Er wordt wel eens gezegd dat sommige auto’s luxer zijn dan een privévliegtuig. Ik weet niet precies door wie, maar daar gaat het even niet om. In dit geval is het écht waar. De Mercedes-Benz S580 E Lang is hèt schoolvoorbeeld van spectaculair vervoer op vier wielen. Meesturende achteras, automatische rijbaanwisseling en een achterbankpakket van bijna veertig duizend euro maken dit een geweldige auto. En, dit meen ik serieus: hij is nog zuinig ook!
| Sterke punten | Zwakke punten |
| + Ongelooflijk interieur | – Automatische snelheidsregeling Cruise Control |
| + Geweldig rijcomfort | – Pianolak |
| + Zuinig! | – |



Wat is de Mercedes-Benz S580 E Lang?
Al jaren, decennia zelfs, is de Mercedes-Benz S-Klasse het voorbeeld voor het toppunt van de automobielenindustrie. Alle nieuwe functies, trucjes en kunstjes worden geïntroduceerd op een S. Het ultieme rijcomfort, het allerhoogste niveau van comfort in persoonlijk vervoer. Ook deze huidige S-Klasse draait niet om dat feit heen. De concurrent van de 7-Serie en de A8 blaast beide knalhard uit het water. Niks gaat boven een S.
Het recept van de S was altijd simpel: maak de meest comfortabele auto ooit en maak hem ook nog eens elegant. Ook bij deze is dat wederom gelukt. De Mercedes-Benz S580 E is eigenlijk de perfecte uitvoering. Een soepele en krachtige drieliter zescilinder is gekoppeld aan het PHEV systeem. Samen genereren die 510pk aan systeemvermogen. Gelukkig heeft de S een van de makkelijkst te doseren gaspedalen die ik ben tegengekomen, dus elke beweging wordt keurig uitgevlakt zodat de rijervaring altijd soepel verloopt. 0-100 gaat alsnog in 4.9 seconden, wat je natuurlijk nooit zal gaan doen.
Wij reden de Mercedes-Benz S580 E 4MATIC Lang. Dit betekent dat het de PHEV versie is van de S met vergelijkbare prestaties als de normale S580 zónder E. Het verschil is 16pk in het nadeel van de E (de E heeft 510 en de niet-E 526), maar dat verschil en het feit dat de E een PHEV is, scheelt je 58.000 euro in de basisprijs. Wij zouden het wel weten. 4MATIC is het vierwielaandrijvingssysteem van Mercedes, dus dan weten jullie dat ook weer.





Hoe rijdt de Mercedes-Benz S580 E Lang?
Bijna onmerkbaar. De luchtvering in samenwerking met allerlei ingewikkelde systemen zorgt ervoor dat je glijdt over het asfalt. Het stuur is soepel en makkelijk hanteerbaar. De remmen en het gaspedaal kunnen, met een beetje gevoel, nagenoeg naadloos worden geopereerd zodat er geen enkele vorm van beweging kan worden waargenomen. Het weggeluid is nihil, het motorgeluid ook. Totdat je het gas opentrekt. Dan komt de heerlijk romige zescilinder tot leven en schiet je ineens met hulp van alle opgeslagen elektriciteit naar de lichtsnelheid toe. Zo hoort het, een hele comfortabele wolf in schaapskleren.
Ondanks dat de Mercedes-Benz S580 Lang vrij, uhh, lang is, is hij ook heel wendbaar! De achterwielen sturen namelijk gewoon gezellig mee en dat zorgt voor een verrassend kleine draaicirkel. Daarnaast is het ook nog een cool om te zien, ook belangrijk. Wat nog meer als positief opvallend puntje kwam, is het verbruik van de S. Op websites en in folders staat altijd een onmogelijk haalbaar gemiddelde, maar met een beetje laadpaaldiscipline lukt het allemaal erg goed! 1 op 20 is geen enkel probleem met batterij erbij. Zonder zit je wat hoger, logischerwijs.


Wisselvallig lastiggevallen
Het vervelende aan al die moderne dingen en systemen is dat er soms wel eens een systeem tussen zit wat gewoon niet werkt. Dit geldt helaas voor de automatische verkeersbordenherkenning die daarbij ook de snelheid van de cruise control automatisch aanpast. Stel: je zet je cruise control op 110 en je mag 100, dan past de auto na verloop van tijd de ingestelde snelheid automatisch aan aan de snelheid op de borden. Allemaal leuk en aardig, maar ik wil graag zelf bepalen hoe hard ik rijd. Daarnaast is het nogal onhandig dat hij ook snelheden pakt van bijvoorbeeld inritten van tankstations langs de snelweg. Een beetje jammer en daarnaast ook gevaarlijk als de cruise control ineens besluit dat 30 een prima snelheid is voor op de A4.
Het kan natuurlijk niet altijd rozengeur en maneschijn zijn. Ik heb al eerder (regelmatig) mijn aversie tegen het overmatig gebruik (of überhaupt het gebruik van) pianolak laten blijken. Ook in de S580 E is het raak. Natuurlijk, er is veel chique leer te vinden wat het interieur erg verfijnd maakt. Ook de stoelen zijn echt goed. Hetgeen wat ons wel opviel, is het gebruik van pianolak. Waarom pianolak? Niemand is erdoor onder de indruk en het is uiteindelijk gewoon opgepoetst zwart plastic, dus zo exclusief is het ook weer niet. Wel makkelijk voor een politieonderzoek, want het verzamelt wel makkelijk vingerafdrukken.








Conclusie rijtest Mercedes-Benz S580 E Lang
De Mercedes-Benz S580 E Lang is het levende bewijs dat luxe op vier wielen inmiddels moeiteloos kan concurreren met een privéjet. Zoals we dat al decennialang van de S-Klasse gewend zijn, zet Mercedes hier opnieuw de standaard. Dit is niet zomaar een luxe auto, dit is een rijdend statement over hoe comfortabel, verfijnd en technologisch geavanceerd persoonlijk vervoer kan zijn.
Onder de motorkap ligt een drieliter zescilinder gekoppeld aan een plug-in hybridesysteem, goed voor 510 pk. Dat klinkt sportief, en dat is het ook, maar daar draait deze S helemaal niet om. Alles is gericht op souplesse. Het gaspedaal is voorbeeldig afgesteld, de luchtvering laat je over het asfalt zweven en geluiden van buitenaf worden praktisch volledig buitengesloten. Toch is hij, als je het wilt, verrassend snel: 0-100 in 4,9 seconden, al zal vrijwel niemand dat ooit benutten.
Ondanks zijn imposante lengte is de S580 E opvallend wendbaar dankzij meesturende achterwielen. En ja, hij is écht zuinig: met een beetje laaddiscipline is 1 op 20 goed haalbaar. Dat maakt deze plug-in uitvoering niet alleen comfortabel, maar ook rationeel aantrekkelijk, zeker gezien het forse prijsverschil met de niet-hybride S580.
Niet alles is perfect. De automatische snelheidsaanpassing van de cruise control is ronduit irritant en soms zelfs gevaarlijk. Ook het overmatige gebruik van pianolak blijft een doorn in het oog. Maar eerlijk is eerlijk: geen enkele concurrent komt in de buurt van het totaalpakket. De S-Klasse blijft de S-Klasse. En deze S580 E Lang is daar een schoolvoorbeeld van.
De Mercedes-Benz S580 E Lang is verkrijgbaar vanaf 150.151,- euro (in België vanaf 147.015,- euro). Met alle opties erbij komen wij uit op precies 221.156,- euro.
Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger
