Chinese automerken duiken steeds vaker op in het Nederlandse straatbeeld, maar hun marktaandeel blijft nog beperkt. Ondanks een gestage groei van enkele merken, domineren gevestigde spelers zoals Kia, Volkswagen en Toyota nog steeds de verkooplijsten. De belangstelling voor elektrische en hybride auto’s biedt kansen, maar de doorbraak van Chinese merken verloopt trager dan verwacht.

Marktsituatie in Nederland

De totale automarkt in Nederland koelt al enige tijd af. In 2024 werden er 381.227 nieuwe auto’s geregistreerd, en voor 2025 wordt een lichte daling verwacht naar ongeveer 367.000 stuks. De onzekerheid over belastingvoordelen en bijtellingsregels (die in 2026 naar 22% stijgen) remt de verkoopgroei van nieuwe EV’s. In dat klimaat is het voor nieuwe merken lastig om echt voet aan de grond te krijgen.

Topmerken uit China (januari–september 2025)

De vijf meest geregistreerde Chinese merken in Nederland zijn:

  1. BYD: 2.802 registraties
  2. Lynk & Co: 2.048
  3. MG (SAIC): 1.839
  4. Zeekr: 972
  5. XPeng: 749

Hoewel de groeicijfers positief zijn, blijven de volumes beperkt vergeleken met Europese of Koreaanse concurrenten.

Modellen en types

  • BYD: Vooral de Seal U DM-i plug-in hybride trekt kopers aan. Eind juni 2025 waren er 989 exemplaren geregistreerd, waarvan 733 als PHEV. In totaal (2023 en 2025) staan de Seal U op 2.627 en de Atto 3 op 3.297 registraties.
  • MG: De MG4 Electric is het populairste Chinese model in Nederland, met 4.448 registraties tussen 2022 en 2025. Het succes komt door de scherpe prijs-actieradius-verhouding.
  • Zeekr, XPeng en Lynk & Co: Deze merken groeien vooral dankzij nieuwe modellen en slimme abonnementsformules. Zo profiteert Lynk & Co van de link met Volvo, maar blijft met ruim 2.000 registraties nog een niche-speler.

Waarom de groei beperkt blijft

Nederlandse kopers hechten veel waarde aan merkvertrouwen, restwaarde en een betrouwbaar servicenetwerk. Chinese merken bouwen dat pas net op. Bovendien speelt de dominantie van leasemaatschappijen een rol: fleetmanagers kiezen nog vaak voor gevestigde merken met een bewezen reputatie.

Conclusie

Chinese automerken groeien gestaag in Nederland, maar van een doorbraak is nog geen sprake. SUV’s en plug-in hybrides vormen het zwaartepunt, met BYD en MG als voorlopers. Als de fiscale regels stabiliseren en de service infrastructuur verder wordt uitgebouwd, kan hun marktaandeel richting 2030 toenemen, maar voor nu blijven ze vooral uitdagers aan de rand van de markt.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *