
Vijf jaar Polestar 2 – van trekken naar duwen
Dit jaar viert Polestar dat de Polestar 2 zo’n vijf jaar in productie is en wereldwijd op de markt verkrijgbaar is. Een goed moment om terug te kijken: wat heeft dit model bereikt, hoe heeft het zich ontwikkeld en hoe presteert het in Nederland en Europa?

Ontstaan en ontwikkeling
Polestar begon als de performance-afdeling van Volvo – vergelijkbaar met AMG bij Mercedes. Toen zowel Volvo als Polestar onderdeel werden van het Chinese Geely, bleef het merk zijn Zweedse identiteit koesteren. Zoals het zelf zegt: “De eigenaar is Chinees, maar wij blijven een Zweeds autobedrijf.”
De eerste auto was de Polestar 1, een plug-in hybride in beperkte oplage: een echte halo car. De geboorte van de Polestar 2 is een bijzonder verhaal. Het begon in 2016 met de Volvo 40.2 conceptcar. Volvo had aanvankelijk geen plannen om het model in productie te nemen, maar de positieve reacties deden de directie van gedachten veranderen. Toch vonden ze het model niet typisch Volvo – maar wél het perfecte startpunt voor het nieuwe merk Polestar.
De Polestar 2 werd daarmee de eerste volledig elektrische auto uit het Volvo-ecosysteem. In 2019 ging het productiemodel in première, en in 2020 rolde de eerste “P2”, zoals insiders hem noemen, van de band in Luqiao, China.
Zoals vaak bij nieuwe modellen werden eerst de duurdere uitvoeringen geleverd, in dit geval de Dual Motor (AWD) met een batterij van circa 78 kWh en een WLTP-bereik van ongeveer 470 km. Door de jaren heen voerde Polestar diverse verbeteringen door. De facelift in 2023 bracht niet alleen een gesloten grille, maar ook een volledig nieuwe aandrijflijn: voortaan was de Polestar 2 achterwielaangedreven (RWD) in plaats van voorwielaangedreven (FWD).
In vijf jaar tijd groeide de actieradius met circa 120 kilometer, dankzij technische verbeteringen, OTA-updates (over-the-air) en een grotere batterij van 82 kWh. De overstap naar achterwielaandrijving verbeterde bovendien de rijdynamiek – een belangrijk punt, want Polestar ziet zichzelf nadrukkelijk als sportief merk, met Porsche als veelgenoemde benchmark.

Polestar 2 in Beast-modus
Om die sportieve ambities te benadrukken kwamen er twee speciale uitvoeringen: de BST 270 en 230 – genoemd naar het maximaal aantal productienummers. Het idee ontstond toen CEO Thomas Ingenlath zijn team vroeg om een hardcore Polestar 2 te bouwen voor het Goodwood Festival of Speed 2021. Na een enthousiast ontvangen prototype besloot Polestar de auto daadwerkelijk te produceren. Wist je dat de BST oorspronkelijk “Experimental” heette? Polestar heeft inmiddels aangekondigd dat elk model in de toekomst een BST-variant krijgt.
Meet and greet met oude en nieuwe Polestar 2
Speciaal voor het verjaardagsfeestje van vijf jaar Polestar 2 waren we naar Zweden afgereisd. In tegenstelling tot wat de meeste autofabrikanten doen, je enkel in hun nieuwste auto’s laten rijden, was Polestar zo overtuigd van hun P2 die ze vijf jaar geleden op de markt hadden gezet, dat ‘die oude’ klaar hadden gezet. Naast dan ook nog eens de nieuwe modeljaar 2026. Alleen al het feit dat je van ze oud en nieuw mag rijden is uniek, zo iets zie ik een automerk zoals bijvoorbeeld Tesla niet snel doen.
Dat Polestar voor zo’n jong merk al zoveel waarde hecht aan hun relatief jonge verleden blijkt als we het aantal hooggeplaatste Polestar medewerkers zien dat is komen opdraven. Niet alleen belangrijke mensen zijn opgetrommeld, ook belangrijke auto’s. de BST stond naast zijn vader de Experimental. In een andere showroom stond doodleuk de Arctic Circle opgesteld. Waarbij de Arctic Circle nog de meeste indruk maakte. Jammer genoeg was de Arctic niet beschikbaar voor een testdrive. Het meer was bij +15 graden nog niet genoeg bevroren…
Het hield niet op
En als kers op de taart stonden er meerdere oude en nieuwe Polestar 2’s voor ons klaar. Zowel de ‘instapper’ uit 2022 als de de ‘instapper’ van modeljaar 2026 en van beide ook de Performance versies.
Het was een mooi vergelijk waarbij niet alleen duidelijk werd dat een vijf jaar oude elektrische auto nog steeds erg fijn rijdt, maar ook dat er weinig en veel verandert is. Te beginnen met het uiterlijk. De 2 van Polestar is nog steeds erg herkenbaar én aantrekkelijk ogend. Zijn het grootste verschil is zijn zwarte of dichte grille. Zijn kenmerkende achterlichten zijn gelukkig gebleven. Al met al, kan de 2 nog steeds in een museum gezet worden. Hij ziet er nog steeds prachtig uit.
De wijziging aan de buitenkant is nog groter dan aan de binnenkant. Sterker nog, je kunt je afvragen wat de interieurwijzigingen zijn, behalve dan dat je tegenwoordig voor een Bowers & Wilkins geluidssysteem kunt kiezen naast de reeds bekende Harman Kardon. Nee, de werkelijk grootste wijzigingen zijn onderhuids te vinden.
Van voor naar achteren… van…
Begin 2023 hebben ze zich op het Polestar hoofdkantoor in Gotenburg laten inspireren door het kinderliedje van Voor naar Achteren, van Links naar Rechts. Links en is de Polestar niet veranderd, maar de elektromotor van de Single Engine is wel van voren naar achteren verplaatst. Testrijder Joakim Rydholm gaf ruiterlijk toe dat dit altijd al de wens was, maar dat het onderstel het nog niet toe liet. Het verschil is rijgedrag is op de wegen rondom Polestar Landvetter Airport duidelijk merkbaar. Bij sportief aandringen voel je dat de RWD uitvoeringen een gebalanceerder onderstel hebben. De voorwielen hebben nog maar één taak, en dat is sturen. De aandrijving gaat niet meer via de voorwielen. Dat is toch echt wel de grootste wijziging.
Andere noemenswaardige wijzigingen zijn:
– vergroot accupakket van 4 a 5 kWh (afhankelijk van gekozen accupakket)
– stijging snellaadvermogen met 10 tot 50 kW (afhankelijk van gekozen uitvoering)
– ook kleine 50 pk stijging voor de instapper
Wereldwijd succesverhaal met Europese wortels
Sinds zijn debuut heeft de Polestar 2 zich stevig gepositioneerd als een van de meest herkenbare elektrische modellen in het premiumsegment. In november 2022 rolde al de 100.000ste Polestar 2 van de band – nog geen tweeënhalf jaar na de start van de productie. In datzelfde jaar verkocht Polestar wereldwijd ruim 51.500 auto’s, waarvan het merendeel Polestar 2’s.
Europa speelde daarbij een sleutelrol. In 2022 klom de Polestar 2 op tot de vijfde bestverkopende midsize premium car van Europa – vóór modellen als de BMW i4 en Audi A5. Een prestatie die de opmars van het jonge merk onderstreepte.

Verkoop in Nederland: sterke start, gestage afbouw
Ook in Nederland kende de Polestar 2 een vliegende start. In 2020 werden bijna 3.000 exemplaren nieuw geregistreerd. Daarna bleef het model stabiel presteren met jaarlijks tussen de 1.600 en 2.500 registraties. Inmiddels staan er ruim 12.000 Polestar 2’s op Nederlands kenteken – een solide basis in de competitieve EV-markt.
De gemiddelde catalogusprijs ligt rond de € 56.250, waarmee de Polestar 2 zich in het midden van het premiumsegment positioneert. De verkopen liepen na 2021 langzaam terug, parallel aan de afbouw van fiscale voordelen en de komst van nieuwe concurrenten. Toch laat 2025 tekenen van herstel zien, tot begin september al ruim 425 nieuwe registraties – een beter ‘ritme’ dan in dezelfde periode van 2024.

Europese markt: volwassenwording en concurrentiedruk
In de beginjaren profiteerde Polestar van gunstige stimuleringsmaatregelen, maar de Europese EV-markt is inmiddels volwassen geworden – en verzadigd. De concurrentie neemt toe, zowel vanuit Europa als vanuit Azië. In het eerste kwartaal van 2024 lag de Polestar 2-verkoop in sommige regio’s tot 50% lager dan een jaar eerder.
Toch zijn er ook positieve signalen. In het tweede kwartaal van 2024 rapporteerde Polestar een wereldwijde groei van 82% ten opzichte van Q1, vooral dankzij sterke prestaties in thuismarkten als Zweden, Noorwegen en Duitsland. Het bewijst dat de Polestar 2 nog altijd overtuigingskracht heeft – geholpen door voortdurende software-updates, technische verfijning en een herkenbare merkidentiteit.
De Polestar 2 blijft daarmee een boegbeeld van hoe elektrisch rijden volwassen wordt: van pioniersfase naar serieuze concurrentiestrijd, waarin merkwaarde, innovatie en gebruikservaring het verschil maken. De tijd van snelle successen / quick wins is voorbij. Dat was overigens maar een korte periode.
Vijf jaar Polestar 2: sterke kanten en uitdagingen
Sterke punten
-
Polestar 2 bewijst dat een jong merk in korte tijd een serieuze speler kan worden in het premium-EV-segment.
-
Technologisch sterk: OTA-updates, efficiëntere aandrijflijnen, groeiende actieradius en verbeterde laadsnelheden.
-
Design en imago: Scandinavische esthetiek, minimalistisch premiumgevoel, herkenbaar merkverhaal.
Uitdagingen
-
Afnemende verkoop in sommige markten door toegenomen concurrentie en lagere subsidies.
-
De prijs blijft een drempel, zeker in landen zonder fiscale stimulans.
-
Betrouwbaarheid en service moeten voortdurend op peil blijven. Gelukkig zijn er fysieke verkooppunten.
Conclusie vijf jaar Polestar 2
Na vijf jaar op de markt mag de Polestar 2 een succesverhaal heten: technisch vooruitstrevend, commercieel solide en met een duidelijk merkprofiel. In Nederland staan inmiddels bijna 13.000 exemplaren geregistreerd, waarvan er een kleine 1.000 geïmporteerd zijn. De piekjaren liggen achter ons, maar de Polestar 2 heeft zich bewezen als blijvende speler in het elektrische premiumsegment.
Voor de toekomst ligt de uitdaging in het behouden van die positie – met scherpe prijs-kwaliteitverhoudingen, voortdurende hardware- en software-innovatie, en een slimme strategie in een snel veranderende EV-wereld. En misschien krijgen we volgend jaar wel een upgrade van ‘de 2’.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl