De Kia EV3 is in korte tijd uitgegroeid tot een populaire elektrische gezinsauto. Nu krijgt deze succesvolle crossover er een variant bij: de EV3 Cargo. Dit is feitelijk een Kia EV3 die door een speciaal ontwikkelde ombouwkit verandert in een compacte bestelwagen.
De EV3 is ongeveer 4,3 meter lang, met vijf deuren. Deze compacte SUV is ontwikkeld als een elektrische auto (net als de grotere EV6 en EV9) en wordt dus niet aangeboden met een verbrandingsmotor. Eén van de sterke punten van de EV3 is de elektrische aandrijving met keuze uit twee accuversies. De Standard Range heeft een 58,3 kWh-accu, goed voor ongeveer 430 km rijbereik (WLTP). Daarnaast is er een Long Range met een grotere 81,4 kWh-accu, waarmee onder gunstige omstandigheden tot ongeveer 600 km halen mogelijk is op één lading. Beide versies beschikken over een elektromotor van 150 kW (204 pk) met 283 Nm koppel op de voorwielen. Daarmee sprint de Koreaan van 0 naar 100 km/u in zo’n 7,5 seconden en heeft een topsnelheid rond de 170 km/u.
Opladen gaat lekker snel: bij een geschikte snellader duurt het ongeveer 30 minuten om de accu van 10% naar 80% te laden. Aan een AC-laadpunt (bijvoorbeeld 11 kW thuis of op kantoor) is de accu bovendien in enkele uren weer vol, zodat de auto dagelijks inzetbaar is zonder lange stilstand. Voor wie af en toe iets zwaarders moet vervoeren: de EV3 Long Range mag tot 1.000 kg geremd trekken. Geen slechte waarde voor een EV in deze klasse.
Van personenauto naar bedrijfswagen
Om de EV3 geschikt te maken als bedrijfswagen, werkt Kia in Nederland samen met ombouwspecialist Veth Automotive. Deze specialist heeft in overleg met Kia een conversiekit ontwikkeld die de EV3 transformeert tot een cargo-uitvoering. Bij deze ombouw wordt de achterbank verwijderd, waardoor er alleen nog twee zitplaatsen voorin overblijven. De ruimte achter de voorstoelen wordt vervolgens ingericht als laadruimte met een vlakke laadvloer en praktische voorzieningen. Kia paste deze aanpak eerder toe bij de Niro EV (die ook als Cargo-variant leverbaar is), en nu krijgt ook de EV3 dit maatwerk voor ondernemers.
Terug naar personenauto
Een groot voordeel is dat de conversie niet permanent is: als de eigenaar later toch weer een volle vijfpersoons gezinsauto nodig heeft, kan de ombouw relatief eenvoudig ongedaan worden gemaakt. De achterbank en originele bekleding kunnen teruggeplaatst worden, zodat de EV3 weer als normale personenauto gebruikt kan worden. Deze flexibiliteit verhoogt het gebruiksgemak en is positief voor de restwaarde van de auto.
Laadruimte en afwerking
Waar normaal de achterbank stond, ligt nu een volledig vlakke laadvloer over de hele breedte. Deze vloer is ongeveer 12 mm dik en gemaakt van hout met een slijtvaste antislipcoating, zodat hij tegen een stootje kan. Langs de randen (bij de portieren en de achterklep) is een opstaande stalen rand van ongeveer 5 cm hoog geïntegreerd, keurig in het zwart afgewerkt. Die stevige rand beschermt de binnenzijde van de auto en voorkomt dat losse spullen bij het in- en uitladen of tijdens het rijden tegen de deuren aan schuiven.
Direct achter de voorstoelen is een afscheiding geplaatst om te voorkomen dat lading naar voren komt. Standaard wordt er een net gespannen ter hoogte van de B-stijlen, dat fungeert als veiligheidsnet tussen cabine en laadruimte. Wie liever een dichte wand heeft, kan optioneel kiezen voor een vast stalen tussenschot met vensterrooster. Zo’n stevige tussenwand geeft extra bescherming en schermt de bestuurderscabine volledig af van de cargo-ruimte.
Optionele inrichting
Voor ondernemers met specifieke wensen is de EV3 Cargo verder op maat aan te kleden met diverse opties. Zo kan in de laadvloer verzonken bindrails van aluminium worden aangebracht, waaraan je lading met stevige spanbanden (voorzien van handige studlock-snelsluitingen) kunt vastzetten. Daarnaast is het mogelijk extra bergruimte onder de vloer te creëren met een opklapbaar luik – bijvoorbeeld gebruikmakend van de ruimte waar eerder de achterbank was. Wie vaak zware objecten laadt, kan kiezen voor een verhoogde vloer op dorpelhoogte. Die zorgt voor een gelijkmatige, vlakke laadvloer zonder opstap bij de deuropening, wat het schuiven van zware spullen makkelijker maakt. Zoals eerder genoemd is ook een volledig stalen tussenwand verkrijgbaar in plaats van het standaard net, voor wie de cabine liever helemaal dicht afscheidt.
Daarnaast heeft Kia allerlei kleinere accessoires om het dagelijkse gebruik veiliger en praktischer te maken. Denk aan raamblindering vanaf de B-stijl (zwarte panelen voor de achterste zijruiten en achterruit, zodat nieuwsgierigen niet naar binnen kunnen kijken en de lading uit het zicht blijft). Ook kunnen extra dodehoekspiegels worden gemonteerd voor beter zicht rondom de auto.
Prijzen en beschikbaarheid
De Kia EV3 Cargo is in Nederland verkrijgbaar in dezelfde uitvoeringen als de personenversie, van de basisuitvoering Air tot en met de luxe GT-PlusLine. De instapvariant EV3 Cargo Air Standard Range (met 58 kWh accu) heeft een vanafprijs van €31.934 exclusief btw, inclusief de volledige ombouwkit van Veth. Deze prijs omvat dus al de conversiekosten; de conversiekit los kost €2.050 (excl. btw, inclusief montage bij Veth Automotive). Ondernemers die al een EV3 in bezit hebben of een exemplaar uit voorraad willen ombouwen, kunnen voor dat bedrag hun bestaande auto laten converteren.
Garantie
Een van de aantrekkelijke eigenschappen van Kia is de ruime garantie. Standaard krijgt de EV3 Cargo 7 jaar fabrieksgarantie (tot maximaal 150.000 km) op zowel de auto als het hoogvoltage-accupakket. Kia heeft bovendien aangekondigd dat via een nieuw programma de garantie onder bepaalde voorwaarden verlengd kan worden tot 10 jaar of 150.000 km. Op de ombouwkit zelf geeft Kia/Veth 2 jaar garantie, zonder kilometerbeperking.
Voor ondernemers die meer ruimte nodig hebben is de Kia PV5 Cargo een interessant alternatief. Waar de EV3 Cargo ongeveer anderhalve kubieke meter laadruimte heeft, kan de PV5 Cargo tot ruim drieënhalve kubieke meter meenemen. Deze grotere bedrijfsauto is eveneens volledig elektrisch en in bepaalde uitvoeringen is zelfs voordeliger geprijsd dan de EV3 Cargo, terwijl er aanzienlijk meer laadruimte beschikbaar is
Al met al zijn naar bestelauto’s omgebouwde SUV’s niet voor een grote groep bedoeld. De 600 km actieradius, het eventueel weer om kunnen bouwen naar personenauto en het trekgewicht van 1000 kg, maken dat deze EV wel een interessant alternatief kan zijn.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl
