Grote verschillen in tempo elektrificatie Europese merken: Volkswagen trekt de kar, Mercedes vertraagt

De Europese automarkt elektrificeert sneller dan het lijkt, maar niet gelijkmatig. Uit het ‘EV Progress Report’ van Transport & Environment (T&E) blijkt dat de kloof tussen koplopers en achterblijvers groeit. Dat rapport kwam al in september uit, maar is niet minder interessant. Zo blijkt dat gemiddeld zo’n 18 procent van de nieuwverkopen in de EU uit volledig elektrische auto’s bestaat. Dat lijkt in ieder geval genoeg om de CO₂-doelen voor 2025 te halen. 

Maar niet alle merken staan er even rooskleurig voor. Volkswagen en BMW versnellen, terwijl Mercedes juist marktaandeel verliest. Ondertussen schuiven Chinese merken gestaag richting het middensegment, precies waar Europese fabrikanten hun winst beschermen. T&E ziet daarin een risico: “De transitie komt niet in gevaar door technologie, maar door strategie.

Kernpunten uit het rapport van T&E:

  • Europese fabrikanten moeten hun gemiddelde CO₂-uitstoot snel omlaag brengen.
  • Volgend doel: rond 2025 een reductie van zo’n 15 % ten opzichte van 2021; richting 2030 is 55 % in zicht.
  • Het aantal verkochte voertuigen per model bepaalt mee hoe goed een merk het gemiddelde drukt.
  • Volkswagen ligt duidelijk voorop; BMW groeit gestaag; Mercedes loopt tegen een strategische vertraging aan.
  • Omdat tussenstappen soepeler zijn gemaakt, loopt de markt het risico op ongeveer 2 miljoen minder verkochte BEV’s tussen 2025 en 2027.

Wat houden de reductiedoelen in?

Sinds 2021 gelden in de EU geleidelijke CO₂-normen voor nieuw verkochte personenauto’s. Fabrikanten worden afgerekend op hun vlootgemiddelde: dat is de gewogen uitstoot over alle nieuw verkochte modellen in een jaar.

Belangrijke aspecten:

  • Van elk model tellen ook de registratiecijfers mee voor het gemiddelde. Hoe meer verkochte exemplaren, hoe sterker het effect.
  • Zware SUV’s en premiumauto’s maken het gemiddeld lastiger omlaag te brengen dan lichte of goedkopere BEV-modellen.
  • Plug-in hybrides helpen nog, maar leveren steeds minder voordeel door strengere berekeningen.
  • Voor 2025 is een reductie van circa 15 % t.o.v. 2021 het richtpunt; voor 2030 is ongeveer 55 % het streven; vanaf 2035 mogen nieuw verkochte auto’s in principe volledig emissievrij zijn.
  • Merken riskeren bij overschrijding hoge boetes, en sommige merken vormen daarom ‘pools’ om samen het gemiddelde beter te halen.
  • Volgens T&E betekent de versoepeling van tussenstappen dat er tussen 2025 en 2027 mogelijk circa 2 miljoen BEV’s minder verkocht worden dan indien strengere doelen waren toegepast.

Onderzoek T&E: Welke merken liggen op schema qua elektrificatie?

Onderzoek T&E: Welke merken liggen op schema qua elektrificatie?

Onderzoek T&E: Welke merken liggen op schema qua elektrificatie?

Onderzoek T&E: Welke merken liggen op schema qua elektrificatie?

Onderzoek T&E: Welke merken liggen op schema qua elektrificatie?

Onderzoek T&E: Welke merken liggen op schema qua elektrificatie?

Onderzoek T&E: Welke merken liggen op schema qua elektrificatie?

Onderzoek T&E: Welke merken liggen op schema qua elektrificatie?

Volkswagen zet zowaar de toon

De Volkswagen Group boekt in 2025 stevige groei bij de BEV’s. Dit ondanks het feit dat de resultaten achter blijven bij de doelen. In Europa steeg de BEV-verkoop van de Volkswagen Group tot circa +78 % voor de eerste negen maanden, met totaal ongeveer 717.500 voertuigen wereldwijd. In Europa alleen nam de groei toe tot ongeveer 60 procent. Daarmee is de groep marktleider binnen het segment.

Modellen zoals de ID.4/ID.5 en de Skoda Elroq en Enyaq behoren tot de bestverkopende auto’s binnen de groep. De VW ID.7 zorgt weer voor de nodige compensatie in het hogere segment en ook de Cupra Born, waarvan meerdere tienduizenden exemplaren in Europa zijn geregistreerd, ook zijn steentje bijdraagt.

Dankzij deze combinatie van volume en breed modelaanbod drukt Volkswagen het gemiddelde vloot-CO₂ sterk omlaag. Daarmee ligt de groep op schema voor de tussenstap van circa 25 % BEV-verkoop richting 2027, en mogelijk zonder emissiepools te hoeven rekenen.

Middenmoot op zoek naar evenwicht

Spelers zoals de Stellantis Groep, de BMW Group en de Hyundai-Kia-alliantie zitten op schema, maar groeien minder explosief.

  • Stellantis lijkt voorzichtig: het richt zich nog op winstgevendheid per auto en minder op volume-rush.
  • BMW presteert stabiel met modellen als de i4 en iX1, maar het aanbod is prijziger en de schaal is beperkter. De komst van de Neue Klasse zal wellicht voor een boost zorgen.
  • Hyundai-Kia heeft veel EV-modellen op de markt én komst en richt zich nu ook op instap én hogere segmenten, met een geleidelijke volumeversnelling.

T&E classificeert deze merken als ‘veilig’ wat betreft de naleving van de norm, maar niet als koplopers op het gebied van bruto groei of disruptie.

Mercedes verliest momentum

Mercedes-Benz moest een opvallende stap terug doen. Terwijl veel fabrikanten groei laten zien, ziet Mercedes de verkoopcijfers van zijn BEV-modellen stagneren of zelfs afnemen. In de VS stopt het merk tijdelijk met levering van de EQE- en EQS-modellen, waarbij de importheffingen uiteraard een rol spelen. Voor de Europese markt geldt dat de komst van compacte instap-EV’s pas na 2026 gepland staat, waardoor Mercedes tijdelijk geen sterke instapgolf heeft.

Dat betekent niet alleen een tragere groei van het merk, maar maakt ook dat het gemiddelde vloot-CO₂ lastiger omlaag te brengen is. Voor een premiummerk met relatief veel zware (~dorstige) modellen geldt extra druk: zonder volume-EV’s verliest de Mercedes-Benz toch wat momentum. Uiteraard zal de komst van de nieuwe, elektrische CLA en GLC hier verandering in gaan brengen.

Chinese merken winnen terrein

Het beeld wordt verder gecompliceerd door de opmars van Chinese fabrikanten. Grote merken zoals BYD boeken in Europa sterke groei, onder meer door competitieve instap-EV’s. Volgens recente analyses is al circa één op de vijf verkochte EV’s in Europa afkomstig van Chinese merken.

T&E waarschuwt Europese fabrikanten: wie zoals Volkswagen pas in 2027 instap-EV’s aanbiedt, loopt het risico marktaandeel én gemiddelde uitstoot achterstand op te lopen.

De cijfers achter de race

De marktcijfers laten twee dingen zien: groei én variatie. In de eerste helft van 2025 was het marktaandeel BEV’s ongeveer 15,6 % van nieuwverkoop in Europa. Hoewel de groei erin zit, blijft de overgrote meerderheid van nieuwe auto’s nog steeds hybride of verbrandingsmotor.

Voor fabrikanten is het dus geen kwestie van of de EV’s komen, maar wanneer én in welke aantallen. Wie eerder volume maakt, wint tijd en ruimte om aan normen te voldoen. Wie afwacht, betaalt later de prijs.

Versnellen of consolideren?

De komende twee jaar zijn cruciaal. In 2026 kan het aandeel volledig elektrische auto’s in Europa boven de 20 % uitkomen. Of die groei breed gedeeld is, hangt af van of fabrikanten kiezen voor volumeversnelling of vasthouden aan marge.

T&E vat het kernpunt van het EV Progress Report bondig samen: de elektrische transitie is geen puur technologisch vraagstuk meer, het is een toets voor management, lef en schaal.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *