In Frankrijk is een snelweg in gebruik genomen waar vrachtauto’s tijdens het rijden kunnen opladen zonder te stoppen. Op een stuk van ongeveer anderhalve kilometer van de A10, ten zuidwesten van Parijs, liggen in het wegdek spoelen die stroom overdragen aan vrachtauto’s die eroverheen rijden.

Het proefproject is uitgevoerd door Vinci Autoroutes samen met Electreon en partners uit de bouw en kennisinstellingen. Doel is om zwaar vervoer op stroom praktischer te maken zonder enorme accu’s of lange laadtijden.

Opladen tijdens het rijden

De techniek werkt met magnetische velden. Onder het asfalt liggen spoelen die energie overdragen zodra een vrachtauto met een ontvanger passeert. Zo kan een elektrische vrachtauto tijdens het rijden energie bijladen.

Tijdens de testritten haalde het systeem vermogens van ruim driehonderd kilowatt. Ook bij hogere snelheden bleef het opladen stabiel boven tweehonderd kilowatt.

Bestand tegen jarenlang gebruik

De proefsectie is belast alsof er vijfentwintig jaar zwaar verkeer overheen rijdt. Het asfalt bleef intact en de spoelen bleven werken.

Minder accu, meer laadvermogen

Doordat onderweg kan worden bijgeladen, kan de accu kleiner blijven. Dat scheelt gewicht en levert meer bruikbaar laadvermogen op voor het vrachtverkeer.

Frankrijk onderzoekt of langere trajecten kunnen worden ingericht voor deze manier van laden. Daarmee zouden vrachtauto’s lange afstanden kunnen afleggen zonder stilstand bij laadpunten.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *