
Tijdens de Driving Business Awards in Nijkerk is de volledig elektrische Nissan Interstar e uitgeroepen tot Bestelauto van het Jaar 2026. De bedrijfswagen scoorde volgens de vakjury bijzonder goed op gebruikskosten en inzetbaarheid en volgt daarmee de technisch gelijke Renault Master E-Tech op, die vorig jaar met de titel naar huis ging.
Achtergrond verkiezing
De verkiezing Bestelauto van het Jaar wordt jaarlijks georganiseerd. Een vakjury beoordeelt de deelnemende modellen op uiteenlopende onderdelen zoals totale gebruikskosten (TCO), inzetbaarheid in de praktijk, actieradius, laadvermogen en de kwaliteit van service en onderhoud. De verkiezing laat zien welke elektrische bestelauto’s in de dagelijkse praktijk het sterkst presteren.
Waarom de Interstar e won
De Interstar e is de grootste bestelauto van Nissan. In zijn segment behaalt hij de laagste TCO, wat resulteert in de hoogste score op dit onderdeel. Ook op inzetbaarheid en duurzaamheid doet de elektrische Nissan het goed tot zeer goed, waardoor hij stevig bovenin meedraait. Het is een praktische en volwassen bedrijfswagen die goed aansluit op de dagelijkse praktijk en aantrekkelijk is voor uiteenlopende typen gebruikers.
Top tien Bestelauto van het Jaar 2026
De jury stelde de volgende top tien samen van best presterende bestelauto’s voor modeljaar 2026. Opvallend is dat de volledige top tien inmiddels uit elektrische modellen bestaat:
- Nissan Interstar e
- Renault Trucks E-Tech Master
- Volkswagen e Transporter
- Ford E-Transit Custom
- Mercedes-Benz eSprinter
- Kia PV5 Cargo
- Renault Trafic
- Toyota Proace Max Electric
- Volkswagen ID. Buzz Cargo
- Toyota Proace Long Worker
Renault Trucks E-Tech Master
De versie van Renault Trucks eindigde opnieuw op de tweede plaats. De fabrikant verkoopt en onderhoudt de elektrische Master via twee kanalen: Renault en Renault Trucks. De Trucks-organisatie scoort hoog op kwaliteit van importeur en dealer, maar haalt door hogere leaseprijzen een lagere score op TCO. Op inzetbaarheid en duurzaamheid doen Renault en Nissan weinig voor elkaar onder. Lees onze review hier.
Volkswagen e Transporter
De nieuwe e Transporter is ontwikkeld samen met Ford en gebaseerd op de Transit Custom. De productie vindt plaats in Turkije bij Ford Otosan. Technisch zijn de voertuigen vrijwel gelijk, maar Volkswagen onderscheidt zich met een betere klantbeleving en service. Dat verschil is terug te zien in de jurybeoordeling: de e Transporter eindigt boven de Ford door een hogere waardering en een breder aanbod aan uitvoeringen. Lees onze review.
Ford E-Transit Custom
De E-Transit Custom stond vorig jaar op de vijfde plaats en scoort nu de hoogste waardering op praktische punten zoals laadvermogen, actieradius en de snelheid waarmee kan worden opgeladen. Ook op comfort, veiligheid en wegligging doet hij het goed. De relatief hoge leaseprijzen blijven echter een struikelblok om verder te stijgen in de ranglijst. Onze review kun je hier Lexen.
Mercedes-Benz eSprinter
De Sprinter heeft al jarenlang een sterke reputatie, zowel in dieseluitvoering als elektrisch. Toch blijft de hoge aanschaf- en leaseprijs een rem op de score, waardoor de eSprinter in de middenmoot eindigt. Ook op laadvermogen en laadsnelheid blijft hij iets achter bij de concurrentie. Lees onze review hier.
Belofte van het Jaar: Kia PV5 Cargo
Kia zette dit jaar voor het eerst voet op de Nederlandse bestelautomarkt met de elektrische PV5 Cargo. Deze bestelauto is ontwikkeld op het modulaire PBV-platform en is het eerste model van een reeks nieuwe elektrische bedrijfswagens. De jury prijst Kia vanwege de scherpe prijs en de luisterende houding richting de markt. Meer over dit model lees je in ons artikel over de Kia PV5. Meer daarover binnenkort op onze website.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl