Record bevestigt technische belofte

Kia’s eerste elektrische bedrijfswagen, de PV5 Cargo, is officieel opgenomen in het Guinness World Records-boek. De bestelauto legde 693,38 kilometer af op één acculading – met de maximale toegestane belading van 665 kilogram – en zette daarmee een nieuw wereldrecord neer voor lichte elektrische bedrijfswagens. 

Openbare weg

De rit vond op 30 september 2025 plaats op de openbare weg ten noorden van Frankfurt en duurde 22 uur en 30 minuten. Uiteraard werd de recordpoging nauwlettend gecontroleerd. Hiervoor waren TÜV Hessen en Buck Vermessung ingeschakeld. De PV5 werd vooraf volledig opgeladen en verzegeld; gps-tracking en camera’s registreerden de rit continu. Het resultaat laat zien hoe efficiënt Kia’s E-GMP.S-platform is, dat de Koreaanse fabrikant speciaal voor lichte elektrische bedrijfswagens heeft ontwikkeld.

Route, belading en rijstrategie

De PV5 Cargo reed een vaste route van 58,2 kilometer, die twaalf keer werd herhaald. Het parcours voerde door stedelijke gebieden en buitenwegen, met verkeerslichten, rotondes en een hoogteverschil van 370 meter per ronde. Achter het stuur zaten bedrijfswagenjournalist George Barrow en Kia-ingenieur Christopher Nigemeier.

Het tweetal verdeelde de rit in blokken om een constante, realistische rijstijl te behouden. De PV5 Cargo bleef volledig beladen gedurende de hele test. Met zijn 71,2 kWh-accu en zuinige aandrijflijn haalde de bestelwagen een energieverbruik dat ver onder de door de fabriek vastgestelde WLTP-waarde lag.

Van testcircuit naar werkvloer

Het record is geen theoretisch getal, maar het zegt evenmin dat iedere chauffeur er bijna 700 kilometer mee zal halen. De omstandigheden tijdens de rit – lage snelheid, constante belasting, gematigde temperatuur – waren ideaal voor efficiëntie. En ook de manier waarop de rechtervoet wordt gebruikt is uiteraard in sterke mate bepalen. Toch is de boodschap duidelijk: de PV5 behoudt ook met volle laadruimte zijn actieradius.

In onze eigen praktijktest konden we al zien dat de PV5 een van de weinige elektrische bedrijfswagens is die zijn beloofde actieradius grotendeels waarmaakt. De energiedosering bleek verfijnd, het rijcomfort hoog en het verbruik stabiel bij wisselende ritprofielen.

Kia PV5 rijdt Guinness-record: 693 kilometer op één acculading

Efficiënt platform en energiehuishouding

De PV5 staat op het modulaire E-GMP.S-platform, een afgeleide van Kia’s EV-architectuur voor personenwagens, maar geoptimaliseerd voor zwaardere belasting en langdurig gebruik. De elektrische aandrijflijn maakt gebruik van een slim thermisch beheersysteem dat de accutemperatuur constant houdt. Dat draagt direct bij aan een laag verbruik.

Volgens Kia leidt 100 kilogram extra laadgewicht tot slechts 1,5 procent minder actieradius. Dat blijkt in overeenstemming met de uitkomst van de recordrit. De aerodynamisch gestroomlijnde carrosserie, het regeneratieve remsysteem en het voorspellende energiemanagement spelen daarbij een grote rol.

Kia PBV-lijn wordt een gehele reeks

De PV5 is de eerste ‘Purpose Built Vehicle’ (PBV) van Kia en vormt de basis voor een bredere reeks. De PV7 en PV9 volgen de komende jaren, met meer laadvolume en zwaardere toepassingen. De PV5 zelf komt in meerdere varianten op de markt: Cargo, Passenger, Crew Van, Chassis Cab, Wheelchair Accessible Vehicle en Camper.

Lex Rutten van Kia Nederland vertelde ons eerder in een interview dat de PV5 de overgang van diesel naar elektrisch moet versnellen. Dankzij de flexibele opbouw, het relatief lage gewicht en het gunstige stroomverbruik mikt Kia op totale bedrijfskosten (TCO) die concurreren met een moderne diesel.

Van compromis naar realiteit

Het record laat zien dat elektrische bestelwagens de fase van compromissen voorbij zijn. Waar oudere elektrische bestelauto’s al moeite hadden om 300 kilometer te halen, bewijst de PV5 dat een efficiënt ontwerp en slimme aansturing van de aandrijflijn veel verder reiken. Voor de Nederlandse markt, met overwegend korte stadsroutes en een goed dekkende laadinfrastructuur, betekent dit vooral meer zekerheid.

De PV5 concurreert direct met de VW ID. Buzz Cargo en de Renault Trafic E-Tech, maar onderscheidt zich met zijn hoge rendement per kWh en modulaire bouw. Dat de PV5 onder volle last bijna 700 kilometer reed, is symbolisch – maar symbolen doen er soms wel degelijk toe. Ze laten zien hoe volwassen de elektrische bedrijfswagen is geworden: daadwerkelijk klaar om de diesel te vervangen.

Kia PV5 rijdt Guinness-record: 693 kilometer op één acculading

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *