Mercedes-Benz start de verkoop van de volledig elektrische GLC. De SUV is in Nederland leverbaar vanaf 72.642 euro en kan per direct worden samengesteld via de online configurator. Daarmee bevindt hij zich op hetzelfde prijsniveau als de GLC met verbrandingsmotor, maar dan met een volledig elektrische aandrijflijn en een actieradius tot 713 kilometer.

De GLC is al jaren het populairste model van Mercedes-Benz. Met de elektrische versie wil het merk dat succes voortzetten. Volgens verkoopdirecteur Mathias Geisen is de auto ontwikkeld op basis van wereldwijde klantenfeedback. Het resultaat is een model dat vertrouwd aanvoelt maar technisch volledig nieuw is.

De GLC 400 4MATIC beschikt over een vermogen van 360 kW (489 pk) en werkt met 800 volt-techniek, waarmee in tien minuten tot 303 kilometer extra rijbereik kan worden geladen. Het energieverbruik ligt tussen 14,9 en 18,9 kWh per 100 kilometer, met uiteraard 0 gram CO₂-uitstoot.

Ruimte en comfort

De elektrische GLC heeft een 84 millimeter langere wielbasis dan de versie met verbrandingsmotor. Dat levert meer been- en hoofdruimte op voor alle inzittenden: voorin 13 millimeter extra beenruimte en 46 millimeter meer hoofdruimte, achterin 47 millimeter beenruimte en 17 millimeter hoofdruimte extra.

De bagageruimte meet 570 liter, uit te breiden tot 1.740 liter met neergeklapte rugleuningen. Daarnaast is er een frunkvan 128 liter onder de voorste klep, die gedeeltelijk elektrisch kan worden geopend via touchbediening. Het trekgewicht bedraagt 2,4 ton, waarmee de GLC geschikt is voor aanhangers en vakantietrips.

Rijcomfort en veiligheid

De auto is standaard uitgerust met AIRMATIC-luchtvering en achterasbesturing van 4,5 graden. Daardoor rijdt de SUV wendbaar en comfortabel, ook in stadsverkeer. De veiligheidsuitrusting omvat onder meer afstandsassistent, tien camera’s, vijf radarsensoren, twaalf ultrasoonsensoren en een watergekoelde computer die geschikt is voor toekomstige updates.

Digitale ervaring

Optioneel levert Mercedes-Benz het MBUX-hyperscreen met een diagonaal van 99,3 centimeter (39,1 inch). Het gebogen scherm loopt over de hele breedte van het dashboard en vormt samen met sfeerverlichting en panoramadak een uitnodigend geheel.

De kleuren van schermen en verlichting kunnen worden afgestemd op persoonlijke voorkeur. De bediening is intuïtief en de overgangen tussen fysieke en digitale functies verlopen soepel via het nieuwe Mercedes-Benz Operating System (MB.OS).

Uitvoeringen en uitrusting

De elektrische GLC wordt geleverd als GLC 400 4MATIC in vier varianten.

Uitvoering

Belangrijkste kenmerken

Business Solution

Avantgarde Line, panoramadak, akoestisch glas, 19-inch velgen, elektrisch verstelbare voorstoelen, smartphone-integratie, bekleding lederlook Artico/stof, antidiefstalpakket Urban Guard

Business Solution Luxury

19-inch velgen, lederlook Artico memorypakket, MBUX-entertainment (3 jaar), sfeerverlichting, Sky Control, verlichte grille en ster, Keynes Go, twee draadloze oplaadsystemen, verzonken portiergrepen

Business Solution AMG

AMG-interieur, 20-inch velgen, comfortpakket plus, sfeerverlichting, verlichte grille, Keynes Go

Launch Edition

21-inch velgen, extra exclusieve afwerking

Sportieve accenten

Klanten kunnen kiezen voor diverse AMG Line-opties. Het exterieur krijgt dan 20-inch lichtmetalen velgen, specifieke bumpers en een sterrenpatroon dat als lichtprojectie verschijnt bij het openen van de portiergrepen.

Met het Nightpakket worden onderdelen in hoogglanzend zwart uitgevoerd, waaronder dorpels, buitenspiegels en achterzijruiten. De AMG Line Plus vult dit aan met 21-inch velgen, rode veiligheidsgordels en zwarte instaplijsten voor een sportievere uitstraling.

De elektrische Mercedes-Benz GLC is vanaf nu te bestellen bij de Nederlandse dealers. Daarmee verschijnt de bekendste SUV van het merk voor het eerst volledig elektrisch, met behoud van zijn vertrouwde comfort, afwerking en uitstraling. 

Lees ook. Nieuwe Mercedes GLC (2026) steelt zijn eigen lichtshow

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *