Bentley’s eerste EV krijgt vorm in Crewe

Bentley heeft officieel bevestigd dat zijn eerste volledig elektrische auto een SUV wordt. Tijdens een online presentatie, eerder deze week vanuit de fabriek in Crewe, sprak CEO Frank-Steffen Walliser over de “Luxury Urban SUV”. Veel meer weten we eigenlijk nog niet over het eerste model van Bentley dat volledig zonder verbrandingsmotor de weg op gaat. 

De presentatie vond plaats op de toekomstige productielijn van de auto, wat erop wijst dat de ontwikkeling al in een vergevorderd stadium is. De onthulling van het productiemodel staat gepland voor 2026. Leveringen volgen een jaar later, in 2027. Daarmee verschuift Bentley het tempo van zijn elektrificatiestrategie: de eerder aangekondigde lancering in 2025 is van de baan.

Onder de Bentayga gepositioneerd

De nieuwe SUV komt qua formaat onder de Bentayga te staan, die met zijn 5,1 meter de grootste Bentley blijft. Met een lengte “onder de vijf meter” richt Crewe zich op een compacter, stedelijker model. Dat wil zeggen: vanuit het oogpunt van Bentley, want voor veel mensen heeft zo’n auto nog steeds een heel respectabel formaat.

De keuze van de Britten sluit aan bij de groeiende vraag naar luxe auto’s die makkelijker inzetbaar zijn in stedelijke omgevingen. Het ontwerp is nog niet onthuld, maar de teaserafbeelding laat een lagere daklijn en kortere overhangen zien dan bij de Bentayga. Daarmee lijkt de auto een kruising te worden tussen een SUV en een cross-over, zonder aan de kenmerkende Bentley-proporties te tornen.

PPE-architectuur en 800V, dat kon niet missen

Hoewel Bentley nog geen technische details heeft vrijgegeven, ligt het voor de hand dat de nieuwe SUV gebruikmaakt van het PPE-platform van Audi en Porsche. Deze architectuur ondersteunt 800V-laadtechniek en vermogens tot ruim 450 kW.

Tijdens de presentatie noemde Bentley één concreet getal: een laadtijd van minder dan zeven minuten voor 100 mijl (160 km) rijbereik. Dat wijst op een maximale laadsnelheid van rond de 270 tot 300 kW, vergelijkbaar met de Porsche Macan Electric en Audi Q6 e-tron. De accucapaciteit blijft nog onbekend, maar gezien het beoogde bereik en gewicht zal die vermoedelijk tussen 95 en 110 kWh liggen.

De keuze voor de PPE-architectuur ligt voor de hand. Dit platform maakt het mogelijk om de auto lager te bouwen dan een traditionele SUV en biedt tegelijk de stijfheid en isolatie die Bentley nodig heeft voor zijn rijcomfort. Veel meer keus heeft Bentley tijdens het shoppen bij de Volkswagen Groep ook niet.

Strategische koerswijziging binnen Beyond100+

De elektrische SUV vormt de kern van Beyond100+, Bentley’s vernieuwde strategie richting elektrificatie. Het merk wilde aanvankelijk al in 2030 volledig elektrisch zijn, maar schuift dat plan nu op. Plug-in hybrides blijven voorlopig een belangrijk deel van het aanbod.

Volgens Walliser is de vraag naar volledig elektrische auto’s in het topsegment nog grillig: “Onze klanten verwachten niet de eerste te zijn, maar de beste ervaring te krijgen zodra ze overstappen.” Daarmee positioneert Bentley zich als later instapper, maar met een nadruk op verfijning en betrouwbaarheid.

Nauwe verwantschap met Audi en Porsche

De toekomstige SUV zal veel van zijn techniek dus lenen van Audi en Porsche, maar Bentley belooft een duidelijk eigen karakter. Waar de Q6 e-tron en Macan Electric vooral op dynamiek zijn gericht, legt Bentley de nadruk op rust, afwerking en stilte.

De akoestische isolatie, het dempingssysteem en de software voor energiebeheer worden specifiek voor Bentley afgesteld. Verwacht wordt dat ze in Crewe ook een eigen versie van adaptieve luchtvering en actieve rolcompensatie toepassen, waarbij het regeneratief remmen nauwelijks voelbaar zal zijn voor de bestuurder, maar wel degelijk zijn werk zal doen.

Wat ontbreekt nog

Over belangrijke zaken zoals actieradius, prijs, vermogensvarianten en interieur liet Bentley niets los. Ook de modelnaam blijft onbekend. Bentley heeft namen als Mayon en Bernato geregistreerd, maar het merk bevestigt geen van beide.

De afwezigheid van specificaties lijkt geen vergissing. Binnen de VW-groep worden de prestaties en accusamenstellingen van de PPE-modellen weer eens geoptimaliseerd. Bentley wacht vermoedelijk tot deze waarden vaststaan voordat het een concreet getal noemt – en voorkomt zo dat verwachtingen later moeten worden bijgesteld.

ICE Limited Edition als opmaat

Opvallend is dat Bentley de presentatie van zijn EV combineert met de aankondiging van een nieuw gelimiteerd model dat nog dit jaar moet verschijnen. Details ontbreken, maar het lijkt te gaan om een handgebouwd model met verbrandingsmotor, bedoeld om de kasstroom en merkinteresse op peil te houden tot de elektrische SUV klaar is. Dat past heel aardig bij Bentley’s traditionele aanpak: speciale edities als financiële buffer, gevolgd door technologische vernieuwing.

Lat ligt hoog

Met zijn eerste elektrische SUV kiest Bentley niet voor snelheid, maar voor zekerheid. De auto moet laten zien dat elektrisch rijden ook in de absolute top van de luxeklasse kan voldoen aan de verwachtingen van bestaande klanten.

Als je achter de rest aanloopt, ligt de lat een stuk hoger dan bij de pioniers. Daarom wordt de onthulling volgend jaar, aangezien de meeste concurrenten allang aantrekkelijke stekkerauto’s in dit segment in de showroom hebben staan, een stevige toets voor Bentley’s intrede in het elektrische tijdperk.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *