Elektrische opvolger Toyota Corolla in aantocht

Toyota opent op de Japan Mobility Show 2025 een nieuw hoofdstuk voor zijn allerpopulairste model. Onder de naam Next-Generation Compact EV liet het merk een strak gelijnd studiemodel zien dat de elektrische toekomst van de Corolla aankondigt. De conceptauto staat op een volledig nieuw platform dat speciaal is ontwikkeld voor een elektrische aandrijving. Daarmee neemt Toyota afscheid van het TNGA-platform waarop zijn hybrides rusten, en de daarvan afgeleide elektrische e-TGNA architectuur.

‘Mobility for You’

De presentatie maakt deel uit van Toyota’s bredere strategie Mobility for You – gericht op elektrisch rijden dat bereikbaar blijft voor een breed publiek. De Corolla krijgt daarin een sleutelrol. Het is een bewuste keuze: het model dat Toyota groot maakte, moet de stap naar elektrische aandrijving voor de massa inluiden.

Nieuw platform voor compacte BEV’s

De Next-Generation Compact EV is gepresenteerd als onderdeel van de Corolla-familie. Toyota noemt dit een “global model for the shift to electrification”. Dat ‘global’ zou betekenen dat we deze dus ook in Europa tegemoet kunnen zien. Belangrijk detail: de auto staat op een “dedicated BEV architecture for compact-class vehicles”. Dat betekent hoogstwaarschijnlijk een nieuw, lichter platform met korte laadtijden en een lage bouw, speciaal voor elektrische aandrijving.

De conceptauto in de video heeft een lage, fastback-achtige carrosserie, een gesloten neus en een vlakke vloer. De laadpoort linksachter bevestigt de elektrische aandrijving. Het ontwerp lijkt een stuk moderner en aerodynamischer dan dat van de huidige Corolla of C-HR, met een kortere motorkap en een lange wielbasis.

Waarschijnlijk een elektrische Toyota Corolla in aantocht

Planning en positionering

Toyota noemt nog geen datum voor productie of levering, maar meerdere Japanse media spreken van een mogelijke marktintroductie in 2026 of 2027. Die timing is logisch: eerst verschijnen de elektrische C-HR EV, gevolgd door de vernieuwde en verbeterde bZ4X en de nieuwe bZ4X Touring. Daarmee is het hogere C-segment voorlopig ingevuld, terwijl de elektrische en fysiek lagere Corolla zich op de compactere middenklasse richt. Daaronder is nog de Urban Cruiser (een compacte SUV) zodat de Japanse fabrikant in een paar jaar tijd een compleet elektrisch gamma in het compactere B/C-segment heeft opgebouwd.

De huidige, twaalfde generatie Corolla (E210) werd in 2018/2019 gelanceerd en nadert zo’n beetje het einde van zijn gebruikelijke levenscyclus. Een opvolger ligt dus voor de hand, en gezien Toyota’s recente focus op elektrificatie lijkt een volledig elektrische generatie het meest waarschijnlijk.

Zustermodel van de C-HR

De huidige Corolla en C-HR delen nog altijd het TNGA-C-platform en zijn feitelijk zustermodellen. De wat conventioneler ogende Corolla is lager en ruimer, de C-HR compacter en hoger. Die lijn blijft herkenbaar in het BEV-tijdperk: de C-HR EV wordt de eerste elektrische cross-over van Toyota, de Corolla EV volgt als een lager, aerodynamischer zustermodel, en waarschijnlijk dus op een volledig nieuw elektrisch platform.

Waarschijnlijk een elektrische Toyota Corolla in aantocht

Nog veel misleidend giswerk

Sommige publicaties schreven dat de conceptauto op het bestaande e-TNGA-platform staat, maar dat klopt niet, als we de communicatie van de. Toyota gebruikt voor de Corolla EV een nieuwe BEV-architectuur die niet geschikt is voor verbrandingsmotoren of hybrides. Ook de suggestie dat het om een plug-in-hybride gaat, mist elke onderbouwing. Beeldmateriaal van een interieur, dat online circuleert, blijkt bovendien afkomstig van fans en niet van Toyota zelf.

Op zich zijn de veronderstellingen dat het (ook) een (plug-in) hybride zou betreffen, niet heel onlogisch. Het Japanse merk kent immers een rijke historie van hybride modellen en is daar ook een fervent voorstander van. De overstap van ICE/HEV naar BEV voor een model dat men decennialang met veel succes wereldwijd verkoopt, lijkt ook bijna te rigoureus om waar te zijn. Daarom houden ook wij nog maar een klein voorbehoud.

Compact, modern en elektrisch

De elektrische Corolla moet Toyota’s volumemodel in het C-segment worden: lager en efficiënter dan de bZ4X, maar (ondanks de lagere bouw) ruimer en praktischer dan de C-HR. Gezien het segment zal de verwachte accucapaciteit rond 60 tot 65 kWh liggen, goed voor zo’n 500 kilometer WLTP, met DC-laden tot circa 170 kW.

Logische volgende stap

Ergens klinkt een volledig elektrische Corolla als een radicale koerswijziging, maar het is in feite een logische evolutie. Waar Toyota ooit de hybride normaal maakte en daar lang aan vast hield (en houdt), heeft het ook aangegeven met de markt mee te bewegen als het om elektrisch rijden gaat. En dat doet het Japanse concern dan ook.

Als Toyota inderdaad de veronderstelde planning aanhoudt, dan verschijnt de productieversie rond 2027. Dan wordt elektrisch rijden voor miljoenen Corolla-rijders wereldwijd geen toekomstvisie meer, maar serieuze realiteit. De keuze om de naam Corolla te behouden lijkt trouwens gedurfd, maar zal in strategisch opzicht wel juist en weloverwogen zijn. Naamsbekendheid is goud waard.

Waarschijnlijk een elektrische Toyota Corolla in aantocht

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *