Het einde van het jaar komt dichterbij. Daardoor groeit de spanning richting Dakar 2026. De zwaarste rally-raid ter wereld staat opnieuw klaar om teams tot het uiterste te testen. Voor Land Rover krijgt deze editie extra betekenis. Het merk keert namelijk officieel terug met een volledig fabrieksteam en de nieuwe Defender Dakar D7X-R.

Land Rover en Dakar: een korte terugblik

Land Rover heeft een lange offroadgeschiedenis. In de jaren tachtig namen meerdere privéteams deel met Range Rovers. Deze auto’s stonden bekend om hun uithoudingsvermogen, maar ze reden meestal zonder officiële fabrieksondersteuning. Nu kiest Land Rover voor een nieuwe aanpak. Het merk is Dakar-partner van 2025 tot 2028 en bouwt voor het eerst een echte fabrieksspec-auto voor de rally.

Van prototype naar definitief model

Eind vorig jaar kondigde Land Rover zijn terugkeer aan en toonde het een gecamoufleerde testversie. Nu is de Defender Dakar D7X-R volledig onthuld. De auto is gebaseerd op de extreme Defender Octa en voldoet aan de regels van de nieuwe Stock klasse. Dat betekent dat de carrosserie en de aandrijflijn grotendeels standaard blijven. De productie vindt zelfs plaats in dezelfde fabriek in Nitra, waar de reguliere Defender van de band rolt.

Aanpassingen aan de carrosserie

Hoewel het basisontwerp herkenbaar blijft, is de D7X-R stevig aangepast. De auto heeft bredere wielkasten en nieuwe bumpers. Die verbeteren de geometrische terreinwaardes. De deuren zijn ingekort omdat er sterke dorpels zijn gemonteerd. Op de motorkap zitten extra luchtinlaten en op het dak staan krachtige lampen. De opvallende Geopalette livrei is geïnspireerd op Dakar woestijnen.

Motor, koeling en aandrijflijn

De 4.4-liter V8 biturbo van BMW blijft grotendeels standaard. Alleen een verplichte restrictor beperkt het vermogen. De achttraps automaat krijgt een kortere eindoverbrenging voor betere prestaties in duinen. Het koelsysteem is volledig nieuw. Eén grote radiator vervangt drie kleinere units. Vier ventilatoren zorgen voor voldoende koellucht bij lage snelheden. Stofdichte filters beschermen alle componenten.

Onderstel en remmen

De spoorbreedte is 60 millimeter breder gemaakt. Bilstein veren zorgen voor de juiste demping. Voor zijn dat enkele units, achter dubbele. De auto draagt ook een enorme brandstoftank van 550 liter. Daarom is extra versteviging nodig. De remmen zijn van racekwaliteit met zeszuigers voor en vierzuigers achter.

Interieur en veiligheidsuitrusting

Het interieur is volledig gestript. Er is een FIA gehomologeerde rolkooi. Achterin is ruimte voor drie 35-inch reservewielen. De auto heeft kuipstoelen met zespuntsgordels en volledige rally elektronica. De bemanning heeft acht liter drinkwater aan boord.

Klaar voor Dakar 2026

Het testprogramma is afgerond. De D7X-R heeft al 6000 kilometer onder zware omstandigheden gereden. Voor Dakar 2026 staan drie auto’s klaar. Ze worden bestuurd door Stéphane Peterhansel, Rokas Baciuška en Sara Price.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *