Nieuw hoofdstuk voor elektrische pionier

Nissan presenteerde een tijdje geleden al de derde generatie van de Leaf: een compacte elektrische cross-over met tot 622 km WLTP-actieradius, 150 kW snelladen en bi-directionele laadtechniek. Hiermee komt een van de pioniers van de elektromobiliteit terug met volledig nieuwe techniek en een efficiënter design. De specificaties van de Leaf zijn nu ook vrijgegeven en daar gaan we in dit artikel dieper op in. De Europese prijzen laat Nissan nog even in het midden, die komen waarschijnlijk met de marktintroductie later dit jaar.

Compact van buiten (4,35 meter lang), maar ruimer en efficiënter dan ooit. Het model deelt zijn techniek uiteraard met de Nissan Ariya (en Renault Megane en Scenic) en wordt gebouwd in het Britse Sunderland, waar twintig procent van de energie al afkomstig is van hernieuwbare bronnen. Daarmee blijft de Leaf een grotendeels Europees product, bedoeld voor de Europese rijstijl en laadinfrastructuur.

Twee accupakketten

De nieuwe Leaf komt met twee accu’s: 52 en 75 kWh netto. In beide gevallen heeft de Leaf een keurig verbruik van 13,8 kWh/100 km (WLTP).

  • 52 kWh: ruim 440 km WLTP, 130 kW vermogen, 345 Nm
  • 75 kWh: tot 622 km WLTP, 160 kW, 355 Nm, 0-100 km/u in 7,6 s

Nissan levert ook realistische waarden voor het rijden op de snelweg: 330 km bij 130 km/u en 430 km bij 110 km/u. Die transparantie past bij de koers van het merk om naast de wettelijk verplichte WLTP-cijfers ook cijfers te brengen die dichter bij de praktijk staan.

Leaf 52 kWh

Leaf 75 kWh

Accucapaciteit (netto)

52 kWh

75 kWh

Vermogen

130 kW (177 pk)

160 kW (218 pk)

Koppel

345 Nm

355 Nm

Acceleratie 0–100 km/u

8,6 s

7,6 s

Top­snelheid

160 km/u

160 km/u

WLTP-actieradius

>440 km

tot 622 km

Snelweg-­actieradius (110/130 km/u)

– / 224 km

430 / 330 km

Gemiddeld verbruik (WLTP)

13,8 kWh/100 km

13,8 kWh/100 km

DC-laadvermogen (max.)

105 kW

150 kW

Laadtijd (20–80%)

< 30 min

< 30 min

Bereik na 30 min snelladen

— (pending)

420 km*

AC-laden (Type 2)

7,4 kW (optie 11 kW)

11 kW

V2L-uitgangsvermogen

3,6 kW

3,6 kW

Luchtweerstandscoëfficiënt (Cd)

0,25

0,25

Lengte x breedte x hoogte

4.350 x 1.810 x 1.550 mm

4.350 x 1.810 x 1.550 mm

Bagageruimte (VDA)

437 liter

437 liter

Gewicht (afhankelijk van uitvoering)

1.789–1.937 kg

1.789–1.937 kg

Eindelijk met normaal CCS-snelladen

De overstap naar CCS-snelladen maakt de Leaf eindelijk volledig compatibel met de snelladers zoals we die in Europa kennen, namelijk de CCS (Type 2) aansluiting. De vorige generaties van de Leaf waren nog voorzien van de verouderde en inmiddels ook behoorlijk zeldzame ChaDeMo laadpoort.

Klanten hebben nu de keus uit twee accupakketten:

  • 75 kWh: snelladen met 150 kW DC (20–80% in <30 min)
  • 52 kWh: snelladen met 105 kW DC (opladen tot 80% binnen 30 min)

Na die 30 minuten laden krijgt de grote accu er ongeveer 420 km bereik bij. Thuisladen verloopt voortaan via 11 kW AC (de Duitse info noemt 7,4 kW op de basisversie, maar dat zal in Nederland waarschijnlijk ook 11 kW zijn)), waarmee de Leaf ook met de grotere accu in één nacht weer vol is.

V2L en V2G: elektriciteit delen wordt vanzelfsprekend

Beide uitvoeringen hebben Vehicle-to-Load (V2L) met een vermogen van 3,6 kW. Daarmee voedt de Leaf apparaten op locatie – van laptop tot elektrische koelbox. Het model is tevens voorbereid op Vehicle-to-Grid (V2G), wat in de toekomst teruglevering aan het stroomnet mogelijk maakt.

Nissan positioneert de Leaf hiermee als onderdeel van het energiesysteem, niet alleen als vervoermiddel. Een logische stap nu netbeheerders werken aan steeds grootschaligere V2G-pilots.

Vertrouwde techniek: CMF-EV-architectuur

De Leaf 2026 gebruikt dezelfde CMF-EV-architectuur als de Ariya, en de Renault Megane en Scenic. De volgende zaken klinken daarom waarschijnlijk al bekend:

  • Vooras: MacPherson-ophanging
  • Achteras: multilink-ophanging

Er zijn ook een aantal nieuwe assistentiesystemen, die he comfort moeten versterken:

  • ProPILOT Assist met Navi-Link, die snelheid aanpast op basis van kaartdata
  • e-Pedal Step voor rijden met één pedaal
  • 3D Around View Monitor met Invisible Hood View en Front Wide View

Als we kijken naar de rijeigenschappen van de iets grotere Ariya, die hetzelfde platform heeft, dan zal de Leaf niet uitgesproken sportief rijden, wel uitzonderlijk ontspannen.

Interieur en connectiviteit

Het interieur van de Nissan Leaf 2026 is modern, licht en digitaal. Twee 14,3-inch schermen vormen een gebogen paneel dat zowel de bestuurder als bijrijder aanspreekt.

Google built-in (Maps, Assistant en Play Store) is standaard, net als de NissanConnect-app waarmee je van afstand het klimaat regelt of de laadstatus checkt. De auto ondersteunt ook OTA-updates – iets wat bij eerdere generaties ook ontbrak.

De bagageruimte van 437 liter (VDA), de elektrische achterklep en de vlakke vloer onderstrepen het gezinskarakter. De gebruikte materialen van het interieur bestaan deels uit gerecycled textiel en bio-hars.

Eerste leveringen: voorjaar 2026, prijs nog onbekend

Nissan bevestigt dat voorbestellingen eind 2025 starten en leveringen in het voorjaar van 2026 beginnen. De Europese prijzen blijven voorlopig onbekend.

In de VS zijn wel richtprijzen bekend, maar die vertalen zich niet direct naar Europese bedragen.

  • In het VK wordt gesproken over een instapprijs onder £30.000
  • In Duitsland noemen de media een richtpunt van ongeveer €37.000
  • Zelf hadden wij al een prijs ingeschat van ongeveer € 35.000 om hem voldoende concurrerend te maken.

Met enige marge zal de nieuwe Leaf in dezelfde prijsklasse komen als de Kia EV3 en Skoda Elroq. Dan kijken we maar even niet naar de aanstaande Tesla Model 3 Standard, die ook ongeveer € 35.000 gaat kosten en zeker qua ruimte aardig wat meer te bieden heeft.

Uitdagende herpositionering in een druk veld

De Nissan Leaf 2026 komt in een markt die in korte tijd volwassen is geworden. Efficiëntie en laadsnelheid tellen zwaarder dan ooit. Door te kiezen voor CCS, 11 kW AC en reële snelwegwaarden corrigeert Nissan in ieder geval de zwakke punten van zijn voorganger.

De strategische waarde zit vooral in merkherstel: Nissan wil weer zichtbaar zijn in het middensegment, tussen de Aziatische volumemerken en Europese concurrenten.

Ook de timing is gunstig. De meeste rivalen zitten al een tijdje (of zelfs halverwege of aan het einde) in hun productcyclus, waardoor de Leaf zich positief kan onderscheiden met zijn schijnbaar nieuwe techniek en platform.

Pionier met hernieuwde ambitie

De Leaf was in 2011 de auto die elektrisch rijden bereikbaar maakte. Vijftien jaar later is hij terug – lichter, efficiënter en nog beter afgestemd op de Europese markt. De technische specificaties van deze derde generatie klopt heel aardig. Alleen de prijs ontbreekt, en die is nodig om in te schatten of Nissan zijn pioniersstatus kan omzetten in een succesvolle comeback. En die prijs zou in dit bijzonder uitdagende segment wel eens de bottleneck kunnen gaan worden.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *