Voor de Experience Days nam Zeekr een aantal uiterst exclusieve auto’s mee. ‘Een aantal’ is dan ook geen onderschatting: er waren drie auto’s die we hebben kunnen ervaren. In totaal hadden we ongeveer een uur de tijd. Niet genoeg voor een volledige rijtest, maar meer dan genoeg voor een eerste indruk.
Zeekr 001 FR: Pijnlijk snel
Om te laten zien wat het merk in huis heeft op het gebied van EV-knowhow, heeft Zeekr de 001 FR gebouwd. Een belachelijk apparaat met bijna 969 kW (1.313 pk) en 1200 Nm koppel. Vanuit stilstand zou dat betekenen dat je gekatapulteerd wordt naar 100 km/h in slechts 2,02 seconden. We houden allemaal van context, dus bij deze: de Zeekr 001 FR heeft vergelijkbaar vermogen met een Audi RS6 per as. Én in essentie het vermogen van een Volkswagen Golf R per wiel.
Tijdens een exclusieve demo hebben we de 001 FR zelf mogen ervaren. Een kans die je met twee handen aangrijpt en enorm van geniet. We nemen plaats achter het stuur in het bijna overdreven rode alcantara-interieur. Als je gaat voor extreem, hoort dat er gewoon bij. Vervolgens krijgen we wat uitleg over de vermogenscijfers die enkel tot de verbeelding spreken — iets dat we luttele momenten later dus wel degelijk zouden ervaren.
De woorden “Ready when you are” van de instructeur klinken nog altijd in mijn oren. Launch control is overbodig; ondanks de uitgeschakelde tractiecontrole regelt de computer de lancering. Die uitschakeling betekent enkel dat er geen vermogen wordt weggesnoept. Zodra dat gezegd wordt, besef ik me dat de testbaan bijzonder vochtig is, maar ik ben niet naar Zweden afgereisd om me nu ineens in te houden. “Ready when you are” — en ik heb nog nooit zo hard op een pedaal getrapt.
Het is een letterlijke lancering: je ogen drukken zich verder in je gezicht, met traanogen tot gevolg. Je merkt een vervorming in je gezicht; een bizarre ervaring. Spontaan ben je je extreem bewust van het feit dat je organen gewicht hebben. En dat ook die onderhevig zijn aan de G-krachten die op je lichaam werken.
Het is intens. En na 200 meter, met water in de ogen, werp je dan toch maar een vliegensvlugge blik op de snelheidsmeter: 170 km/u. Remmen bij de kegels. En de stabiliteit verrast. Door het natte wegdek werken de semi-slicks tegen, maar de controle is uit de kunst. Binnen no time staan we weer bijna stil. De koolstof-keramische remmen hebben het flink te verduren gehad die dag, maar er is geen enkele hint van oververhitting te herkennen. Ze voelen gewoon keihard aan. Een knap staaltje techniek waar je enkel ontzag voor kunt hebben. Onze demo was beperkt tot één enkele rit over die testbaan; te kort voor een complete rijtest, maar het is ook iets dat me lang bij zal blijven.
Zeekr 001 Sport Edition: De elektrische tulp
De 001 FR is waanzinnig, maar niet bedoeld voor de Europese markt. Die is enkel voor de Chinese klandizie. In Nederland en Europa krijgen we een zeer gelimiteerde 001 Sport Edition. Hoe gelimiteerd? Er worden er in totaal maar 250 van gemaakt. Er zijn hints van de FR, maar al met al is het een heel stuk minder extreem. Daarbij moeten we natuurlijk zeggen dat “minder extreem dan de Zeekr 001 FR” nog altijd buitengewoon bekwaam is. De velgen van de Sport Edition en de FR zijn identiek. De spiegelkappen zijn van koolstofvezel, en zo zijn er nog verscheidene andere details van hetzelfde spul gemaakt.
Qua vermogen kom je niets te kort: 400 kW (544 pk) en 638 Nm koppel. Ter vergelijking: dat is meer dan een BMW M3. Op de vooras heb je dubbele draagarmen en achterin krijg je een multilinksysteem. Evenals de Zeekr 001 FR wordt het vermogen verdeeld over de vier wielen, maar anders dan die auto moet je het doen met “slechts” twee motoren. De auto weegt 2.350 kilogram, wat op zijn beurt weer betekent dat de nul-naar-honderdsprint in een opgegeven 3,8 seconden wordt afgelegd.
Dat gaan we nu dus proberen — wetende dat het niet gaat lukken. De weg is vochtig en de banden zijn bedoeld voor sportieve ritten, niet direct voor water- of vochtafvoering. Voordat we vertrekken zijn we lachwekkend lang bezig met het instellen van de stoel en het stuur, maar als dat eenmaal gedaan is, zijn we klaar voor vertrek.
Opvallend genoeg voelt de start enorm beheerst. Nauwelijks wielspin, ondanks de uitgeschakelde tractiecontrole. Stabiliteit voert de hoofdtoon. Bij de lancering merk je dat de achterste demping wat ‘squat’, maar dat lost de auto zelfstandig snel op en daarna schiet je er gewoon vandoor. Door de krachtige motoren in de Zeekr voelt het een beetje alsof we tegelijkertijd vooruitgeduwd én -getrokken worden. Voelt best gek, maar ook erg leuk.
Anders dan andere snelle elektrische auto’s blijft de Zeekr ook bij hogere snelheden hard trekken. Én geeft de auto een groot gevoel van vertrouwen aan zijn bestuurder. Zo erg dat ik bij de eerste acceleratie al met handgebaren aan het praten was met de instructeur. En ook al raden we het u niet aan: bij de tweede acceleratie merk ik dat ik rij met maar één hand aan het stuur. Bij de initiële acceleratie ‘squat’ zoals beschreven de achterkant wat, maar als je eenmaal onderweg bent is het bijna griezelig horizontaal — al is dat ook te danken aan de kaarsrechte landingsbaan waar we ons bevinden.
In het interieur vinden we totaal niet-subtiele oranje sierlijsten en andere details. Het thema van buiten wordt dus gewoon binnenin doorgevoerd, en dat vinden we leuk. Als je voor een gelimiteerde auto gaat, mag het gerust bijzonder aanvoelen vanbinnen, en dat is precies hoe de Zeekr 001 Sport Edition voelt: bijzonder. De stoelen zijn identiek aan die van de reguliere Zeekr 001 en zitten erg comfortabel, met prettige steun in je rug. De afwerking in het interieur voelt premium, al is de stuurverstelling via het scherm en het touchpad op het stuur wat omslachtig.
Zoals beschreven is de indruk die we kregen te kort voor een volwaardige rijtest, maar gezien het Nederlandse kenteken mogen we hopen dat we die wél een keer kunnen maken. Want die eerste indrukken? Die zijn erg goed.
De terugkeer van de MPV
De MPV is tegenwoordig uitgestorven, en dat vinden we jammer. Rijdt het echt leuk? Nee. Is het superzuinig? Ook niet. Is het dan aerodynamisch? Zou kunnen, maar de meeste zijn dat ook niet. Waarom vinden we het dan jammer? Simpel: als middel om de mensen waar je het meest om geeft te vervoeren, terwijl je alle schappen van IKEA wilt leegkopen, zijn er weinig andere voertuigen die je met een gerust hart mee kunt kiezen. Het is de veelzijdigheid van de MPV die ons aantrekt — naast een gezonde dosis nostalgie én styling die je dezer dagen gewoon niet meer ziet.
Zeekr speelt in op onze nostalgie en het gemis van de Renault Espace. Ja, die is nog in productie, maar tegenwoordig meer een SUV dan een MPV. In China rijdt de MIX al rond als de Zeekr 009, en dat laatste model hebben we mogen ervaren in Göteborg. Helaas hebben we niet zelf mogen rijden, maar dat betekent niet dat we mogen klagen over de stoel waarin we plaats mogen nemen. Het woord “stoel” doet het overigens écht geen recht — het is een elektrisch bediende zetel. Maar dan luxer.
Volgens een woordvoerder van Zeekr heeft de klant de keuze uit drie uitvoeringsniveaus. De eerste is je typische MPV: ruim, veel zitplekken en een fijne bagageruimte. De tweede is al een flink stuk luxer, met twee aparte elektrisch bediende stoelen op de tweede rij én een derde rij stoelen voor de kids. Dat is overigens ook de versie waarin we mee mochten rijden. De derde en meest luxe variant is in beschrijving niets anders dan een limousine: zes elektrisch bediende zetels in een 2+2+2-opstelling. Vanaf de tweede configuratie zijn alle stoelen masserend, verwarmd, gekoeld, elektrisch verstelbaar en voorzien van een werktafeltje dat je kunt openklappen bij de tweede rij. Om maar even een beeld te schetsen van het segment waarin de Zeekr zich bevindt.
Los van de Zeekr 001 Sport Edition heeft deze auto de meeste kans om naar ons kikkerlandje te komen. De Zeekr 001 FR wordt weggehouden van Europa en de 001 Sport Edition is al verkrijgbaar in ons land. Voor de eerste indruk worden we gereden terwijl we plaatsnemen in de masserende, verwarmde stoelen. We hebben het zwaar — we weten het.
Je zou zeggen dat het voor zich spreekt dat een elektrische auto stil is. In de 009 is het bijna akelig. Het enige wat we horen, is de stem van de PR-man die ons uitleg geeft terwijl we rondgezoefd worden. De auto rijdt op luchtvering. Om de kwaliteit daarvan te laten zien, worden we bewust gereden over de hobbelige wegen rondom het door Zeekr gekochte gedeelte van de landingsbaan waar we alle auto’s mochten testen. Je merkt de hobbels wel, maar het is te allen tijde bijzonder verfijnd en comfortabel. Ondanks de afwezigheid van een meesturende achteras is de draaicirkel erg klein — iets minder dan twaalf meter, en dus kleiner dan die van een BMW X5.
Door het enorme 120 kWh grote accupakket weegt de auto ruim 2.900 kilogram, vergelijkbaar met een Rolls-Royce Spectre. Het rijbereik van de Zeekr 009 zou tussen de 520 en 580 kilometer moeten liggen, maar daar zijn vooralsnog geen officiële Europese testen naar gedaan. Oftewel: neem het met een korreltje zout. Het zou echter wel betekenen dat, ondanks het grotere accupakket, het rijbereik niet drastisch toeneemt. Dat heeft dan weer te maken met de hoeveelheid elektrisch bediende elementen in de auto.
Omdat er in China al een prijs is voor de 009, kunnen we die omrekenen. Als de 009 precies zoals die nu in China op de markt is naar Europa zou komen, zou dat betekenen dat er een prijskaartje van zo’n € 75.000,- aan hangt. Vanwege regelgeving is dat overigens onmogelijk, maar het geeft wel hoop voor een betaalbare, enorm luxueuze MPV — een zoals we die al lang niet meer gehad hebben.
Hoop voor de toekomst?
Het moet gezegd worden dat het Chinese aanbod van Zeekr spannender is. Dat gezegd hebbende, hebben we hoop voor komende modellen. De korte maar krachtige indrukken hebben letterlijk indruk gemaakt. Ondanks het feit dat bepaalde modellen geen kans hebben om naar onze kant van de planeet te komen, laat het zien waartoe het merk in staat is. De afwerking van alle modellen die we hebben kunnen ervaren voelt erg luxe en verfijnd aan. De stabiliteit evenals de rust verrassen.
Hebben we hoop voor de toekomst? Als we kijken naar Zeekr, hebben we er vooral erg veel zin in.
Je hebt zojuist deel 3 gelezen.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl












