En de Skoda Elroq is de Beste Nieuwkomer

De Renault Scenic E-Tech Electric is uitgeroepen tot Zakenauto van het Jaar 2026. Tijdens de AM Driving Business Awards op 30 september pakte de elektrische SUV de hoofdprijs, een jaar nadat hij nog als Beste Nieuwkomer werd gezien. Het model overtuigde vooral door zijn lage kilometerkostprijs, sterke restwaarde en duurzaamheidsscore.

Waarom de elektrische Scenic de jury overtuigde

De verkiezing draait niet om uitstraling of prestige, maar om harde cijfers. Leasemaatschappijen en fleetowners kijken scherp naar total cost of ownership. De Scenic scoorde hoog op het criterium kilometerkostprijs, waar restwaarde een belangrijke rol in speelt. Volgens de jury is de verwachte restwaarde van de Scenic opvallend sterk, wat de auto aantrekkelijk maakt in de lease.

Ook de waardering voor importeur en dealernetwerk woog mee. Renault eindigde hier samen met Volvo op de tweede plaats, net achter BMW. Daarmee bevestigt het merk dat de zakelijke rijder niet alleen op het product zelf, maar ook op ondersteuning kan rekenen.

Techniek en praktijkgebruik

Kopers van de Scenic E-Tech hebben de keus uit twee accupakketten. De Long Range-variant (87 kWh) biedt tot 625 km WLTP-actieradius, wat lange ritten zonder veel laadpauzes mogelijk maakt. De standaardversie (60 kWh) komt tot 430 km WLTP.

Snelladen kan met maximaal 150 kW (87 kWh-accu) of 130 kW (60 kWh). Daarmee is in een half uur tot 70% bijladen haalbaar. Voor wie over een overeenkomstig laadstation kan beschikken, is er ook de optie voor 22 kW AC-laden (in plaats van standaard 11 kW). Met deze combinatie van laadsnelheden en actieradius past de Scenic goed in de praktijk van zakelijke rijders die zowel veel kilometers op snelwegen maken als regionaal opereren.

Duurzaamheid als troefkaart

Een opvallend punt in het juryrapport was de duurzaamheidsscore. Renault heeft de afgelopen jaren sterk ingezet op circulaire productie, hergebruik van materialen en accurecycling. Dat leverde de Scenic de hoogste score op dit criterium.

Voor fleetowners en grote bedrijven die gebonden zijn aan ESG-rapportages, is dit meer dan symboliek. Een juryoordeel dat duurzaamheid erkent, helpt om de keuze voor een model intern te verantwoorden. Daarmee heeft de Scenic een extra pluspunt in tendertrajecten waar CO₂-footprint en ketenverantwoordelijkheid zwaar meewegen.

De volledige ‘Zakenauto top-10’ in perspectief

De ranglijst voor Zakenauto van het Jaar 2026 ziet er als volgt uit:

  • Renault Scenic E-Tech
  • BMW 5-serie/i5
  • Volvo EX30
  • Audi Q4 e-tron
  • Volvo EC40/EX40/XC40
  • Skoda Enyaq
  • Tesla Model 3
  • Kia Niro
  • Tesla Model Y
  • Ford Explorer

De top laat zien dat elektrische SUV’s en crossovers inmiddels de toon zetten in de zakelijke markt. BMW scoorde goed met de 5-serie/i5, vooral door merkwaardering en dealernetwerk. Volvo kreeg lof voor de EX30, met nadruk op het luisteren naar klantfeedback. Toch wist de Scenic dankzij kosten en duurzaamheid de doorslaggevende punten binnen te halen.

Beste Nieuwkomer 2026: Skoda Elroq

Beste Nieuwkomer 2026: Skoda Elroq

Naast de hoofdprijs wordt ook ieder jaar de titel ‘Beste Nieuwkomer’ uitgereikt. Die ging dit jaar naar de Skoda Elroq, een compacte SUV die dit jaar al een aardig plekje in de zakelijke vloot heeft veroverd. De jury noemde de Elroq “mooi afgewerkt, praktisch en ruim” en prees de actieradius.

Op het criterium impact, waarbij wordt gekeken naar vernieuwing en marktrelevantie, haalde de Elroq de tweede plaats, direct achter de Renault 5. Daarmee geldt de Elroq nu al als dé kanshebber voor een toekomstige Zakenauto-titel.

Van nieuwkomer naar winnaar

De Renault Scenic E-Tech is in korte tijd van belofte uitgegroeid tot bewezen waarde in de zakelijke markt. Vorig jaar nog ‘Beste Nieuwkomer’, nu al de hoofdprijs. Met relatief sterke restwaarde, gunstige kilometerprijs en een hoog duurzaamheidsoordeel heeft Renault een model neergezet dat niet alleen de cijfers klopt, maar ook aansluit bij de bredere eisen van bedrijven.

Dat maakt de Scenic meer dan winnaar van een trofee: het is een signaal dat elektrische SUV’s niet langer enkel om innovatie draaien, maar volwassen zijn geworden als ruggengraat van het zakelijke wagenpark.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *