het aandeel volledig elektrische auto’s sneller moet groeien om de Europese klimaatdoelen te halen. Met 15,6 procent marktaandeel blijft de BEV voorlopig een minderheid.
Voor Tesla ligt er een interessante uitdaging: hoe kan het merk afstand nemen van een polariserend imago? En hoe kan Tesla, met zijn beperkte productengamma en de gestaag opkomende concurrentie, een rol van betekenis blijven spelen? De rol van koploper lijkt in ieder geval definitief verloren te gaan. Ondertussen laat BYD zien dat een combinatie van betaalbare modellen (en accu’s), een breed modellenpalet en ‘gevestigde’ verkoop/distributiepartners voldoende kan zijn om snel terrein te winnen.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl