De New Abarth 500e Scorpionissima. Dat is een hele mond vol. En opvallend, je mag er geen Fiat bij zeggen. Dat wil nog niet wennen. Abarth is een opzichzelfstaand merk. Zo! En al vanaf 2007: ook de Abarth 595 is gemaakt door dit autonome merk. Het helpt natuurlijk niet dat de koets telkens vrijwel volledig identiek is aan die van de Fiat 500e (rijtest). Het is echter wel zeker, en duidelijk, dat Abarth ónder die koets heus die status waarmaakt. Het is een andere auto.

speciaal vervoer voor de Nederlandse introductie van de Abarth 500e

Bertolli vs schorpioen

De propositie van Fiat richt zich op het zonnige leven, la dolce vita. Een leven in genot, warmte en in een prachtig groen landschap. Een leven met plezier. De auto-versie van Bertolli. Abarth is voor de durfal. De eenling die van prestatie houdt, een echte drivers-car. Het merk voor autorijders die lef hebben, die de grens opzoeken. Mobilisten die alleen de linkerbaan van de autostrada gebruiken. De auto-versie van een schorpioen.

schorpioen logo Abarth 500e De New Abarth 500e Scorpionissima
ooit een gele schorpioen gezien?

1949

Dat we te maken hebben met een bijzondere auto wil Abarth graag benadrukken. En dat mag ook. Er hangt een zweem van trots om de auto heen, en dat is een mooie emotie om uit te stralen. Allereerst is de oplage zeer gelimiteerd: er zullen slechts 1.949 exemplaren worden gemaakt. Dit getal is natuurlijk geen toeval, en verwijst naar het oprichtingsjaar van Abarth & C. Ook de opvallende kleur is exclusief voor de Abarth 500e. In de uitrusting zijn er uiteraard nog veel meer elementen op te noemen die specifiek voor dit model zijn, zeer verzorgd en compleet. De facetgeslepen velgen of het alcantara stuur met een blauw merkteken op 12 uur zijn nog maar het begin.

Exclusief op veel vlakken

De exclusiviteit beperkt zich niet tot de auto zelf. Vanaf 22 november 2022 is deze prachtige performance Italiaan te bestellen, maar alleen voor Abarthisti. In februari opent de pre-orderlijst zich ook voor normale stervelingen. Deze Abarth zal rond de 44.000 euro gaan kosten, een prijs die de groep genoemde normale stervelingen flink uitdunt. De prijs van de Fiat 500e (rijtest) ligt voor de goede orde tussen de 31.000 en de 38.000 euro. Ik verwacht echter niet dat deze auto’s dezelfde doelgroep aanspreken. Abarth draagt zelf de Resolute van Mini aan als tegenspeler, 42.890 euro.

gele Abarth 500e Scorpionissima op circuit

Wow!

De Abarth 500e richt zich vooral op prestatie, op performance. Het is de ‘Wow!’ die Abarth wil bereiken. De gewichtsverdeling met 57% op de vooras gaat daar aan bijdragen, net als de langere én bredere wielbasis. In de communicatie vergelijkt Abarth de Scorpionissima telkens met z’n tegenhanger op benzine, de 595. Naast de 595 is de Abarth 500e op verschillende vlakken telkens 1 seconde sneller. Dit hoewel de 595 maar liefst 180 pk heeft, en de Abarth 500e ‘slechts’ 154 pk. De  Abarth 500e wint in alle (genoemde) opzichten deze race.

stoelen Abarth 500e Scorpionissima
de schorpioen houdt je goed vast

Appels en Peren

In dit vergelijk wordt echter helemaal niet gesproken over het feit dat dit verschil ook wel een appels en peren kwestie is. De Abarth 500e Scorpionissima ís nu eenmaal een EV. En we weten allemaal dat vrijwel élke EV ten opzichte van z’n ICE-familie hoger scoort op prestatie. We geloven direct dat Abarth enorm veel baanbrekende kennis in deze auto heeft gestopt, maar ik zou eerder verbaasd geweest zijn als de 595 op benzine níet verpletterd zou worden.

achterkant Abarth 500e Scorpionissima op straat
geen uitlaat te zien

Monza

Nu we het toch over EV prestaties hebben: de Scorpionissima maakt geluid. Jawel. Vreemd voor een EV, en licht modieus. Maar de Scorpionissima vroemt. Met, complimenten aan de sound engineers, een geweldig geluid. Moet gezegd. De Monza RVS sound. Prachtig, maar uit een speaker. Ik krijg dan jeuk. Ook ik kan genieten van een ouderwetse V8. Echt waar. Heerlijk. Storend, als het je buurman is, elke ochtend om 07:15, maar ja, het hoort er bij en het kan niet zonder. Dat maakt verschil…

rijdende gele Abarth 500e Scorpionissima schuin van achteren
hiervoor is hij gemaakt: BOCHTEN

Big Boys Toys

Ik stel me dan de buurman van de Abarthistus voor. ’s Ochtends gorgelt de Abarth weer door de wijk, het is weer zo ver. Maar dan ontdekt de buurman dat het ook stilletjes kan, HET IS GEWOON EEN KNOPJE! Hij belt aan, in z’n badjas. Onder druk van de buurman zet de Abarthistus met het schaamrood op de kaken het geluidje uit. Knopje. Klik. Stil als de wind vertrekt de Abarthistus vanaf nu, dagelijks. Zou deze durfal, deze performancegerichte linksrijder, nu op zaterdagmiddag écht een fijnere rijbeleving hebben als hij het knopje weer indrukt? Dat de auto broem doet? Het is big boys toys, I know, maar wel een brug te ver.

‘Performance made us do it’

Concluderend lijkt de Abarth 500e Scorpionissima een geslaagde performance-car, die garant staat voor plezier. De EV-papieren op zichzelf zijn geenszins innovatief, maar in combinatie met het onderstel belooft de auto heel wat te worden. ‘Performance made us do it’, zoals Abarth zegt. Dat geloof ik wel. In de communicatie had het merk daar iets helderder over mogen zijn: ‘We kiezen voor elektrisch omdat het sneller gaat.’ Niks mis mee. Knappe auto, ongetwijfeld verbluffend om mee te rijden. Zonder geluidje, als het aan mij ligt.

zijkant rijdende gele Abarth 500e Scorpionissima
vooral achterwielen staan praktisch op de hoek

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *