Veertien jaar na de introductie van de eerste generatie keert de Nissan Leaf terug in een geheel nieuwe vorm. De elektrische pionier van het merk is groter, zuiniger en technisch volwassener. Waar de eerste Leaf vooral symbool stond voor de opkomst van elektrische mobiliteit, richt de derde generatie zich op efficiëntie, bereik en gebruiksgemak in het dagelijks verkeer.

Efficiënter en aerodynamischer

De nieuwe Leaf staat op het CMF-EV-platform dat ook wordt gebruikt door de Ariya. Daardoor ligt de vloer vlak, is de wegligging stabieler en ontstaat er meer binnenruimte. Het design is herkenbaar Nissan, maar duidelijk gestroomlijnder. De luchtweerstandswaarde bedraagt slechts 0,25, waarmee de Leaf tot de meest efficiënte auto’s in zijn klasse behoort. Verzonken portiergrepen, smalle led-verlichting en een zachte overgang tussen dak en achterruit dragen bij aan het lage verbruik.

Het model is ontworpen in Japan en heeft de proporties van een compacte crossover: 4,35 meter lang, 1,81 meter breed en 1,55 meter hoog. De bagageruimte meet 437 liter en de achterklep is elektrisch te openen. Binnenin is het ontwerp rustiger dan voorheen, met twee gekoppelde schermen van 14,3 inch die het instrumentarium en infotainment samenbrengen.

Twee accupakketten en vlot snelladen

De Leaf komt beschikbaar met een accupakket van 52 of 75 kWh. De kleinste uitvoering haalt een actieradius tot 440 kilometer (WLTP), de grootste versie komt tot 622 kilometer. Snelladen gaat met maximaal 150 kW, goed voor circa 420 kilometer extra bereik in een half uur. AC-laden kan met 11 kW.

De elektromotor levert 130 kW (177 pk) bij de 52 kWh-versie en 160 kW (217 pk) bij de 75 kWh-uitvoering. De snelste variant sprint in 7,6 seconden naar 100 km/u. Het gemiddelde verbruik bedraagt 13,8 kWh per 100 kilometer.

Een actief temperatuurmanagement zorgt dat de accu op de juiste werktemperatuur blijft, ook bij langdurige ritten of koud weer. De Leaf kan bovendien energie terugleveren via Vehicle-to-Load (3,6 kW) en is voorbereid op Vehicle-to-Grid-toepassingen.

Rijgedrag en veiligheidsuitrusting

Het onderstel bestaat uit een MacPherson-voorwielophanging en een multilink-achterwielophanging, wat zorgt voor een comfortabel maar stabiel rijgedrag. De e-Pedal Step-functie maakt rijden grotendeels mogelijk met één pedaal, waarbij het regeneratief remmen energie terugwint.

Qua rijhulpsystemen is de uitrusting uitgebreid. ProPilot-rijondersteuning regelt snelheid en afstand, terwijl Lane Keep Assist, Blind Spot Intervention en Rear Cross Traffic Alert extra veiligheid bieden. De 3D Around View Monitor geeft een volledig overzicht rondom de auto, inclusief zicht door de motorkap via de ‘Invisible Hood View’.

Connectiviteit en productie

Het NissanConnect-systeem beschikt over Google-functies, waaronder Maps, spraakbediening via Assistant en app-ondersteuning via de Play Store. Met de NissanConnect-app kan de bestuurder op afstand het interieur voorverwarmen, het laadproces starten of de batterijstatus controleren.

De productie vindt plaats in Sunderland, waar Nissan een deel van de energievoorziening uit hernieuwbare bronnen haalt. De voorverkoop start eind 2025, de eerste leveringen volgen in het voorjaar van 2026.

Kenmerk

Leaf 52 kWh

Leaf 75 kWh

Bruikbare accucapaciteit

52 kWh

75 kWh

Vermogen elektromotor

130 kW (177 pk)

160 kW (217 pk)

Koppel

345 Nm

355 Nm

Acceleratie 0-100 km/u

8,6 s

7,6 s

Topsnelheid

160 km/u

160 km/u

Actieradius (WLTP)

tot 440 km

tot 622 km

Actieradius bij 130 km/u (geschat)

224 km

330 km

Actieradius bij 110 km/u (geschat)

430 km

Energieverbruik (WLTP)

13,8 kWh/100 km

13,8 kWh/100 km

Laadaansluiting

CCS2

CCS2

AC-laadvermogen

11 kW

11 kW

DC-laadvermogen

105 kW

150 kW

Laadtijd 20-80%

< 30 min

< 30 min

Vehicle-to-Load (V2L)

3,6 kW

3,6 kW

Luchtweerstandscoëfficiënt (Cd)

0,25

0,25

Lengte

4.350 mm

4.350 mm

Breedte

1.810 mm

1.810 mm

Hoogte

1.550 mm

1.550 mm

Wielbasis

2.690 mm

2.690 mm

Leeggewicht

1.789 kg

1.937 kg

Bagageruimte (VDA)

437 liter

437 liter

Wielophanging

Voor: MacPherson / Achter: multilink

Bandenmaten

195/60 R18 – 215/55 R18

215/55 R18 – 235/45 R19

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *